Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 24191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Gepost op: 31 maart 2016, 23:41:59
http://www.volkskrant.nl/binnenland/langere-wachttijden-schiphol-door-tekort-marechaussees~a4273059/

Dit is een jaarlijks terugkerend item, en gezien de ontwikkelingen van de laatste maanden, waarbij er steeds meer een beroep wordt gedaan op de KMAR voor allerlei andere taken, is het dit jaar waarschijnlijk nog erger als andere jaren. Wat ik in al die jaren maar niet begrijp, waarom er niet gewoon een vaste groep grenswachten wordt toegevoegd aan de KMAR op Schiphol, die geworven worden uit de omgeving van Schiphol, en niets anders doen als grenscontrole op Schiphol. De opleiding van deze personen kan vele malen korter en goedkoper zijn. Waarom moeten er perse wachtmeesters in de balie zitten om paspoorten te controleren?




R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2016, 00:32:03
http://www.volkskrant.nl/binnenland/langere-wachttijden-schiphol-door-tekort-marechaussees~a4273059/

Dit is een jaarlijks terugkerend item, en gezien de ontwikkelingen van de laatste maanden, waarbij er steeds meer een beroep wordt gedaan op de KMAR voor allerlei andere taken, is het dit jaar waarschijnlijk nog erger als andere jaren. Wat ik in al die jaren maar niet begrijp, waarom er niet gewoon een vaste groep grenswachten wordt toegevoegd aan de KMAR op Schiphol, die geworven worden uit de omgeving van Schiphol, en niets anders doen als grenscontrole op Schiphol. De opleiding van deze personen kan vele malen korter en goedkoper zijn. Waarom moeten er perse wachtmeesters in de balie zitten om paspoorten te controleren?
Dat hoeft niet,  een marechaussee beveiliger is ook bevoegd voor de vreemdelingenwetgeving,  echter bij een falsificaat of ander strafbaar feit zal er een wachtmeester (alg. Opsporingsambtenaar)  bij moeten komen.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #2 Gepost op: 1 april 2016, 01:09:46
Citaat van: R.3144 link=msg=1416782 date=1459463523
Dat hoeft niet,  een marechaussee beveiliger is ook bevoegd voor de vreemdelingenwetgeving,  echter bij een falsificaat of ander strafbaar feit zal er een wachtmeester (alg. Opsporingsambtenaar)  bij moeten komen.

Tegenwoordig worden beveiligers toch ook BOA, of was er een dergelijke pilot?
Wat aanpassingen en opleiden maar :P


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2016, 07:35:36
Citaat van: R.3144 link=msg=1416782 date=1459463523
Dat hoeft niet,  een marechaussee beveiliger is ook bevoegd voor de vreemdelingenwetgeving,  echter bij een falsificaat of ander strafbaar feit zal er een wachtmeester (alg. Opsporingsambtenaar)  bij moeten komen.

Dat weet ik. Maar hoeveel marchaussee beveiligers zitten er tegenwoordig dan bij de brigade grensbewaking? Wat ik bedoel, waarom kunnen er niet gewoon burgerambtenaren (BOA's) in de balies zitten die bevoegd zijn voor de vreemdelingenwetgeving. Waarom zou dat een wachtmeester of marchaussee beveiliger moeten zijn? Je hebt toch geen militaire training en een vuurwapentraining nodig om paspoorten te controleren.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #4 Gepost op: 1 april 2016, 08:12:27
De IND is weliswaar voor veel belangrijke artikelen binnen de Vw bevoegd, o.a. zelfstandig bevoegd tot het in bewaring stellen van vreemdelingen, echter de IND is geen ambtenaar belast met de grensbewaking (heeft wel aanwijzingsbevoegdheid mocht dit noodzakelijk zijn). Je zou kunnen nadenken over het inzetten van  IND-personeel voor PP-controle indien het echt niet anders kan (kleine wijziging Vc Grensbewaking), alleen zijn deze ambtenaren wel een beetje te overgekwalificeerd en vrij duur. Een bevoegd ambtenaar IND is vwb schaal te vergelijken met een Hoofdinspecteur Politie - Kapitein/Majoor Kmar. Of gewoon de Kmar opplussen met personeel....


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #5 Gepost op: 1 april 2016, 15:51:18
Dat weet ik. Maar hoeveel marchaussee beveiligers zitten er tegenwoordig dan bij de brigade grensbewaking? Wat ik bedoel, waarom kunnen er niet gewoon burgerambtenaren (BOA's) in de balies zitten die bevoegd zijn voor de vreemdelingenwetgeving. Waarom zou dat een wachtmeester of marchaussee beveiliger moeten zijn? Je hebt toch geen militaire training en een vuurwapentraining nodig om paspoorten te controleren.
Collega's van de grensbewaking zijn er ook voor opschaling bij calamiteiten. Daarnaast is het ook flexibele capaciteit voor de KMar in het algemeen. De eerste collega's die de zwaardere beveiliging op zich namen van diverse objecten kwamen oa uit deze brigade. Ja, dan staan er langere rijen, maar dat is een kwestie van prioriteiten vanuit het gezag.
Normaal gesproken zou dat opgevangen worden door capaciteit uit de rest van het land, maar dat ging nu niet omdat ook daar extra werk terecht kwam door de vluchtelingencrisis.

