Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 24288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #20 Gepost op: 2 april 2016, 10:50:18
Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Maar Scorpio, het enige verschil met de huidige mensen die nu de paspoortcontrole doen zou dus de militaire training moeten zijn. Immers, de opleiding (en misschien zelfs bewapening) moet volgens jou hetzelfde blijven.
Waar ga je precies de winst in behalen dan? Of wil je deze mensen minder betalen, door het uitblijven van de militaire training?

Vervolgens, wie gaat deze burgers betalen? Luchthaven Schiphol? Of verwacht je dat de KMar ze in gaat huren?
Waarom zou de KMar dit dan niet in eigen beheer houden, met mogelijkheden om ze in te zetten in het buitenland, bij incidenten etc. Vergeet niet dat het loopbaanperspectief nu wat beter is dan wanneer je puur en alleen voor paspoortcontrole wordt opgeleid.

Maar ik wil hem nog verder trekken, want als je de grenscontrole op Schiphol door beveiligers laat doen moet je dat natuurlijk ook doorzetten naar onze zeehavens én de wegen op dit moment. Gaan we hier ook beveiligers inzetten?

Kunnen we de paleisbeveiliging dan ook niet gelijk door G4S doen? Blijft de KMar écht nog als militaire politie over.

Vroegah, deed zelfs de rijkspolitie nog grenscontroles.

Ken jij eigenlijk landen waar een particulier beveiligingsbedrijf of BOA's de grenscontrole doen?

En dan kan er nog meer bezuingd worden op de KMar omdat particulieren het overnemen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #21 Gepost op: 2 april 2016, 11:10:28
Volgens mij zit jij al een tijd op de meldkamer van de KMAR op schiphol. Vertel ons eens, hoe vaak het in al die tijd is voorgekomen dat een aanzienlijk deel van de luchthaven stil is gelegd, waarbij meer dan de helft van de grenswachten niet meer met grenscontroles bezig was?
Het doet niet terzake hoe vaak het gebeurd. De KMar heeft verplichtingen binnen het CBPS en zal daar bij calamiteiten gewoon aan moeten voldoen. De laatse keer was geloof ik met Rus die boven Terminal 1 en 2 met een bom dreigde. De keer daarvoor was in 2009 met de Turkish Airlines.

Naast dat ik al een tijdje op de meldkamer zit, heb ik ook een tijdje bij de politiedienst gezeten. Daarnaast een jaar of 8 in de medezeggenschap. We hebben zeker tijdens de problemen bij de grensbewaking in 2008 goed nagedacht over oplossingen. Daarbij is ook de optie van ongewapende burgerambtenaren naar voren gekomen. Uiteraard. Maar het heeft het niet gered. Het is, nogmaals, niet te combineren met andere taken van de KMar en het geeft een te grote beperking op de flexibiliteit.

Het gaat dus simpelweg niet gebeuren.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #22 Gepost op: 3 april 2016, 00:08:51
Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Maar Scorpio, het enige verschil met de huidige mensen die nu de paspoortcontrole doen zou dus de militaire training moeten zijn. Immers, de opleiding (en misschien zelfs bewapening) moet volgens jou hetzelfde blijven.

De opleiding op het gebied van de paspoortcontrole en alles wat daarbij komt kijken moet uiteraard gelijk blijven. En nee, ik zie niet in waarom iemand die paspoorten controleert bewapend zou moeten zijn.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Waar ga je precies de winst in behalen dan?

De opleiding voor een wachtmeester van de KMAR behelst veel meer als alleen maar het stukje paspoortcontrole. Tel daarbij op dat wachtmeester maar beperkte tijd in dienst mogen blijven, waardoor er dus steeds nieuwe mensen opgeleid moeten worden. Als je mensen gewoon alleen maar opleid tot grensbewaker op Schiphol, dan kunnen deze gewoon een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Als jij niet wilt zien dat alleen daar dus al veel winst te behalen valt, dan weet ik niet hoe ik je dat verder uit moet leggen.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Of wil je deze mensen minder betalen, door het uitblijven van de militaire training?

En ja, deze ambtenaren kunnen inderdaad minder betaald krijgen als een wachtmeester van de KMAR, maar daar valt niet de meeste winst te behalen. Wel door ze flexibeler in te zetten.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Vervolgens, wie gaat deze burgers betalen? Luchthaven Schiphol? Of verwacht je dat de KMar ze in gaat huren?

Er werken nu ook al burgerambtenaren bij de KMAR, dus dat kan gewoon de KMAR blijven.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Waarom zou de KMar dit dan niet in eigen beheer houden,

Ik schrijf nergens dat dit niet zou moeten.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
met mogelijkheden om ze in te zetten in het buitenland, bij incidenten etc.

Nogmaals, ook al wordt de KMAR overal en nergens voor ingezet, er zullen altijd veel KMAR medewerkers op Schiphol werkzaam zijn. Ik zie dus werkelijk niet in waarom een deel van de grensbewaking niet gewoon gedaan kan worden door een vaste groep grensbewakers met een beperkte opleiding alleen op dat gebied.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Vergeet niet dat het loopbaanperspectief nu wat beter is dan wanneer je puur en alleen voor paspoortcontrole wordt opgeleid.

