Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 24194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #30 Gepost op: 6 april 2016, 17:10:36
Misschien een gek idee, maar weer een aanvulling van de politie op Schiphol, vroeger toen de spoorwegpolitie nog regelmatig op Schiphol was, assisteerde men ook de KMAR wel eens....  998765

Is het trouwens niet zo dat men, in geval van incidenten de regionale eenheid en de landelijke eenheid assistentie verlenen op Schiphol?
Ah ja, de spopo. Was altijd gezellig. Kwamen soms alleen, vaak met zijn tweeën en incidenteel wel 3 hele extra collega's. Vaak bezig met aangiftes vanaf het spoor. Heel af en toe leunden ze aan bij een melding boven de grond. Afhankelijk van de collega. Voor het oplossen van de huidige problemen zou het een slok op een borrel zijn.

Uiteraard kan de politie ook steun verlenen aan de KMar. Ik zie alleen niet waar de politie de capaciteit vandaan zou halen om dit structureel te doen en ook met een dusdanig significante hoeveelheid mensen dat het probleem daadwerkelijk wordt opgelost.

Bij incidenten op Schiphol is de politie voornamelijk bezig met de verkeerscirculatie buiten Schiphol. Er ontstaat ook vaak een effectgebied binnen het gebied van de politie en waar de politiecapaciteit aan op gaat.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #33 Gepost op: 4 mei 2016, 18:51:11
Nu de visumplicht voor Turkse onderdanen in juli wordt afgeschaft, zal dit de wachtrijen niet ten goede komen. De "screening door Nederlands consulaat" die normaal in Turkije plaatsvindt, zal nu op Schiphol gaan plaatsvinden. Ik ga er tenminste van uit, dat de toelatingseisen niet versoepeld worden.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #34 Gepost op: 4 mei 2016, 20:14:34
Citaat van: schuimer link=msg=1421687 date=1462102406
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25705022/__Politie_afgewimpeld__.html

Tja!?

Er schiet mij een term binnen... hoe heette dat ook al weer...

oja

Broodroof :D of Kleine koninkrijk binnen een keizerrijk...  :-X
Anders neem je toch als militaire politie dit aanbod aan. Vrijwillige politie agenten die AOA zijn en volledig bevoegd.... Pffff

 :-X :-X :-X :-X


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #35 Gepost op: 4 mei 2016, 20:25:57
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25705022/__Politie_afgewimpeld__.html

Tja!?
Het is nogal simpel gedacht dat politiemensen even wat politietaken op Schiphol kunnen overnemen. Het is geen kwestie van wat politieauto's met een TomTommetje. Voor ze de weg, de procedures en de luchthavenoperatie een beetje kennen is de zomer alweer voorbij.

Los van het feit dat ik het nogal vreemd vind dat als je bedankt wordt voor je hulp je dan de media opzoekt om...ja wat eigenlijk? Je collega's van de KMar in een kwaad daglicht te stellen? Niet erg professioneel.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #36 Gepost op: 4 mei 2016, 20:34:58
Heulll vroeger draaide het blauw gewoon schipholdiensten. Werd je gewoon gedetacheerd naar schiphol. Kan volgens mij nog steeds als het echt niet anders kan, geen kwestie van landjepik maar collegiale bijstand. Die verwachten wij van de kmar ook als er bij os nood aan de man is. En die leverde het blauw ook aan grenscontrole bij belgie een tijdje geleden.

De weg kennen kan volgens mij nooit echte een dingetje zijn. Kwestie van koppeltje maken, kmar politie. Mooie wijze om van elkaar te leren.

Neemt niet weg dat ik niet gewoon liever in mijn eigen wijk ben, maar als er nood aan de man is zijn de meeste collega's wel bereid om bij te spingen hoor.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #37 Gepost op: 4 mei 2016, 20:48:34
Citaat van: Sven82 link=msg=1422252 date=1462386357
Het is nogal simpel gedacht dat politiemensen even wat politietaken op Schiphol kunnen overnemen. Het is geen kwestie van wat politieauto's met een TomTommetje. Voor ze de weg, de procedures en de luchthavenoperatie een beetje kennen is de zomer alweer voorbij.

Los van het feit dat ik het nogal vreemd vind dat als je bedankt wordt voor je hulp je dan de media opzoekt om...ja wat eigenlijk? Je collega's van de KMar in een kwaad daglicht te stellen? Niet erg professioneel.
Inderdaad vroeger sprong blauw gewoon bij en zou inderdaad dmv koppels ook goed kunnen, deze opmerking vind ik ook niet professioneel. Beide partijen zijn toch geen " nono,s"


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #38 Gepost op: 4 mei 2016, 22:42:30
Vroeger. Dat was in de tijd van die 2 terminals, dat ronde NS Station en voor 11 september 2001 als ik mij goed herinner?
Er is veel veranderd. Schiphol is ietsje groter geworden. Daarnaast ben je werkzaam binnen het terrein van een commercieel bedrijf met jaarlijks meer dan 50 miljoen klanten. Het is geen wijk in een stad. Niet vergelijkbaar.
Vraag anders even aan de collega's van de Spopo die vroeger nog op Schiphol werkten.

Het gaat ook niet om landjepik. Ik zie een opheffing van de KMar niet gebeuren en ik zie de KMar de politietaken op Schiphol niet kwijt raken.

Het gaat erom dat er hulp wordt aangeboden van een eenheid van de politie en dat deze onderbouwd wordt afgewezen. Als je dan gelijk gaat lopen mieren in De Telegraaf dan kan je een minder leuke reactie terug verwachten.

Zijn we dan niet blij met het aanbod? Absoluut. Het moet alleen wel in te passen zijn. Dat is gewoon lastig. Schiphol is geen wijk in een stad.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #39 Gepost op: 5 mei 2016, 00:27:51
Citaat van: Sven82 link=msg=1422282 date=1462394550
Vroeger. Dat was in de tijd van die 2 terminals, dat ronde NS Station en voor 11 september 2001
:-X Schiphol was voor 2001 al iets groter hoor...
Citaat
Het gaat ook niet om landjepik. Ik zie een opheffing van de KMar niet gebeuren en ik zie de KMar de politietaken op Schiphol niet kwijt raken.
Daar ging het ook helemaal niet over
Citaat
Het gaat erom dat er hulp wordt aangeboden van een eenheid van de politie en dat deze onderbouwd wordt afgewezen. Als je dan gelijk gaat lopen mieren in De Telegraaf dan kan je een minder leuke reactie terug verwachten.
Een simple oplossing is al geboden 1 kmar met 1 agent opgelost.
Citaat
Zijn we dan niet blij met het aanbod? Absoluut. Het moet alleen wel in te passen zijn. Dat is gewoon lastig. Schiphol is geen wijk in een stad.
Het is in te passen, men moet er alleen ff over nadenken. Gewoon als 1 naar buiten komen en niet elk locatie zijn eigen bescherming.

Als de KMAR te moeilijk vind om samen te werken met de politie, moet misschien gewoon weer Schiphol en andere luchthaven weer terug naar de politie zoals van voor 1994. Laat KMAR dan alleen rest van grenstoezicht doen en militaire politie zaken heeft men gelijk genoeg mensen  :-X :-X :-X :-X

Voor KMAR'ers onder ons, dit was een sarcastische opmerking, ik zie liever een samenwerking tussen de Politie en KMAR op Schiphol enz.