GRIP 1 (2 verdachte koffers) Stationsplein - Arnhem 24-03-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (2 verdachte koffers) Stationsplein - Arnhem 24-03-2016  (gelezen 3535 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2016, 11:07:48
Half zeven de vondst, en om 19:15 pas lockdown. Tussentijds waren de koffers wel aanwezig.

Dat viel mij ook op, aangezien ik om 19u de trein nam van Arnhem naar Utrecht... En die zou normaal van spoor 11 vertrekken (daar waar de koffers stonden) maar nu vanaf spoor 7 ging. En er reedt verder al niets vanaf 10 en 11. Wel 2 politiemensen zien lopen.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2016, 11:08:49
Citaat van: FFrank link=msg=1415202 date=1458899454
Wat me verbaasd is dat iemand de koffertjes filmt vanuit een langsrijdende trein :-\
Het perron is ontruimd en de focus van het filmpje is duidelijk op de koffers gericht....was het al weer vrijgegeven en hebben ze na het maken van de x-ray de koffers nog even laten staan? of zijn ze vergeten het treinverkeer stil te leggen?  :(

Even een tijdlijn:
Om 18:30 komt er een melding binnen dat iemand twee koffers op perron 10/11 heeft zien staan (op dit perron vertrekken de treinen naar Schiphol en Amsterdam). De politie ontruimd het perron en wacht geduldig op aankomst van iemand van het Team Explosievenverkenning. Deze schatte de situatie zo in dat alleen ontruiming van het perron voldoende was. Treinen konden dus gewoon vanaf andere perrons aankomen en vertrekken. Het filmpje is door een conducteur genomen tussen de tijd dat het perron ontruimd is en er gewacht wordt op de Explosievenverkenning. Vervolgens wordt de hogere hand erbij geroepen en die besluit rond 19:15 toch het hele station te ontruimen. Dus toen, om 19:15, werd ook pas het totale treinverkeer stilgelegd. Toen is er rustig onderzoek gedaan naar de koffers, hebben x-ray gemaakt, beoordeeld dat er niets aan de hand was. Om 20:15 wordt het station weer vrijgegeven en worden ook gelijk de koffers weggenomen.


FFrank

  • techneut / brandweerman /
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2016, 15:07:47
Citaat van: p2Elst link=msg=1415207 date=1458900529
Even een tijdlijn:
Om 18:30 komt er een melding binnen dat iemand twee koffers op perron 10/11 heeft zien staan (op dit perron vertrekken de treinen naar Schiphol en Amsterdam). De politie ontruimd het perron en wacht geduldig op aankomst van iemand van het Team Explosievenverkenning. Deze schatte de situatie zo in dat alleen ontruiming van het perron voldoende was. Treinen konden dus gewoon vanaf andere perrons aankomen en vertrekken. Het filmpje is door een conducteur genomen tussen de tijd dat het perron ontruimd is en er gewacht wordt op de Explosievenverkenning. Vervolgens wordt de hogere hand erbij geroepen en die besluit rond 19:15 toch het hele station te ontruimen. Dus toen, om 19:15, werd ook pas het totale treinverkeer stilgelegd. Toen is er rustig onderzoek gedaan naar de koffers, hebben x-ray gemaakt, beoordeeld dat er niets aan de hand was. Om 20:15 wordt het station weer vrijgegeven en worden ook gelijk de koffers weggenomen.


Bedankt, helder verhaal O0 Al kan je je afvragen waarom er op basis van de verkenning het niet nodig wordt geacht om een complete ontruiming te starten en daarna door hoger hand wel, het volume van de koffer(s) zou genoeg potentieel zij om een langrijdende trein zwaar te treffen.

gr Frank
If everything seems under control, your just not going fast enough


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2016, 17:19:56
Citaat van: FFrank link=msg=1415301 date=1458914867
Bedankt, helder verhaal O0 Al kan je je afvragen waarom er op basis van de verkenning het niet nodig wordt geacht om een complete ontruiming te starten en daarna door hoger hand wel, het volume van de koffer(s) zou genoeg potentieel zij om een langrijdende trein zwaar te treffen.

Gr Frank

Ben ik het mee eens. Voor zover ik begrepen heb werd geadviseerd alleen het perron te ontruimen en is de beslissing genomen het station te ontruimen. Die mensen die dit soort situaties moeten beoordelen zijn natuurlijk experts en vullen een soort van "niche in de markt" dus zij gaan jaarlijks op honderden bommeldingen af. Aan de hand van bepaalde kenmerken kun je natuurlijk al vasstellen of het iets ernstigs is of niet. Op basis van die eerste inschatting wordt een bepaald type ontruiming geadviseerd en vervolgens beslist de hogere hand wat er gaat gebeuren.