Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 24319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #40 Gepost op: 5 mei 2016, 01:16:06
Politie bijstand kan altijd nog een optie zijn,  en inderdaad kmar en politie koppel zou een prima oplossing zijn als de nood daar is.  Maar niet vuurwapen dragende vrijwilligers is in een veiligheids risico gebied als schiphol,  naar mijn mening ontoelaatbaar.


emmer

  • Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #41 Gepost op: 5 mei 2016, 10:36:40
Er zijn een heleboel redenen waarom het niet handig is. Ik neem aan dat daar door de KMar goed over na is gedacht. Het is me dan ook te makkelijk dat er hier nav een bericht in de Telegraaf nota bene, wordt gedaan alsof de KMar klakkeloos hulp heeft afgewezen.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #42 Gepost op: 5 mei 2016, 13:32:19
Kom kom jongens, net alsof de KMar dit zelf beslist, probleem is groter dan de Kmar of de Politie. Volgens mij heeft de KMar zelf ook reservisten, ook die lijken mij lastig in te passen. Buiten het "personele probleem", stel dat je per dienst even 20 grensbewakers laat opdraven, waar worden die nieuwe balies dan neergezet?

Waar ik ook slecht tegen kan, welke dienst het ook betreft, dat gelijk de media wordt gezocht. Onprofessioneel, gaat nergens over.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 5 mei 2016, 13:55:46
Het huidige beleid lijkt vroeg of laat in de praktijk op veel punten spaak te lopen.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #44 Gepost op: 5 mei 2016, 15:43:21
Stel nu dat er aan diverse tafels over veel van de hier opgeworpen mogelijke knelpunten is gesproken en dat ze niet op voorhand problematisch waren. Hoe zouden jullie het dan vinden dat de KMar bedankt?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #45 Gepost op: 5 mei 2016, 16:54:05
Er zijn een heleboel redenen waarom het niet handig is. Ik neem aan dat daar door de KMar goed over na is gedacht. Het is me dan ook te makkelijk dat er hier nav een bericht in de Telegraaf nota bene, wordt gedaan alsof de KMar klakkeloos hulp heeft afgewezen.
Exact mijn hele punt. Alsof de KMar bij het horen van het woord politie in een allergische reactie terecht komt en al bij voorbaat keihard nee roept. De nood is echt hoog, dus als de hulp goed te gebruiken was dan had de KMar die echt wel geaccepteerd. Maar spreek daar vooral over op het niveau waar dat thuishoort. Dat niveau is in elk geval niet de krant van wakker Nederland.
Kom kom jongens, net alsof de KMar dit zelf beslist, probleem is groter dan de Kmar of de Politie. Volgens mij heeft de KMar zelf ook reservisten, ook die lijken mij lastig in te passen. Buiten het "personele probleem", stel dat je per dienst even 20 grensbewakers laat opdraven, waar worden die nieuwe balies dan neergezet?

Waar ik ook slecht tegen kan, welke dienst het ook betreft, dat gelijk de media wordt gezocht. Onprofessioneel, gaat nergens over.
Ook dat. Volgens mij klotst het personeel bij de politie ook niet over de plinten omhoog. Inzet van vrijwillige politie binnen het eigen taakveld zal ook overwogen moeten worden.

Het aantal reservisten bij de KMar wordt uitgebreid naar 400. Mijn ervaring is dat het prima collega's zijn, maar het altijd even passen is om ze ook op Schiphol vol mee te kunnen laten draaien.
En niets ten nadele van de betreffende collega's, maar ik heb liever dat ze het geld besteden aan echte banen; collega's die full time aan het werk kunnen met een vaste aanstelling. De goede collega's die er nu uitgetrapt worden omdat hun tijdelijke aanstelling erop zit.

Stel nu dat er aan diverse tafels over veel van de hier opgeworpen mogelijke knelpunten is gesproken en dat ze niet op voorhand problematisch waren. Hoe zouden jullie het dan vinden dat de KMar bedankt?
Als er geen onoverkomelijke knelpunten waren dan had de KMar geen nee gezegd.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 30 november 2016, 00:00:00
135 extra marechaussees gaan helpen bij beveiliging Schiphol

dinsdag 29 november 2016  |  12:12

Vanaf volgende zomer kunnen 135 marechaussees extra worden ingezet voor de bewaking van luchthavens, met name op Schiphol.
Het kabinet heeft hiervoor eerder 17 miljoen euro vrijgemaakt. De capaciteit van de Koninklijke Marechaussee staat momenteel onder druk. De dienst heeft het de afgelopen jaren extra druk gekregen door onder meer de toestroom van vluchtelingen en de dreiging van terrorisme.
Samen sterk in de hulpverlening!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2017, 08:21:41
'Er moeten honderden Marechaussee bij op Schiphol'

Citaat
Terreurdreiging, stakingen, taxironselaars en recordaantallen bezoekers: het was een bewogen jaar voor Schiphol. De luchthaven in de polder vierde zijn honderdjarig bestaan, kreeg het predicaat Koninklijk en ontving maar liefst 63,6 miljoen reizigers, 9,1% meer dan in 2015. De groei ging zo hard dat Schiphol in oktober halsoverkop moest besluiten tot de bouw van een tijdelijke vertrekhal.

Het komende jaar lijkt niet makkelijker te worden. De terreurdreiging blijft onverminderd hoog, terwijl de Koninklijke Marechaussee volgens Schiphol veel te weinig extra manschappen heeft gekregen.

https://fd.nl/ondernemen/1182200/er-moeten-honderden-marechaussee-bij-op-schiphol


Arrow

  • Aspirant Hoofdagent Eenheid Den-Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #48 Gepost op: 9 januari 2017, 10:38:38
http://www.ad.nl/reizen/honderden-marechaussees-te-kort-op-schiphol~a28da13c/

Ook AD schrijft hierover. Zo heb ik al velen krantenartikelen over hetzelfde onderwerp voorbij zien komen, maar vooralsnog geen resultaat.

Pas vanaf eind 2017 worden er grotere klassen opgeleid voor algemeen opsporingsambtenaar. Dan ben je wel weer ruim een jaar verder voordat die op de werkvloer aan de slag kunnen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #49 Gepost op: 9 januari 2017, 19:59:18
Citaat van: oma link=msg=1472694 date=1483946501
Citaat Financieel Dagblad: "De terreurdreiging blijft onverminderd hoog, terwijl de Koninklijke Marechaussee volgens Schiphol veel te weinig extra manschappen heeft gekregen."

In dit opzicht is Nederland vergelijkbaar met de VS, Frankrijk, Duitsland en België. We worden structureel bedreigd door een buitenlandse vijand. We worden bedreigd met mitrailleurs, bommen en aanslagen met vliegtuigen en trucks. En die vijand broedt mogelijk ook op nieuwe methoden, om grote aantallen burgerslachtoffers te maken.

Hadden we daar niet een kostbaar leger voor opgericht? Of hebben onze militairen het te druk met trainen? Waardoor ze onze burgers niet beschermen, daar waar dat het hardst nodig is?
Ik stem links.