bepalen van verzamelplaats voor een ontruiming

Auteur Topic: bepalen van verzamelplaats voor een ontruiming  (gelezen 14523 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RichardO

  • Hoofd BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 29 maart 2016, 11:25:22
Hallo, mijn naam is Richard en sinds kort houd ik mij bezig met het updaten van ons BHV plan.

In het huidige plan staan 3 verzamelplaatsen beschreven, dit lijkt mij veel. Ons pand ligt achter in een Industrieterrein en het kost ongeveer 6 minuten om een rondje er om heen te lopen. Het lijkt mij beter om 1 verzamelplaats te nemen zodat het makkelijker is om mensen te tellen. (er hoeft immers niet met 3 verzamelplaatsen gecommuniceerd te worden over aantallen).

Hebben mensen nog praktische tips over hoe het beste een groep van rond de 140 mensen te tellen?

Excuses als dit onderwerp al vaker langsgekomen is, mijn zoekopdrachten op dit forum gaven niet de informatie waar ik naar opzoek was.

Mvg,

Richard




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2016, 12:39:08
3 plekken is prima, dat is er altijd wel 1 bovenwinds.


RichardO

  • Hoofd BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2016, 13:20:25
Bedankt voor de snelle reactie!

Citaat van: René van der Helm link=msg=1416146 date=1459247948
3 plekken is prima, dat is er altijd wel 1 bovenwinds.

Is de ligging van een verzamelplaats ivm met wel/niet bovenwinds zijn het enige argument waar rekening mee gehouden dient te worden? Dus dat mensen een stukje om het pand moeten lopen bij een ontruiming om bij de verzamelplaats te komen is acceptabel en dat het tellen van mensen bij meerdere verzamelplaatsen lastiger is is ook niet belangrijk?

Mvg,

Richard


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2016, 17:25:10
Het is belangrijk dat mensen niet op een verzamelplaats staan die in de rook ligt. Elk weldenkend mens gaat daar niet eens staan.
Minimaal 2 verzamelplaatsen is ook aan te bevelen.

Tellen is niet moeilijk. Vinden jullie het lastig om te tellen dan kan je ook een systeem gebruiken waarbij elke afdeling zelf telt en aan de BHV-er op de verzamelplaats doorgeeft of iedereen er is. Ik ga ervan uit dat jullie via porto's contact hebben met elkaar dus je kan snel doorgeven dat er bijvoorbeeld van de boekhouding 5 op vplaats1 en 3 op vplaats2 staan.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2016, 18:39:34
als je wilt gaan tellen moet je ook wel zeker het aantal personen weten dat binnen was.
is dat altijd duidelijk? anders heeft tellen ook geen zin
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2016, 19:06:10
Meer dan 2 verzamelplaatsen is oké als je tussen die verzamelplaatsen kan communiceren dmv een portofoon o.i.d.

Heb je ook aan een uitwijkplaats gedacht waar je voor langere tijd mensen kan opvangen als het bv slecht weer is en het langer duurt voordat het pand wordt vrijgegeven? Maak afspraken met een bedrijf of horecaondernemer in de buurt daarover.


RichardO

  • Hoofd BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2016, 14:31:56
Hallo,

De receptioniste kan via een snelkoppeling op haar bureaublad snel een overzicht tevoorschijn halen met hierin een in/uitklok overzicht. Verder hebben we een bezoekersregister waar men moet in en uit tekenen. In de praktijk zal het altijd lastig zijn om 100% te weten wie er in het pand rond lopen, maar op deze manier komen we er dicht bij denk ik. We maken gebruik van portofoons dus communicatie tussen verschillende verzamelplaatsen is mogelijk. Nu alleen nog de procedures helder krijgen, en oefenen.

Bedankt voor de info allen!

Mvg,

Richard


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2016, 14:40:10
Citaat van: RichardO link=msg=1416455 date=1459341116
Hallo,

De receptioniste kan via een snelkoppeling op haar bureaublad snel een overzicht tevoorschijn halen met hierin een in/uitklok overzicht. Verder hebben we een bezoekersregister waar men moet in en uit tekenen. In de praktijk zal het altijd lastig zijn om 100% te weten wie er in het pand rond lopen, maar op deze manier komen we er dicht bij denk ik. We maken gebruik van portofoons dus communicatie tussen verschillende verzamelplaatsen is mogelijk. Nu alleen nog de procedures helder krijgen, en oefenen.

Bedankt voor de info allen!

Mvg,

Richard

En een back up systeem (handmatig zegmaar) want aan de snelkoppeling heb je weinig als ook stroom uitvalt ;)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RichardO

  • Hoofd BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2016, 17:31:53
Hallo,

Blijft altijd leuk dit soort discussies, hoe goed je iets ook dicht timmert er blijven altijd gaten over welke moeizaam te dichten zijn. Je probeert je natuurlijk zo goed mogelijk voor te bereiden op een incident, maar op een gegeven moment moet je toch een aan de hand van een risico analyse bepaalde keuzes maken. Hoe graag ik het ook zou willen er is niet een onbeperkt budget om dit soort zaken aan te pakken. De kans dat er stroomuitval is EN gelijktijdig een incident plaats vind waardoor er ontruimd moet worden is dermate klein dat daar moeilijk een budget tegen overgezet kan worden om een full proof systeem te bekostigen denk ik?

Ik bedoel, wij versterken ons dak ook niet omdat daar misschien wel een vliegtuig op neer kan storten toch?

Hoe kijken andere mensen hier tegen aan? En hoe lossen andere bedrijven dit op?

Mvg,

Richard


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2016, 17:35:04
Citaat van: RichardO link=msg=1416508 date=1459351913
De kans dat er stroomuitval is EN gelijktijdig een incident plaats vind waardoor er ontruimd moet worden is dermate klein

Brand in de meterkast.  ;)