Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis

Auteur Topic: Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis  (gelezen 11458 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: Achterkamp link=msg=1418404 date=1460374070
P.S.
De nieuwe gezamelijke EHBO richtlijnen zijn alleen van toepassing bij de HOK (incl.NIBHV) en NRK opleidingen en zijn absoluut niet van toepassing voor andere EHBO en BHV opleidingen van andere EHBO organisaties! (tenzij zij zich daaraan conformeren).
Wat andere EHBO organisaties met hun EHBO richtlijnen doen is hun eigen zaak.


Maw. de nieuwe EHBO richtlijnen zijn dus geen landelijk voor alle EHBO organisaties bindende afspraken wat sommige menen te denken, daar het slechts twee landelijk partijen zijn en niet allemaal.

Ook hier geldt weer, hoe gewichtig verkoop en presenteer ik zaken.

Nederlandse richtlijnen eerste hulp !   098uo
"Nederlandse richtlijnen" in plaats van de aangekondigde "gezamenlijke eerstehulprichtlijnen". Dat is goed verzonnen.

Wel in Nederland ontwikkeld oké, maar absoluut niet van toepassing voor nationale strekking, niet voor iedereen verplicht of leidend toe te passen zoals de benaming "Nederlandse richtlijnen" doet m.i. sterk doet voorkomen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
In de lijn van de terminologie past het wel.

De IFRC richtlijnen zijn:International first aid and resuscitation guidelines

En dan zijn dit dus de Nederlandse :) want aangepast aan de nederlandse situatie, de NRR richtlijn, de NHG standaarden, LPA8.
Dat zegt niet dat dit verplicht is, dat zijn de internationale immers ook niet (voor niet rode kruis organisaties).

Anyway, ik vind sommigezaken wel opvallend, zo wordt er  zalf/creme met menthol of calendulazalf aangeraden bij jeuk. De Calendulazalf (homeopathisch middel) lijkt mij niet heel erg evidence based (waar ze naar streven...). Zelfs VSM claimt niet dat het jeuk vermindert...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Golly link=msg=1419144 date=1460728664
. De Calendulazalf (homeopathisch middel) lijkt mij niet heel erg evidence based (waar ze naar streven...).

Evidence based, met welke evidence?! Ik vind het eerder een slap opstel met loze (en tegenstrijdige) kreten. Kan je beter op wikipedia kijken, daar staat meer nuttige informatie.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: Golly link=msg=1419144 date=1460728664
In de lijn van de terminologie past het wel.

De IFRC richtlijnen zijn:International first aid and resuscitation guidelines

En dan zijn dit dus de Nederlandse :) want aangepast aan de nederlandse situatie, de NRR richtlijn, de NHG standaarden, LPA8.
Dat zegt niet dat dit verplicht is, dat zijn de internationale immers ook niet (voor niet rode kruis organisaties).

Anyway, ik vind sommigezaken wel opvallend, zo wordt er  zalf/creme met menthol of calendulazalf aangeraden bij jeuk. De Calendulazalf (homeopathisch middel) lijkt mij niet heel erg evidence based (waar ze naar streven...). Zelfs VSM claimt niet dat het jeuk vermindert...
Iedereen kan roepen: Wij hebben DE Nederlandse eerste hulp richtlijnen.
De vraag is of dat handig is gezien de huidige markt met meerdere erkende landelijke eerstehulp en BHV certificeerders die niets met het HOK, NIBHV en NRK te maken (willen) hebben. De eerstehulp en BHV markt is niet alleen het HOK (NIBHV) en NRK, er zijn ook andere partijen.

Ik ben van mening dat de naam "Nederlandse richtlijnen eerste hulp" te misleidend is te noemen voor de gemiddelde geinformeerde consumenten, organisaties en bedrijven, en hen hiermee doen laten geloven of de schijn daarvan doen ophouden dat deze eerste hulp richtlijnen nationaal in Nederland gaan gelden voor iedereen.

