Tourniqet en veiligheidscontrole

Auteur Topic: Tourniqet en veiligheidscontrole  (gelezen 7069 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Gepost op: 25 maart 2016, 10:35:34
afgesplitst uit

Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Brussel is in het daarover lopende topic de wens herhaald zoveel mogelijk mensen met een tourniquet rond te laten lopen. Aan die wens heb ik een tijdje geleden voor mezelf gehoor gegeven door een C-A-T aan te schaffen, plus een hemostatisch verband. Ik ha zeer binnenkort een aantal vlieg- en treinreizen maken via drukke knooppunten in Europa en Japan. Ik was van plan tourniquet en verband mee te nemen, natuurlijk in de handbagage.

Toch bekruipt me een vraagje: als er bij de veiligheidscontrole van een luchthaven opvalt dat ik die spullen bij me heb, hoe groot is de kans dat ik als reiziger misschien als mogelijke oorzaak van het nodige gebruik van de spullen gezien word (lees: mogelijke terrorist)? Een wat achterdochtiger aangelegde beveiliger zou zomaar op dit idee kunnen komen (menselijke kronkels zijn soms ondoorgrondelijk). Mogelijk volgt er dan een intensief en tijdrovend nader onderzoek, mogelijk met missen van de vlucht tot gevolg. Of is die zorg ongegrond?


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2016, 07:11:32
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1415201 date=1458898534
Toch bekruipt me een vraagje: als er bij de veiligheidscontrole van een luchthaven opvalt dat ik die spullen bij me heb, hoe groot is de kans dat ik als reiziger misschien als mogelijke oorzaak van het nodige gebruik van de spullen gezien word (lees: mogelijke terrorist)? Een wat achterdochtiger aangelegde beveiliger zou zomaar op dit idee kunnen komen (menselijke kronkels zijn soms ondoorgrondelijk). Mogelijk volgt er dan een intensief en tijdrovend nader onderzoek, mogelijk met missen van de vlucht tot gevolg. Of is die zorg ongegrond?

Ik heb deze vraag per email doorgeleid naar Airport Security and Passports Department van de luchthaven in Doha en de equivalenten van luchthaven Dubai. Beide geven aan dat zij nooit enige garantie kunnen afgeven of een individuele reiziger onderworpen zal worden aan een intensief en tijdrovend onderzoek. Het meevoeren van een C-A-T-tourniquet + een hemostatische verband in orginele, gesloten verpakking[/b] in (hand)bagage is geen criterium om een passagier aan te merken als een mogelijke terrorist.

Beide diensten geven aan dat de kans aanwezig is dat men de verpakking gaat openen van het hemostatische verband indien de controlerende functionaris vermoeden heeft dat er mee geknoeid is. Het gaat dan niet om een verdenking mogelijk terrorisme maar om verdenking mogelijke drugssmokkel.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2016, 07:38:55
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1415201 date=1458898534
Misschien niet helemaal op zijn plaats hier, maar zo nee wil ik voorstellen dat er een nieuw topic aangemaakt wordt ŕ la "Gebruik tourniquet door een toevallige voorbijganger (in een verkeersknoppunt)".

Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Brussel is in het daarover lopende topic de wens herhaald zoveel mogelijk mensen met een tourniquet rond te laten lopen. Aan die wens heb ik een tijdje geleden voor mezelf gehoor gegeven door een C-A-T aan te schaffen, plus een hemostatisch verband. Ik ha zeer binnenkort een aantal vlieg- en treinreizen maken via drukke knooppunten in Europa en Japan. Ik was van plan tourniquet en verband mee te nemen, natuurlijk in de handbagage.

Toch bekruipt me een vraagje: als er bij de veiligheidscontrole van een luchthaven opvalt dat ik die spullen bij me heb, hoe groot is de kans dat ik als reiziger misschien als mogelijke oorzaak van het nodige gebruik van de spullen gezien word (lees: mogelijke terrorist)? Een wat achterdochtiger aangelegde beveiliger zou zomaar op dit idee kunnen komen (menselijke kronkels zijn soms ondoorgrondelijk). Mogelijk volgt er dan een intensief en tijdrovend nader onderzoek, mogelijk met missen van de vlucht tot gevolg. Of is die zorg ongegrond?

Citaat van: oma link=msg=1415430 date=1458972692
Ik heb deze vraag per email doorgeleid naar Airport Security and Passports Department van de luchthaven in Doha en de equivalenten van luchthaven Dubai. Beide geven aan dat zij nooit enige garantie kunnen afgeven of een individuele reiziger onderworpen zal worden aan een intensief en tijdrovend onderzoek. Het meevoeren van een C-A-T-tourniquet + een hemostatische verband in orginele, gesloten verpakking[/b] in (hand)bagage is geen criterium om een passagier aan te merken als een mogelijke terrorist.

Beide diensten geven aan dat de kans aanwezig is dat men de verpakking gaat openen van het hemostatische verband indien de controlerende functionaris vermoeden heeft dat er mee geknoeid is. Het gaat dan niet om een verdenking mogelijk terrorisme maar om verdenking mogelijke drugssmokkel.

Allereerst; goede zaak dat je die spullen hebt aangeschaft en bij je draagt!  O0

Voor wat betreft een nadere controle over waarom je die spullen bij je hebt, dat kan altijd. Maar ik denk dat je daar zeker een sluitend antwoord op kunt geven in deze tijd. ;)

Het is tegenwoordig op Schiphol zo geregeld dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de beveiliging, samen met de luchthaven zelf. Zij bepalen of bepaalde items wel of niet mee aan boord mogen.  De overheid komt kijken als er mogelijk sprake is van een strafbare items, zoals oma al aangaf; een mogelijk vermoeden van smokkel etc.

