Te weinig maritieme politie/handhaving Zeeland drugssmokkel overzee?

Auteur Topic: Te weinig maritieme politie/handhaving Zeeland drugssmokkel overzee?  (gelezen 11669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #40 Gepost op: 30 juni 2016, 12:48:51
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1432593 date=1467050222
Maar de Nederlandse politie is nog steeds extreem overbelast, en komt aan veel zaken niet toe. Daarom vind ik, dat er veel meer militaire assistentie nodig is aan de politie. En daaraan kan op talloze manieren worden vorm gegeven, via allerlei proefprojecten.

Ik heb ook een idee: defensie loopt op zijn tandvlees daarom vind ik dat de politie veel meer assistentie kan verlenen aan defensie. En daaraan kan op talloze manieren worden vorm gegeven, via allerlei proefprojecten. >:D ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2016, 13:00:09
Wat ik niet begrijp is dat er 2 handhavingsvaartuigen (RWS en Politie) op het zelfde moment op het zelfde plekje patrouilleren. Als er al zo weinig HH vaartuigen zijn zou het op zijn minst beter zijn om deze te spreiden v.w.b. tijd en gebied.

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/29809-jacht-strand-dishoek-losgetrokken/


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #42 Gepost op: 30 juni 2016, 13:15:23
Citaat van: Doruz link=msg=1433314 date=1467284409
Wat ik niet begrijp is dat er 2 handhavingsvaartuigen (RWS en Politie) op het zelfde moment op het zelfde plekje patrouilleren. Als er al zo weinig HH vaartuigen zijn zou het op zijn minst beter zijn om deze te spreiden v.w.b. tijd en gebied.

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/29809-jacht-strand-dishoek-losgetrokken/

Heb het nog eens goe bekeken, en het kunnen wellicht 2 zaken zijn:

1) Toeval, niets meer, en niets minder.

2) De LE heeft speciale belangstelling gehad voor dit jacht, en wou hem na berging eens grondig bekijken..


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #43 Gepost op: 30 juni 2016, 16:38:24
Citaat van: -Ronald- link=msg=1433187 date=1467228501
Dat gaat dus niet, ze inzetten op andere taken houd in dat ze hun huidige primaire taken moeten laten liggen, en ze hebben nu al moeite genoeg de diensten rond te krijgen.

Het zou al geweldig zijn, als er een paar duizend militairen in deeltijd gaan helpen bij de hulpdiensten, en daar leren van die praktijkervaringen.

Er kan een eerst proefproject worden gedaan met bijvoorbeeld honderd militairen in twintig verschillende typen civiele taken, afhankelijk van hun capaciteiten en ervaring. Bijvoorbeeld infanteristen kunnen bos- en duinwachters assisteren, kerncentrales bewaken, en meerijden met politiesurveillances. Militaire commando's kunnen arrestatieteams versterken. Militaire brandweerlieden kunnen de brandweer helpen. En militaire verpleegkundigen kunnen meerijden op ambulances voor bepaalde typen patiënten en incidenten.

Op die manier kan er ook een vruchtbare kruisbestuiving optreden in kennis en ervaring tussen het leger en civiele hulpdiensten. En bij terroristische aanslagen zal het leger en politie zo nodig ook moeten kunnen samenwerken, zoals in Brussel en Parijs.

Natuurlijk moet er goed worden gewaakt dat militairen niet worden overbelast, geestelijk of lichamelijk. Dat kan onder andere, door ze een civiele hulptaak te geven die heel specifiek en beperkt is. Bijvoorbeeld het afzetten van straten rond relsituaties, of het assisteren bij grote alcohol-controles en grensbewaking, of het zoeken naar vermiste personen in natuurgebieden, enz.
 
Citaat van: -Ronald- link=msg=1433187 date=1467228501
het inzetten van defensie personeel op andere taken kost wel degelijk geld. Terwijl er broodnodige oefeningen worden uitgesteld of afgeblazen omdat er geen geld is, waarmee zelf de operationele inzetbaarheid van defensie in het gedrang kan komen of al is.


De inzetbaarheid van ons leger is sowieso heel beperkt, omdat we een klein landje zijn. Gelukkig zijn onze buurlanden vreedzaam. En als we het ooit zouden moeten opnemen tegen Iran, Noord-Korea, Syrië, China, Poetin, of zelfs de VS, zullen we toch moeten samenwerken met andere landen.

Citaat van: -Ronald- link=msg=1433187 date=1467228501
weet je ook dat de burger heel anders kijkt naar militairen die voor politiewerk worden ingezet. Men reageert vaak al heftig wanneer er politieagenten (Kmar, AT etc) worden ingezet met automatische wapens, want dan wordt er al gesproken over "zwaar bewapende militairen" die ingezet zijn. Heel generaliserend zijn de burgers niet gewend aan militairen in het straatbeeld, en is dit op dit moment nog niet een optie die snel ingezet kan en zal worden op basis daarvan.

De inzet van militairen in het straatbeeld ligt inderdaad gevoelig bij veel Nederlanders, mede door ons trauma met WOII. Maar we kunnen daar creatieve oplossingen voor zoeken. Je kunt een militair bijvoorbeeld een politieuniform met een militair insigne en pistool laten dragen, als hij de politie helpt.

Of je kunt militairen in militair uniform bijvoorbeeld uit het zicht laten wachten in militaire trucks, bij risicovolle voetbalwedstrijden. En als er dan gewelddadige voetbalrellen ontstaan, kunnen er snel bijvoorbeeld tweehonderd militairen ter plaatse komen, met lange wapenstok, om de ME af te schermen. Ik vermoed dat het grote publiek daar geen bezwaar tegen zal hebben. Of je kunt die militairen daar laten werken in burgerkleding met gele hesjes.