Wat handiger was geweest is dat men deze richtijnen had genoemd: "Gezamelijke eerstehulp richtlijnen VAN het HOK, NIBHV en NRK. Met de bijvoeging geldend voor alle HOK, NIBHV en NRK opleidingen.
Dan komt er ook geen commentaar op de naamgeving van deze nieuwe eerstehulp richtlijnen.

De IFRC richtlijnen zijn:International first aid and resuscitation guidelines zijn voor intern gebruik door de nationale RK organisaties binnen het Europese Rode Kruis.
Het blijft mij continue verbazen dat het NRK zich al jarenlang voor het HOK-karretje laat spannen en niet met de Europese Rode Kruis richtlijnen. In mijn beleving kan en/of mag het NRK dan ook niet afscheid nemen van het HOK en op eigen pootjes gaan staan aangaande de EHBO opleidingen.

Voor zover ik nu kan nagaan hebben de volgende organsaties Europese eerstehulp richtlijnen:
- ERC
- Europese Rode Kruis (IFRC)
Dus als we het alleen al over deze twee hebben, wil dan de echte Europese eerstehulp organisatie opstaan? (om in quiz vorm te praten.)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Citaat van: Willem D. link=msg=1419168 date=1460740928
Ik ben van mening dat de naam "Nederlandse richtlijnen eerste hulp" te misleidend is te noemen voor de gemiddelde geinformeerde consumenten, organisaties en bedrijven, en hen hiermee doen laten geloven of de schijn daarvan doen ophouden dat deze eerste hulp richtlijnen nationaal in Nederland gaan gelden voor iedereen.

Wat zullen ze pest in hebben bij het Landelijk Protocol Eerste Hulpverlening.  :P


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat: Ik ben van mening dat de naam "Nederlandse richtlijnen eerste hulp" te misleidend is te noemen voor de gemiddelde geinformeerde consumenten, organisaties en bedrijven, en hen hiermee doen laten geloven of de schijn daarvan doen ophouden dat deze eerste hulp richtlijnen nationaal in Nederland gaan gelden voor iedereen.
Citaat van: René van der Helm link=msg=1419186 date=1460745797
Wat zullen ze pest in hebben bij het Landelijk Protocol Eerste Hulpverlening.  :P
De term "landelijk" is al enige jaren bezet  >:( , dus moet je als HOK iets anders verzinnen, iets alternatiefs zoals "Nederlands".
Of andere eerstehulp organisaties daar last van hebben moet nog blijken uit de komende reacties.
Ik ga er vanuit dat jij de nodige vragen gesteld gaat krijgen vanuit je klantenkring.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Citaat van: Willem D. link=msg=1419188 date=1460747200
Ik ga er vanuit dat jij de nodige vragen gesteld gaat krijgen vanuit je klantenkring.

Dat denk ik ook, zij snappen namelijk niet waarom andere organisaties niet onze richtlijnen volgen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: René van der Helm link=msg=1419202 date=1460751039
Dat denk ik ook, zij snappen namelijk niet waarom andere organisaties niet onze richtlijnen volgen.
Kuddegedrag in de vaart der EHBO volkeren?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat (blz.18): Na contact met gemorste radioactieve stoffen moet het slachtoffer (en ook de eerstehulpverlener) contact opnemen met de huisarts, wanneer het incident geen aanleiding is geweest om 112 te bellen.

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffff  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Dit zijn de bronnen:
1. Internationale Rode Kruis. First Aid and Resuscitation 2016 guidelines
2. Nederlandse Reanimatie Raad: BLS/PBLS richtlijnen 2015
3. Landelijk Ambulance Protocol 8 - Ambulancezorg Nederland 2014
4. NHG-standaarden - Nederlandse Huisartsen Genootschap (meeste recente versies)

Er staat in de richtlijnen:
Citaat
De eerstehulpverlener smeert bij een stoornis in het bewustzijn honing of stroop in de binnenkant van een wang, wanneer hij/zij er zeker van is dat het om een hypo gaat en wanneer het slachtoffer niet op de rug ligt.

Ik kan het niet terugvinden in de bronnen, wie wel?