Ik heb zelf vorige week nog gevlogen met een CAT en verband in mijn handbagage, geen enkel probleem.

Resumé; Het zou vanuit de overheid absoluut geen probleem mogen zijn. Máár.... De security en luchtvaartmaatschappij bepalen in principe. En inderdaad; men zou de gesloten verpakking van het verband kunnen openen voor een controle. Dat is het (relatief) kleine risico wat je neemt.


Ik zal even voor je navragen vandaag, en ik kom er via PM nog even op terug.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2016, 07:56:53
Antwoord vanuit Sydney is van gelijke strekking als al het bovenstaande. Zij voegen er aan toe dat het tourniquet brandschoon dient te zijn (vrij van grond/aarde, zaden van planten en/of insecten).


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2016, 11:02:19
Hartelijk dank. Klein detail, niet onbelangrijk, maar mogelijk bestaat hieromtrent binnen Europa een gemeenschappelijk beleid, is dat ik vanaf München via Frankfurt reis.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 11:18:20
Als het goed is houd iedereen zich aan dezelfde Europese regels.

Als het goed is.  98uiye


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2016, 13:43:45
Hartelijk dank aan allen voor de snelle antwoorden! Nog even doorvragend: hemostatisch verband bevat (naar ik aanneem, geringe hoeveelheden) vloeistoffen. Moet ik het ihkv de regeling omtrent vloeistoffen bij de veiligheidscontrole apart aanbieden?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2016, 11:15:56
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1415431 date=1458974335
Het is tegenwoordig op Schiphol zo geregeld dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de beveiliging, samen met de luchthaven zelf.

Dit is onjuist. De Minister van Justitie is belast (en dus verantwoordelijk) voor de beveiliging van de burgerluchtvaart

De exploitant van de luchtvaartterrein, een luchtvaartmaatschappij of natuurlijke personen of rechtspersonen die bedrijfsmatig vracht aanbieden, doen vervoeren of vervoeren zijn vervolgens gehouden om te voldoen aan de door (of namens) de Minister gehouden aanwijzingen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002267/#HoofdstukIV_Afdeling3A_Paragraaf1_Artikel37ab

Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1415431 date=1458974335
Zij bepalen of bepaalde items wel of niet mee aan boord mogen.

Het is aan de exploitant van een luchtvaartterrein om de nodige voorzieningen te treffen om te voorkomen dat personen of bagage aan boord van een luchtvaartuig gaan zonder dat deze zijn onderworpen aan een veiligheidscontrole

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002267/#HoofdstukIV_Afdeling3A_Paragraaf2_Artikel37c
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002267/#HoofdstukIV_Afdeling3A_Paragraaf3

Het is dus het beveiligingspersoneel ingehuurd door de luchthaven wat bepaald of security items wel of niet aan boord mogen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2016, 11:52:20
Citaat van: scorpio link=msg=1415680 date=1459070156
Het is aan de exploitant van een luchtvaartterrein om de nodige voorzieningen te treffen om te voorkomen dat personen of bagage aan boord van een luchtvaartuig gaan zonder dat deze zijn onderworpen aan een veiligheidscontrole

Het is dus het beveiligingspersoneel ingehuurd door de luchthaven wat bepaald of security items wel of niet aan boord mogen.

Op papier is de exploitant een commercieel bedrijf.

De aandeelhouders kunnen als ze willen deze week besluiten een vergadering te houden om vervolgens te bepalen welke maatregelen dit commerciele bedrijf moet implementeren.

De aandeelhouders kunnen bijvoorbeeld zeggen dat een kwart van het totale budget gebruikt moet worden voor veiligheid-/anti-terreurmaatregelen.

92% van de aandelen van dit bedrijf zijn namelijk in handen van Nederlandse overheden (Nederlandse staat, gemeente Amsterdam, gemeente Rotterdam).


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2016, 12:53:46
Citaat van: oma link=msg=1415688 date=1459072340
Op papier is de exploitant een commercieel bedrijf.

De aandeelhouders kunnen als ze willen deze week besluiten een vergadering te houden om vervolgens te bepalen welke maatregelen dit commerciele bedrijf moet implementeren.

Alleen moeten ze voldoen aan de eisen die daaraan gesteld zijn in de (internationale) wet en regelgeving en er is dan ook nog de KMAR die namens de Minister toezicht houd en aanwijzingen geeft hoe de controles plaats moeten vinden.

https://www.nctv.nl/onderwerpen-a-z/beveiliging-(burger)luchtvaart.aspx

Citaat van: oma link=msg=1415688 date=1459072340
De aandeelhouders kunnen bijvoorbeeld zeggen dat een kwart van het totale budget gebruikt moet worden voor veiligheid-/anti-terreurmaatregelen.

Het budget voor de beveiliging wordt betaald door de passagiers via de "Security Service Charge", die op dit moment 12,82 bedraagt (voor lokaal opstappende passagiers, transfer passagiers betalen ongeveer de helft). Wanneer er meer geld voor beveiliging nodig is wordt deze toeslag verhoogd.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/vergaderstukken/2011/08/18/security-kosten-luchtvaart-bijlage-onderzoeksresultaten-kostenbeheersing-beveiliging-burgerluchtvaart/lp-i-m-0000001044.pdf