Motivatie sollicitatie politie

Auteur Topic: Motivatie sollicitatie politie  (gelezen 15731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Gepost op: 31 maart 2016, 13:42:58
Goedemiddag,

Ik zit een beetje met mijn motivatie tekstje (de 80 woorden) voor de sollicitatieprocedure in mijn maag. Wanneer er weer vacatures voor politiekundigen komen (en de laatste is alweer lang geleden zeg... :-\ ) wil ik daar graag op solliciteren.

Nu moet je tegenwoordig aangeven in de tekst waarom jij geschikt zou zijn voor het politiewerk, wat je ervaring met andere achtergronden/culturen is.
Nu heeft het lot mij toebedeeld dat ik een andere geaardheid heb dan de meeste onder ons, dit geeft mij wel de levenservaring dat ik weet hoe het is om tot een minderheid van de samenleving te behoren.
Ik weet alleen niet of ik dit nu beter wel of niet kan noemen.

Enerzijds misschien wel om meer kans te maken doordat de politie zegt (is dit wel zo!?) ook graag homo's in het korps te willen hebben (afspiegeling samenleving je weet wel..), maar anderzijds schrikt het misschien juist wel af en wil ik niet door de briefselectie komen om mijn geaardheid maar om mijn kwaliteiten als toekomstig agent.

Los van dit alles ben ik altijd eerlijk als men naar mijn privé situatie vraagt en zou het sowieso wel ter sprake komen bij de psychologische keuring denk ik (in het kader van dingen die jou gevormd hebben tot wie je bent).

Hier iemand die ook ervaringsdeskundige is (verwacht het niet  ;)) of mensen die ervaring hebben met homo's binnen de politie en de openheid erover?


Sollicitant Politiekundige


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2016, 14:09:58
Ik ben ervaringsdeskundige maar heb het nooit gebruikt om bij de politie binnen te komen. Ik zie het slechts als een klein onderdeel van wie ik ben, dus waarom zou ik er zo'n grote waarde aanhangen?

Ik heb overigens ook liever dat collega's en leiding me waarderen om het werk dat ik lever, dan om een persoonlijke eigenschap waar ik zelf geen invloed op heb gehad. Ik loop er niet mee te koop, maar het is voor collegae ook geen geheim. Tot op heden heeft dat me binnen de politie nog nooit problemen of voordelen opgeleverd.

Zelf krijg ik altijd een beetje een wrang beeld bij mensen die sexuele geaardheid gebruiken om iets te bereiken. Ik neem aan dat je over meer kwaliteiten beschikt?
Senior GGP / Oost-Brabant


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2016, 14:22:55
Citaat van: Nick link=msg=1416694 date=1459426198
Ik ben ervaringsdeskundige maar heb het nooit gebruikt om bij de politie binnen te komen. Ik zie het slechts als een klein onderdeel van wie ik ben, dus waarom zou ik er zo'n grote waarde aanhangen?

Ik heb overigens ook liever dat collega's en leiding me waarderen om het werk dat ik lever, dan om een persoonlijke eigenschap waar ik zelf geen invloed op heb gehad. Ik loop er niet mee te koop, maar het is voor collegae ook geen geheim. Tot op heden heeft dat me binnen de politie nog nooit problemen of voordelen opgeleverd.

Zelf krijg ik altijd een beetje een wrang beeld bij mensen die sexuele geaardheid gebruiken om iets te bereiken. Ik neem aan dat je over meer kwaliteiten beschikt?

Ja precies wat ik dus aangaf, wil ook gewaardeerd worden om mijn kunnen en persoonlijkheid en niet om wie er thuis op mij zit te wachten na werktijd.
Maar goed om te horen dat je nooit problemen hebt ervaren, het is ook maar net hoe je er zelf in staat inderdaad!
Is het ook niet ter sprake gekomen bij je psychologische keuring/ wordt het opgenomen in je persoonlijk rapport?
Sollicitant Politiekundige


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2016, 17:04:13
Ik zou niet weten waarom je het niet zo kunnen/mogen zeggen. Ik heb nu een paar keer gesolliciteerd, zowel hoofdagent, politiekundige als recherchekundige en heb dit vrijwel elke keer benoemd. En geen een keer uitgenodigd :P Mijn vriend werkt bij de politie en die vertelde mij dat je dit best kan zeggen, om gewoon aan te geven wie je bent. Persoonlijk vind ik dat het mij wel een ander perspectief bied, wat voor- en nadelen met zich mee kan brengen, dit zet ik dan ongeveer ook zo neer :)