Het is dus "gewoon" een kwestie van meer geld voor meer capaciteit, maar het liefst dus wel bewapend ivm de flexibiliteit.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 1 april 2016, 18:09:28
Ik snap TS wel, maar ik vind dat dit door de KMar moet worden gedaan. De grensbewaking op Schiphol (dus pp controle) is de eerste-lijns defensie tegen ongenode gasten. Dit kunnen mensen zijn die niet welkom zijn in de EU om verschillende redenen, waaronder ook (zware)criminelen.
De persoon achter de balie moet integer zijn, tegen een stootje kunnen en in mijn ogen ook bewapend zijn. Natuurlijk zijn de meeste BOA's ook integer, maar er zijn er een hoop die ik niet bij de grens wil hebben......

Nee ik vind grensbewaking een belangrijk onderdeel van de veiligheid en daar moeten we geen persoon die een 3 weekse cursus wetgeving heeft gevolgd voor neerzetten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #7 Gepost op: 1 april 2016, 18:28:42
Citaat van: Sven82 link=msg=1416891 date=1459518678
Collega's van de grensbewaking zijn er ook voor opschaling bij calamiteiten.

Dat snap ik. Maar er zal altijd toch een minimale bezetting bij de grensbewaking nodig blijven? Wanneer je bijvoorbeeld 50% (of elk willekeurig ander percentage) van de minimale bezetting van de grensbewaking vult met (goedkoper) burgerpersoneel, dat gewoon in de buurt van de luchthaven woont, en waar je wellicht zelfs in het contract afspraken mee maakt, dat zij in de zomerperiode meer werken als in de rest van het jaar, dan wordt het probleem nooit structureel opgelost.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #8 Gepost op: 1 april 2016, 18:33:34
Citaat van: silque link=msg=1416916 date=1459526968
De persoon achter de balie moet integer zijn, tegen een stootje kunnen en in mijn ogen ook bewapend zijn.

Wat voegt het toe dat iemand achter de balie bewapend is? Ten eerste komen de mensen die het land binnenkomen uit een beveiligd gebied, dus de kans dat zij bewapend zijn is zeer klein. En voor mensen die ons land verlaten en voor de balie opeens een wapen trekken, dan kan je zittend vanuit de balie waarschijnlijk niet zo veel meer doen. Als het gaat om beveiliging kan je dan beter 2 KMAR beveiligers bij de balies neerzetten.

Citaat van: silque link=msg=1416916 date=1459526968
Natuurlijk zijn de meeste BOA's ook integer, maar er zijn er een hoop die ik niet bij de grens wil hebben......

En integriteit is gegarandeerd wanneer je wachtmeester (of eventueel KMAR beveiliger) bent? De praktijk leert ons helaas iets anders. Wanneer het gaat integriteit gaat het om screening en daarna om de onderlinge controle. En bij de selectie moet men natuurlijk net zo streng zijn waar het gaat om het punt integriteit. Maar waarom moet iemand perse geschikt zijn om een militaire training te volgen en met wapens om te gaan? Iemand met bijvoorbeeld een handicap kan toch heel integer zijn en prima in staat zijn om paspoorten te controleren.

Citaat van: silque link=msg=1416916 date=1459526968
Nee ik vind grensbewaking een belangrijk onderdeel van de veiligheid en daar moeten we geen persoon die een 3 weekse cursus wetgeving heeft gevolgd voor neerzetten.

En nadat je een paar weken in de modder hebt gelegen, met wapens hebt leren omgaan, en tussendoor een 3 weekse cursus wetgeving en controleren van paspoorten heeft gevolgd, is een KMAR beveiliger wel geschikt om in een balie paspoorten te controleren en iemand die alleen dezelfde 3 weekse cursus maar niet in de modder heeft gelegen en met wapens weet om te gaan, is dat niet?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 1 april 2016, 19:26:33
- Nee, niet om wapens tegen te houden maar wel om in te kunnen zetten tegen agressieve passagiers die er meer dan genoeg zijn. Daarbij dwingt het ook nog eens wat respect af, show of force.

- Nee dan is integriteit niet gegarandeerd, maar het is een feit van algemene bekendheid dat beveiligers vaker een strafblad hebben dan mensen die werkzaam zijn voor politie of KMar. Ik ken genoeg beveiligers die ik echt niet als collega of grensbewaker wil hebben, maar wel een beveiligingspas krijgen.

Moet dat met militaire training? Niet persé, al maakt dat wel dat deze mannen breder inzetbaar zijn dan alleen op Schiphol (en dus ook in conflict gebieden). Vergeet niet dat ook wij mee moeten doen met FRONTEX.
Daarbij is een 3 weekse training in paspoort controle niet voldoende, denk aan gesprekstechnieken, omgaan met conflicten, hoe breng je het slechte nieuws dat iemand het land niet in mag?

Ik heb helemaal niets tegen BOA's en beveiligers, maar vind dat je het werk als grens bewaker te lichtvaardig inschat. Als we BOA's in gaan zetten, zorg dan op zn minst dat ze goed geschoold zijn en meer kunnen dan alleen paspoorten controleren. Het grenstoezicht ligt bij de KMar, dat is in mijn ogen juist.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.