Ik vergeet dat niet. Alleen zijn er zat mensen die alleen dat werk zouden willen doen, maar niet uitgezonden willen worden het buitenland en alles wat daar bij komt kijken, en zoals ik al schreef, er zullen vast ook vele mensen zijn, die bijvoorbeeld niet de fysieke eisen die er aan de functie van wachtmeester zitten voldoen, maar prima in staat zijn om paspoorten te controleren.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Maar ik wil hem nog verder trekken, want als je de grenscontrole op Schiphol door beveiligers laat doen moet je dat natuurlijk ook doorzetten naar onze zeehavens én de wegen op dit moment. Gaan we hier ook beveiligers inzetten?

Waar schrijf ik dat ik het door beveiligers wil laten doen? Ik schrijf slechts, dat een deel van de grensbewaking op Schiphol prima gedaan zou kunnen worden door onbewapende BOA's van de KMAR die dezelfde opleiding voor paspoortcontrole e.d. hebben gehad als de huidige grensbewakers.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Kunnen we de paleisbeveiliging dan ook niet gelijk door G4S doen? Blijft de KMar écht nog als militaire politie over.
Vroegah, deed zelfs de rijkspolitie nog grenscontroles.

Je draaft lekker door....

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
Ken jij eigenlijk landen waar een particulier beveiligingsbedrijf

Nee, nergens schrijf ik dat het door particulieren gedaan zou moeten worden, want het is een taak van de overheid.

Citaat van: silque link=msg=1417029 date=1459586663
of BOA's de grenscontrole doen?

Het begrip BOA is typisch Nederlands. Ik ken de bevoegdheden en structuur van buitenlandse grensbewakingsdiensten niet. Maar mijn paspoort is in het verleden regelmatig gecontroleerd door onbewapende ambtenaren.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #23 Gepost op: 3 april 2016, 00:28:45
Citaat van: Sven82 link=msg=1417032 date=1459588228
Het doet niet terzake hoe vaak het gebeurd. De KMar heeft verplichtingen binnen het CBPS en zal daar bij calamiteiten gewoon aan moeten voldoen. De laatse keer was geloof ik met Rus die boven Terminal 1 en 2 met een bom dreigde. De keer daarvoor was in 2009 met de Turkish Airlines.

En in die paar zeldzame situaties, zou de KMAR niet meer aan die verplichtingen hebben voldaan, als er van de vele honderden bewapende KMAR medewerkers die op dat moment in dienst waren, er een aantal tientallen KMAR medewerkers onbewapend waren geweest

Citaat van: Sven82 link=msg=1417032 date=1459588228
Naast dat ik al een tijdje op de meldkamer zit, heb ik ook een tijdje bij de politiedienst gezeten. Daarnaast een jaar of 8 in de medezeggenschap. We hebben zeker tijdens de problemen bij de grensbewaking in 2008 goed nagedacht over oplossingen.

En we zijn dus nu 8 jaar verder, en de problemen zijn er nog steeds. En ook in de 8 jaar daarvoor waren die problemen er

Citaat van: Sven82 link=msg=1417032 date=1459588228
Daarbij is ook de optie van ongewapende burgerambtenaren naar voren gekomen. Uiteraard. Maar het heeft het niet gered. Het is, nogmaals, niet te combineren met andere taken van de KMar en het geeft een te grote beperking op de flexibiliteit.

Dan heb je het over de flexibiliteit van de KMAR om overal en nergens in te kunnen springen. Maar de flexibiliteit om het op Schiphol, wat gewoon jaar in jaar uit een vast gegeven is en van grote economische waarde is goed te regelen die is er niet.

Citaat van: Sven82 link=msg=1417032 date=1459588228
Het gaat dus simpelweg niet gebeuren.

Dat weet ik, want ik heb die "flexibiliteit" van dichtbij meegemaakt.

Maar daar waar veiligheid zo hoog in het vaandel staat, is het, gezien de recente gebeurtenissen in Brussel, wel heel raar om te horen dat we in de zomer weer lange rijen voor de balies kunnen verwachten. En bedenk dus wel, dat zijn dus grote groepen mensen in een beperkte ruimte waar iedereen gewoon ongecontroleerd kan komen. Het is bijna een uitnodiging aan terroristen om hun slag te slaan.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #24 Gepost op: 3 april 2016, 15:32:44
Militaire analisten waarschuwen al tientallen jaren dat de toekomst van oorlogen ook in Westerse landen vooral kan liggen op het gebied van asymmetric warfare (oftewel guerilla). Daarbij worden de burgerbevolking of andere civiele doelen aangevallen met terroristische aanslagen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_warfare

De aanslagen op New York (9-11), Parijs en Brussel, en de daaropvolgende toename van beveiliging daar, kwamen dus niet helemaal onverwacht. Maar ondertussen is onze Nederlandse krijgsmacht helaas nog vooral voorbereid op meer traditionele militaire confrontaties op een slagveld.

