Geld en Waarde transport binnen bedrijf

Auteur Topic: Geld en Waarde transport binnen bedrijf  (gelezen 4756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Beveilig71

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Gepost op: 25 maart 2016, 19:25:47
Beste,

Is er iemand die mij meer inzicht kan geven over de wettelijk gestelde eisen m.b.t. geld en waarde transport uitgevoerd door een BD (dus niet een particulier geld en waardetransport bedrijf) binnen een object.
Heb de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus er op nagekeken maar word hier niet veel wijzer van.

Alvast bedankt.




CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2016, 20:13:37
Denk het niet... dit is het hulpverleningsforum.  ;)


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2016, 20:55:02
Een particulier geld- en waardetransportbedrijf, in de zin van de WPBR, vervoert geld en grote waarden voor derden. Wanneer een Bedrijfsbeveiligingsdienst binnen het eigen bedrijf geld en grote waarden vervoert, valt dat volgens mij gewoon binnen de (beveiligings) werkzaamheden (en dus ook binnen de vergunning) van de bedrijfsbeveiligingsdienst.

Maar waarom neem je niet even contact op met de afdeling Bijzondere Wetten van de Politie of met Justis?

https://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/contact/


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2016, 21:20:03
Je eens inlezen in je taakopdracht van de opdrachtgever, dan een werkinstructie opstellen; kom je vanzelf tegen dat binnen een pand of object de geld- en waarde transporten vallen onder de werkzaamheden van de objectbeveiliging.
Of de leiding van je bedrijf moet aangeven dat ze het niet willen doen, om verzekeringstechnische redenen.
Bij instappen begint de inzet.


Beveilig71

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2016, 10:17:36
Ja dat het onder de werkzaamheden danwel vergunning valt is duidelijk. Het gaat mij echter om de regels/wetten die mogelijk voorschrijven hoe het transport uitgevoerd moet worden en aan welke veiligheidseisen dit moet voldoen. Voor geld en waarde transport bedrijven zijn hier hele duidelijke regels voor echter zoals vernoemd vervoerd deze geld voor derden en dus niet binnrn een bedrijf zoals in dit geval.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 12:12:16
Waarom zou dat wettelijk geregeld (moeten) zijn? Ik denk dat je eerder bij de betrokken verzekeringsmaatschappij(en) moet zijn welke eisen zij stellen. Maar nogmaals, dit soort vragen kan je beter stellen aan de eerder door mij genoemde instanties.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2016, 14:21:53
Je kan het allemaal groots optuigen maar menig snackbarmedewerker gaat ook aan het einde van de dienst eventjes langs de bank met een geldtasje om de dagopbrengst af te storten. Daar komt geen beveiligingsbedrijf, verfkoffer of soortgelijk bij kijken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Beveilig71

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2016, 17:40:29
Citaat van: scorpio link=msg=1415482 date=1458990736
Waarom zou dat wettelijk geregeld (moeten) zijn? Ik denk dat je eerder bij de betrokken verzekeringsmaatschappij(en) moet zijn welke eisen zij stellen. Maar nogmaals, dit soort vragen kan je beter stellen aan de eerder door mij genoemde instanties.

Het is moeilijk om uit te leggen zonder al te veel in detail te treden maar het object is te vergelijken met een dorp waar op meerdere punten geld moet worden opgehaald, vandaar dus de vraag of er buiten de wetgeving voor waarde transport bedrijven er ook een aparte wet of regelgeving is voor mijn tak.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2016, 10:48:09
Citaat van: Beveilig71 link=msg=1415545 date=1459010429
Het is moeilijk om uit te leggen zonder al te veel in detail te treden

Vandaar dat ik je dus verwijs naar de juiste instanties.

Citaat van: Beveilig71 link=msg=1415545 date=1459010429
maar het object is te vergelijken met een dorp waar op meerdere punten geld moet worden opgehaald, vandaar dus de vraag of er buiten de wetgeving voor waarde transport bedrijven er ook een aparte wet of regelgeving is voor mijn tak.

Zoals DiNozzo ook al aangeeft, wanneer een bedrijf geld of waardevolle spullen zelf gaat vervoeren, moeten ze dat zelf weten hoe ze dat doen.  Waarom zou de overheid daar regels/wetgeving aan (moeten) verbinden? De betrokken verzekeringsmaatschappij(en) hebben waarschijnlijk wel eisen.


Beveilig71

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2016, 12:26:38
Citaat van: scorpio link=msg=1415674 date=1459068489
Vandaar dat ik je dus verwijs naar de juiste instanties.

Zoals DiNozzo ook al aangeeft, wanneer een bedrijf geld of waardevolle spullen zelf gaat vervoeren, moeten ze dat zelf weten hoe ze dat doen.  Waarom zou de overheid daar regels/wetgeving aan (moeten) verbinden? De betrokken verzekeringsmaatschappij(en) hebben waarschijnlijk wel eisen.

Na pasen eens even bellen, bedankt!