De HAP als alternatief voor 112

Auteur Topic: De HAP als alternatief voor 112  (gelezen 16086 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2016, 23:34:37
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1412719 date=1457907587
Klopt, maar dan weet je ook waarom het zo lang duurt eer het stopt. Niet alleen dat het niet stopt met bloeden.

Stel iemand heeft een wond aan zijn arm. Jij vraagt of hij medicatie gebruikt en informeert naar eventuele ziekten. Het antwoord is op beide vragen nee. Jij doet precies waar jij goed in bent; een goed verband aanleggen. Als de bloeding niet stopt doe je dan niets omdat hij geen bloedverdunners gebruikt en niet ziek is (of weet dat hij ziek is)?

Ter info: Bloedverdunners zijn geen medicijnen die het bloed dunner maken. Het zijn anti-stollingsmiddelen. Bij gebruik (afhankelijk van soort middel en dosering) zal het bloed langzamer stollen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2016, 23:45:39
Ik weet dat bloedverdunners antistollingsmiddelen zijn. Ik ben zelf actief in de zorg (zowel qua opleiding als werk, los van het Rode Kruis dus). Maar jullie begrijpen mijn punt niet, laat ook maar verder.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2016, 01:51:42
Citaat van: T4tinus link=msg=1412623 date=1457891522
OK Ik heb de afkorting HAP onjuist gebruikt: In onder andere Deventer, Almelo en Almere heet de HAP bij het ziekenhuis een Spoedpost.
Jij ziet wat ik een HAP noem, als een HuisArtsenPraktijk. En alleen als die Huisartsenpraktijk aan een ziekenhuis verbonden is, mag het in jouw ogen een HAP heten.

Volgens mij begrijp jij de post van RemRoof niet. Een HAP is een huisartsenpost, een post waar verschillende huisartsen ('s avonds, 's nachts en in het weekend) dienst doen om van dienst te zijn bij gevallen welke niet kunnen wachten totdat de huisartsenpraktijk weer open gaat.

Allereerst, in antwoord op jouw vraag: Nee, de HAP is geen alternatief voor 112.

Verdenk jij.......
  • Spoed? Bel 112.
  • Geen spoed, wel een arts nodig? Bel de eigen huisartsen praktijk of HAP (afhankelijk van de tijd).
  • Geen spoed, geen arts nodig? Zelf afhandelen.
Mocht de 112-centralist de situatie geen spoedgeval vinden, dan zul je doorverbonden worden met de dokters-assistent. Mocht de dokters-assistent de situatie een spoedgeval vinden, dan zul je doorverbonden worden met de 112-centralist. Eenvoudig, toch?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2016, 07:22:12
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1412727 date=1457909139
Ik weet dat bloedverdunners antistollingsmiddelen zijn. Ik ben zelf actief in de zorg (zowel qua opleiding als werk, los van het Rode Kruis dus). Maar jullie begrijpen mijn punt niet, laat ook maar verder.

Als jij zelf in de zorg werkzaam bent zou je ook goed in staat behoren te zijn om hier voor iedereen duidelijk te maken waarom het voor de EHBO-er noodzakelijk is om te vragen of iemand bloedverdunners gebruikt. Ongeacht het antwoord zal het niets veranderen aan de EHBO-behandeling.

Het is prachtig om deftig van alles te gaan vragen, uitvragen van een patient heeft alleen zin als je er iets mee kan doen of kan zorgen voor betere EHBO-handelingen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 14 maart 2016, 07:33:08
Citaat van: T4tinus link=msg=1412720 date=1457907806
Ook de MKA en AMBU willen weten welke medicijnen er gebruikt worden.

Waarom wil de MKA en ambu het weten dan? Ik kan mij er iets bij voorstellen als het gaat om een overdosis medicatie. Elders op forum is te lezen dat de Nederlandse ambulancedienst niet veel kan doen bij benzodiapinenoverdosis waardoor het noodzakelijk is MMT te alarmeren om Flumazenil te brengen

Bij een huis-, thuis en keukenongeval is het niet interessant voor de meldkamer of de aanrijdende ambulancteams om te weten of iemand medicijnen gebruikt.

Ik ben chef van heel veel paramedics. Ik vergeef het ze niet als ze informatie over medicatie, ziektegeschiedenis via een EHBO-er verkregen als feit aannemen. Zij dienen het zelf te vragen of op te vragen (medisch dossier).

Ik vind het zelfs gevaarlijk omdat er onzettend veel medicijnen zijn. Veel namen zijn best lastig om goed te onthouden of om op te schrijven voor een leek. Ontzettend veel namen van verschillende medicijnen lijken sterk op elkaar. Handelsnamen en generieke namen worden door elkaar gebruikt. Ik kom af en toe ter plaatse bij ongevallen. Het is mij vaak genoeg overkomen dat iemand een medicijnnaam noemt en de ziektegeschiedenis waardoor ik weet dat het niet kan kloppen.

Heel veel mensen, met name ouderen, hebben soms geen flauw benul wat ze allemaal slikken.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2016, 11:22:29
Citaat van: honderd link=msg=1412733 date=1457916702
...
Verdenk jij.......
  • Spoed? Bel 112.
  • Geen spoed, wel een arts nodig? Bel de eigen huisartsen praktijk of HAP (afhankelijk van de tijd).
  • Geen spoed, geen arts nodig? Zelf afhandelen.
Mocht de 112-centralist de situatie geen spoedgeval vinden, dan zul je doorverbonden worden met de dokters-assistent. Mocht de dokters-assistent de situatie een spoedgeval vinden, dan zul je doorverbonden worden met de 112-centralist. Eenvoudig, toch?
Mooi samengevat, Honderd.
Het tweede punt wordt door BHV-ers wel eens vergeten... Dat is de kern van mijn post.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2016, 11:55:08
Citaat van: oma link=msg=1412743 date=1457937188
Waarom wil de MKA en ambu het weten dan? Ik kan mij er iets bij voorstellen als het gaat om een overdosis medicatie. Elders op forum is te lezen dat de Nederlandse ambulancedienst niet veel kan doen bij benzodiapinenoverdosis waardoor het noodzakelijk is MMT te alarmeren om Flumazenil te brengen

Bij een huis-, thuis en keukenongeval is het niet interessant voor de meldkamer of de aanrijdende ambulancteams om te weten of iemand medicijnen gebruikt.

Ik ben chef van heel veel paramedics. Ik vergeef het ze niet als ze informatie over medicatie, ziektegeschiedenis via een EHBO-er verkregen als feit aannemen. Zij dienen het zelf te vragen of op te vragen (medisch dossier).

Ik vind het zelfs gevaarlijk omdat er onzettend veel medicijnen zijn.   ...
Ik heb geen idee.
Misschien om dezelfde reden dat ik het vraag: om accenten/prioriteiten tijdens de behandeling anders te leggen?