Helaas heb je niet veel woorden om te omschrijven wie je bent, dus houd het kort en krachtig :P


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2016, 17:20:06
Als ik jou was zal ik die 80 woorden goed benutten. Die kun je gerust wel met iets interessanters vullen dan je geaardheid..
--Niets is wat het lijkt--


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2016, 20:01:11
Ik zou het niet in je 80 woorden noemen. Niet dat ze je erop afkeuren (en zijn zowel studenten als medewerkers op de academie/binnen de nationale politie die op hetzelfde geslacht vallen), maar simpelweg omdat jij moet motiveren waarom je bij de politie wil. En ik neem aan dat je geaardheid niet de reden is dat je bij de politie wil ;)


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #6 Gepost op: 1 april 2016, 08:37:43
Voor de duidelijkheid, wat Daniel zegt is mijn geaardheid inderdaad zeker niet de reden dat ik bij de politie wil.
Het gebruiken van de geaardheid was puur om invulling te geven aan het stukje 'kennis of ervaring van andere culturen/achtergronden' in het kader van 'het kunnen inleven in een minderheidsgroepering'.

Maar goed om te horen dat er ook hier ervaringsdeskundigen zijn bij de politie!  :)
Sollicitant Politiekundige


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #7 Gepost op: 1 april 2016, 08:50:23
Citaat van: nickd link=msg=1416721 date=1459436653
Ik zou niet weten waarom je het niet zo kunnen/mogen zeggen. Ik heb nu een paar keer gesolliciteerd, zowel hoofdagent, politiekundige als recherchekundige en heb dit vrijwel elke keer benoemd. En geen een keer uitgenodigd :P Mijn vriend werkt bij de politie en die vertelde mij dat je dit best kan zeggen, om gewoon aan te geven wie je bent. Persoonlijk vind ik dat het mij wel een ander perspectief bied, wat voor- en nadelen met zich mee kan brengen, dit zet ik dan ongeveer ook zo neer :)

Helaas heb je niet veel woorden om te omschrijven wie je bent, dus houd het kort en krachtig :P

Volgens mij zitten wij een beetje in hetzelfde schuitje Nick! Heb ook meerdere malen gesolliciteerd, maar steeds afgewezen.
Waarschijnlijk komt dit doordat ik steeds solliciteerde op hoofdagent en ik Hbo heb,.. maar zeker weten doe je het helaas nooit  :(
En dan die 80 woorden die altijd te weinig zijn.. :D
Sollicitant Politiekundige


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #8 Gepost op: 2 april 2016, 13:44:02
Citaat van: Kenar95 link=msg=1416797 date=1459493423
Volgens mij zitten wij een beetje in hetzelfde schuitje Nick! Heb ook meerdere malen gesolliciteerd, maar steeds afgewezen.
Waarschijnlijk komt dit doordat ik steeds solliciteerde op hoofdagent en ik Hbo heb,.. maar zeker weten doe je het helaas nooit  :(
En dan die 80 woorden die altijd te weinig zijn.. :D

Altijd fijn om een mede lotgenoot te hebben :P Ja persoonlijk vond ik dat 80 woorden te weinig was, ik moet motiveren waarom ik bij de politie wil én waarom ik vanaf hbo/wo denkniveau naar een mbo functie wil, dat lukt dan niet in 80 woorden en dan kan je eigenlijk niet je hele verhaal kwijt helaas..

Blijf het gewoon elke keer proberen :)


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #9 Gepost op: 5 april 2016, 08:33:50
Citaat van: nickd link=msg=1417043 date=1459597442
Altijd fijn om een mede lotgenoot te hebben :P Ja persoonlijk vond ik dat 80 woorden te weinig was, ik moet motiveren waarom ik bij de politie wil én waarom ik vanaf hbo/wo denkniveau naar een mbo functie wil, dat lukt dan niet in 80 woorden en dan kan je eigenlijk niet je hele verhaal kwijt helaas..

Blijf het gewoon elke keer proberen :)

Precies! Helemaal herkenbaar! Maar we blijven proberen, ze zijn niet zomaar van ons af  ::)
Sollicitant Politiekundige