Ook lijkt het me niet bezwaarlijk voor het publiek, als er militairen in legeruniform surveilleren in bossen en zeehavens, en 's nachts op industrieterreinen. En zo kun je nog veel meer oplossingen verzinnen.

Het is ook heel belangrijk hoe de overheid voorlichting geeft over de inzet van militairen. In Brussel en Parijs is het publiek inmiddels gewend aan militairen in het straatbeeld. En ook in Nederlandse bosgebieden levert het nu geen problemen op, dat er militairen rondrijden in de omgeving van militaire kazernes.
Ik stem links.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #44 Gepost op: 30 juni 2016, 21:52:35
Je negeert een aantal punten volledig:
- Om militairen voor politietaken te gaan inzetten is geld nodig (salaris, ORT, reiskosten etc)
- Om militairen in te zetten voor politietaken zul je moeten scholen, en daar is geld voor nodig.
- Om militairen in te zetten heb je extra voertuigen nodig

Defensie heeft geen geld daarvoor, ze hebben al geen geld voor de broodnodige oefeningen om het personeel inzetbaar en operationeel te houden, hele rijen voertuigen die stil staan, met als basis reden dat er geen geld is om ze operationeel te houden, planningen die bijna niet rond te krijgen zijn omdat er te weinig personeel is.

En dan wil jij jouw voorstel er "eventjes" bij gaan doen. Kom toch eens uit die roze fictieve bubbel. Zonder geld vanuit de regering gaat dit niet gebeuren, en om je voorstellen werkelijkheid te laten worden is een aanzienlijke som geld nodig.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #45 Gepost op: 30 juni 2016, 22:01:21
Citaat van: Doruz link=msg=1433313 date=1467283731
Ik heb ook een idee: defensie loopt op zijn tandvlees daarom vind ik dat de politie veel meer assistentie kan verlenen aan defensie. En daaraan kan op talloze manieren worden vorm gegeven, via allerlei proefprojecten. >:D ;)

En opgeleid via e-learning...

Maar even serieus, waarom gaan jullie met hem nog een discussie aan. Hij is al vele jaren actief op menig forum en kraamt alleen maar onzin uit!!!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 30 juni 2016, 22:08:04
Met de vroegere dienstplicht zou de inzet van militairen een weldaad zijn geweest ipv zich gruwelijk te moeten vervelen en kattenkwaad te bedenken.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #47 Gepost op: 30 juni 2016, 22:29:15
Citaat van: -Ronald- link=msg=1433436 date=1467316355
Je negeert een aantal punten volledig:
- Om militairen voor politietaken te gaan inzetten is geld nodig (salaris, ORT, reiskosten etc)
- Om militairen in te zetten voor politietaken zul je moeten scholen, en daar is geld voor nodig.
- Om militairen in te zetten heb je extra voertuigen nodig

Defensie heeft geen geld daarvoor, ze hebben al geen geld voor de broodnodige oefeningen om het personeel inzetbaar en operationeel te houden, hele rijen voertuigen die stil staan, met als basis reden dat er geen geld is om ze operationeel te houden, planningen die bijna niet rond te krijgen zijn omdat er te weinig personeel is.

En dan wil jij jouw voorstel er "eventjes" bij gaan doen. Kom toch eens uit die roze fictieve bubbel. Zonder geld vanuit de regering gaat dit niet gebeuren, en om je voorstellen werkelijkheid te laten worden is een aanzienlijke som geld nodig.

De huidige steun van Defensie aan de politie verloopt zeer succesvol, en is de afgelopen jaren al gegroeid. Het is volgens mij een kwestie van prioriteiten stellen. Laten we eerst eens kijken wat er wél mogelijk is op dit gebied, door creatief te denken.

Bijvoorbeeld infanteristen, die alleen meehelpen met het zoeken naar vermisten in natuurgebieden in hun eigen provincie, en worden vervoerd met legertrucks, waar ook mee geoefend moet worden. Dat werk is niet zo moeilijk.

Of infanteristen die meerijden in de auto van boswachters, in een bosgebied, dat ze al goed kennen. Dat is o.a. een oefening in nachtelijke navigatie, radiocommunicatie, samenwerking en omgaan met slecht weer.

Het extra geld dat nodig is, kan worden bezuinigd door bijvoorbeeld wat minder nieuwe militairen en politieagenten aan te nemen, en wat minder (dure) straaljagers te kopen, enz. En door zware veelplegers die nu extra worden gepakt, hun vermogen te ontnemen. Ook kunnen er door de inzet van de militairen veel meer boetes worden gegeven, die dus geld opleveren. En als er minder criminaliteit is door die militairen, bespaart dat de bedrijven en bevolking leed en geld aan gestolen spullen, beveiligingskosten, enz. Ook wordt Nederland daardoor vermoedelijk meer aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven, om zich hier te vestigen, enz.

Bijscholing kan deels kostenbesparend gebeuren via e-learning. Het salaris van militairen moet nu tóch al worden betaald. En de militaire trainingen die erdoor worden vervangen, kosten anders ook geld. Deze civiele hulptaken zijn in een bepaald opzicht ook min of meer sportief en leerzaam voor militairen, ook al zijn ze inhoudelijk natuurlijk anders dan specifieke militaire trainingen.

Zie ook mijn eerdere berichten in dit topic.
Ik stem links.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #48 Gepost op: 30 juni 2016, 23:01:56
Gaap, kunnen we weer on topic?  ::)


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Frank je wilt echt alleen zien wat je wilt zien, maar gaat voorbij aan een paar fundamentele problemen in je uiteenzetting, maar dat wil je klaarblijkelijk niet inzien. I rest my case. Droom lekker verder, maar dan stap ik even uit de discussie, heb geen zin tegen een muur te blijven praten.