Ook de MKA en AMBU willen weten welke medicijnen er gebruikt worden.
Waarom wil de MKA en ambu het weten dan? Ik kan mij er iets bij voorstellen als het gaat om een overdosis medicatie. Elders op forum is te lezen dat de Nederlandse ambulancedienst niet veel kan doen bij benzodiapinenoverdosis waardoor het noodzakelijk is MMT te alarmeren om Flumazenil te brengen
Bij een huis-, thuis en keukenongeval is het niet interessant voor de meldkamer of de aanrijdende ambulancteams om te weten of iemand medicijnen gebruikt.
Ik ben chef van heel veel paramedics. Ik vergeef het ze niet als ze informatie over medicatie, ziektegeschiedenis via een EHBO-er verkregen als feit aannemen. Zij dienen het zelf te vragen of op te vragen (medisch dossier).
Ik vind het zelfs gevaarlijk omdat er onzettend veel medicijnen zijn. Veel namen zijn best lastig om goed te onthouden of om op te schrijven voor een leek. Ontzettend veel namen van verschillende medicijnen lijken sterk op elkaar. Handelsnamen en generieke namen worden door elkaar gebruikt. Ik kom af en toe ter plaatse bij ongevallen. Het is mij vaak genoeg overkomen dat iemand een medicijnnaam noemt en de ziektegeschiedenis waardoor ik weet dat het niet kan kloppen.
Heel veel mensen, met name ouderen, hebben soms geen flauw benul wat ze allemaal slikken.