Nieuwe jas wegbeheerder

Auteur Topic: Nieuwe jas wegbeheerder  (gelezen 26534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173




DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2016, 11:12:03
Als ik het goed begrijp gaan dus ook de weginspecteurs/kantoniers van provincie een soortgelijk als de huidige rws-vkrjas dragen met als wijziging (ook voor rws) dat de achterkant een blauw/gele schuin gestreepte band wordt.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2016, 14:01:00
Ze houden dus de oude jas maar die net zoveel als de nieuwe met een blauwe band om de herkenning van een professional te waarborgen...

Als die wijziging voor provincie en rws geldt, dan ben ik benieuwd wat met de normale verkeersregelaars op straat gebeurt: die zullen niet meer serieus genomen worden omdat er dus weer andere eisen gelden waarvan de gemiddelde burger niks snapt.....


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2016, 14:37:31
Indien de weginspecteurs van de provincie IM zijn opgeleid dan mogen ze deze nieuwe jas dragen. Bijv de provincie Zuid Holland, die dragen nu ook al jassen die gelijk zijn met die van RWS. De provincie Brabant bijv gaat deze jas niet dragen. Hun inspecteurs zijn niet IM+ opgeleid.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2016, 14:40:39
Citaat van: DeMassel link=msg=1415466 date=1458987123
Als ik het goed begrijp gaan dus ook de weginspecteurs/kantoniers van provincie een soortgelijk als de huidige rws-vkrjas dragen met als wijziging (ook voor rws) dat de achterkant een blauw/gele schuin gestreepte band wordt.

Citaat
De belangrijke verschillen van de nieuwe kleding ten opzichte van de oude zijn:
1. een omdraaiing van de plaats op de kleding waar geel, respectievelijk oranje de heersende kleur is en
2. de aanwezigheid van een extra band.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-14783.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DUitgebreid%26pst%3DTractatenblad%257CStaatsblad%257CStaatscourant%257CGemeenteblad%257CProvinciaalblad%257CWaterschapsblad%257CBladGemeenschappelijkeRegeling%257CParlementaireDocumenten%26vrt%3Dverkeersregelaar%26zkd%3DInDeGeheleText%26dpr%3DAlle%26spd%3D20160323%26epd%3D20160323%26sdt%3DDatumPublicatie%26ap%3D%26pnr%3D1%26rpp%3D10&resultIndex=1&sorttype=1&sortorder=4

Citaat van: en-er-gy link=msg=1415510 date=1458997260
Ze houden dus de oude jas maar die net zoveel als de nieuwe met een blauwe band om de herkenning van een professional te waarborgen...

Als die wijziging voor provincie en rws geldt, dan ben ik benieuwd wat met de normale verkeersregelaars op straat gebeurt: die zullen niet meer serieus genomen worden omdat er dus weer andere eisen gelden waarvan de gemiddelde burger niks snapt.....


De burger gaat dat verschil echt niet zien. Bijna elke automobilist stopt nu ook al als er een mannetje op de weg staat te springen, of die nu een politiehesje, een VKR-jas of een geel of oranje hesje aan heeft. RWS gebruikt nu al een tijdje de zwarte band om haar bijzondere status aan te geven, maar het is dat het mij ooit verteld is anders was het mij niet opgevallen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 14:49:30
Citaat van: en-er-gy link=msg=1415510 date=1458997260
Ze houden dus de oude jas maar die net zoveel als de nieuwe met een blauwe band om de herkenning van een professional te waarborgen...

Als die wijziging voor provincie en rws geldt, dan ben ik benieuwd wat met de normale verkeersregelaars op straat gebeurt: die zullen niet meer serieus genomen worden omdat er dus weer andere eisen gelden waarvan de gemiddelde burger niks snapt.....

De jas is duidelijk anders als een verkeersregelaarsjas. Daar is het geel boven en oranje onder. Bij deze jas is het oranje boven en geel onder. Daarnaast aan de voorzijde voorzien van de bekende blauwe band. Nieuw is de blauwgele band op de achterzijde. De nieuwe jas is uitsluitend bedoeld voor het IM+ personeel van de wegbeheerder. We noemen hem intern daarom al de jas wegbeheerder. Op de nieuwe jas mag op de rug de naam van de wegbeheerder komen te staan. Op de boven arm is aan de ene kant ruimte voor het logo van RWS of Provincie en op de andere arm voor een evt. BOA teken.

Om discussie te voorkomen een wegbeheerder is voor zijn werk aangesteld als verkeersregelaar echter dit is een van de vele verantwoordelijkheden die wij hebben. Om het voor de hulpdiensten duidelijk te maken bij wie ze moeten zijn voor de aan ons toevertrouwde processen is er voor gekozen om een afwijkende jas te ontwerpen.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2016, 15:03:47
De wisseling van geel en oranje laat de jas in ieder geval meer op die van HATOs in het VK lijken. Zie ook toelichting bij de aangehaalde publicatie in de Staatscourant.
Edit: aldaar is geel boven/oranje onder ook eerder in gebruik bij diensten zoals de stadsreiniging van grote steden, o.a. Londen, zoals ik vorig jaar kon constateren.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2016, 16:07:26
Er zijn is in de ontwikkeling ook gekeken naar de Engelse jas. Met name naar de lengte van de jas. Hiervoor is er ook de mening gevraagd van ons.
Hieruit bleek dat veel mensen graag een kort model jas wilde. Hiervoor zijn als hulpmiddel, een aantal korte jassen van onze Engelse collega getest door vele collega's. Zelf heb ik er een nachtdienst mee gedraaid.
Ook ikzelf vind de nieuwe korte jas een goed resultaat. Nu alleen even wachten op de uitlevering. De komende periode.

Er gaan 3 uitvoeringen komen
1 De Gore Tex regen / winterjas.
2 De Softschell Herfst/ lente jas, deze is tevens de binnenvoering voor de winterjas.
3 Het dunne zomer jasje.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2016, 16:46:10
Ik zie nu pas dat de kleuren zijn omgedraaid.
Slechte keuze imo. Mensen snappen het nu al niet bij de vkr. Wordt alleen maar onduidelijker.
Ik voorzie nog meer negeren aanwijzing komen op deze manier
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2016, 05:57:25
Citaat van: DeMassel link=msg=1415538 date=1459007170
Ik zie nu pas dat de kleuren zijn omgedraaid.
Slechte keuze imo. Mensen snappen het nu al niet bij de vkr. Wordt alleen maar onduidelijker.
Ik voorzie nog meer negeren aanwijzing komen op deze manier
Het negeren van een vkr aanwijzing staat voor mijn gevoel, los van het type jas.  ;)
Aan de vkr de "schone taak" om waar nodig en mogelijk uitleg aan de weggebruikers te geven.
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On