Het is daarom belangrijk dat de landsgrenzen en vitale, potentiële terroristische doelen in Nederland bewaakt gaan worden. En daar waar die bewaking al aanwezig is, moet die veel zwaarder worden.

Daarbij kun je onder andere denken aan kerncentrales, landelijke overheidsgebouwen, grote treinstations, en allerlei andere vitale doelen, die beter niet publiek genoemd kunnen worden.

Ook kunnen auto's en bezoekers van evenementen worden gecontroleerd met bomhonden. En er kan er veel meer menskracht worden gerealiseerd, om meldingen te onderzoeken, die kunnen wijzen op terrorisme, enzovoort.

Een manier om die beveiliging kostenneutraal te realiseren, kan bijvoorbeeld zijn om een deel van de landmacht om te scholen tot Marechaussee. Want een nieuwe militaire realiteit vraagt om een nieuwe inzet van schaarse middelen. Net zoals na de val van de USSR, Nederland een luchtmobiele brigade heeft gevormd, in plaats van het aanhouden van veel zware tanks.

Onze militaire ambities in het hoogste geweldsspectrum moeten dan uiteraard worden verminderd, want je kunt geld maar één keer uitgeven. Maar dat lijkt me wel een keuze die aansluit bij de actuele risico's. En bovendien is Nederland toch te klein om zelfstandig een sterker land te bevechten in een oorlog.
Ik stem links.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #25 Gepost op: 3 april 2016, 18:01:16
Nederland heeft allang geen ambities meer in het hoogste geweldsspectrum, en dat is een van de grote fouten gemaakt in de afbraak van Defensie door de politiek. Gelukkig is de politiek wakker geworden en staat de deur naar het operationeel hebben van het hoogste geweldsspectrum weer op een kier, en wordt er weer getraind met Duitse (lease) tanks in samenwerkingsverband.

Men moet als het gaat, zoals hier boven wordt gesteld, niet keuzes maken als het gaat om veiligheid. De budgetten voor bv Defensie en Politie moeten omhoog. Op veiligheid moet niet beknibbeld worden en de hulp diensten en Politie zijn genoeg uitgekleed.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #26 Gepost op: 3 april 2016, 21:33:05
Citaat van: -Ronald- link=msg=1417207 date=1459699276
Nederland heeft allang geen ambities meer in het hoogste geweldsspectrum, en dat is een van de grote fouten gemaakt in de afbraak van Defensie door de politiek. Gelukkig is de politiek wakker geworden en staat de deur naar het operationeel hebben van het hoogste geweldsspectrum weer op een kier, en wordt er weer getraind met Duitse (lease) tanks in samenwerkingsverband.

Men moet als het gaat, zoals hier boven wordt gesteld, niet keuzes maken als het gaat om veiligheid. De budgetten voor bv Defensie en Politie moeten omhoog. Op veiligheid moet niet beknibbeld worden en de hulp diensten en Politie zijn genoeg uitgekleed.

Maar er is nog steeds een economische crisis. En ik zou niet zo snel weten hoe je nu politiek draagvlak kunt creëren voor bijvoorbeeld 500 miljoen per jaar extra voor defensie en politie. Bovendien kan mijn bovenstaande voorstel veel meer extra effectieve mankracht opleveren, dan je kunt kopen voor dat bedrag per jaar. En mijn voorstel kost geen extra geld.

Ter nuancering en off topic: Een stuk of twintig zware tanks in eigen beheer lijkt me voor Nederland wel wenselijk, ten koste van de marine. Die tanks kunnen we dan opstellen bij onder andere kerncentrales. En liefst goedkopere straaljagers kopen dan de onbetrouwbare en te dure JSF.
Ik stem links.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #27 Gepost op: 4 april 2016, 09:25:54
Offtopic, maar daar zijn we het geheel oneens, de Marine is ook het ondergeschoven kindje, ook daar moet slagkracht zijn, ook de Marine heeft al genoeg ingeleverd en zijn we daarmee nuttige systemen/diensten kwijt geraakt. Het wordt tijd dat de politiek echt wakker wordt. Overal in de wereld worden de Defensie budgetten opgehoogd en Defensie versterkt, Nederland blijft afbreken. De ondergrens voor alle diensten inclusief Kmar en Politie is allang bereikt.


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Reactie #28 Gepost op: 4 april 2016, 09:33:12
En liefst goedkopere straaljagers kopen dan de onbetrouwbare en te dure JSF.

-offtopic- En hoe kom jij er bij dat de F-35  onbetrouwbaar is?


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #29 Gepost op: 6 april 2016, 15:14:36
Misschien een gek idee, maar weer een aanvulling van de politie op Schiphol, vroeger toen de spoorwegpolitie nog regelmatig op Schiphol was, assisteerde men ook de KMAR wel eens....  998765

Is het trouwens niet zo dat men, in geval van incidenten de regionale eenheid en de landelijke eenheid assistentie verlenen op Schiphol?