Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 24322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #90 Gepost op: 5 maart 2018, 13:15:50
Misschien denk ik te eenvoudig hoor, maar is dit niet een 'primaire inspectie' wat deze mensen gaan doen?

Of de opleiding die ze voor deze beperkte taakstelling voldoende is, daar kan ik niet over oordelen. Als dat niet genoeg blijkt te zijn kan dat natuurlijk ook nog altijd bijgestuurd worden. Maar je gaat mij niet wijsmaken dat voor het controleren van paspoorten een heel uitgebreide opleiding nodig is.

Eens, maar de opleiding moet gewoon uitgebreider. Standaard opleiding voor alleen de grenspolitietaak is momenteel een aantal maanden theorie, dan kan je dat niet zomaar in een aantal dagen stoppen. Natuurlijk kan er door de beperking aan werkzaamheden ook gekort worden op de opleiding, maar dan vind ik alsnog dat men kennis moet hebben van het hele grensproces.

Waar ik wel een klein probleem zie is het controleren van personen in de systemen (OPS/NSIS), daarvoor moet je m.i. wel OA zijn. Of worden dit allemaal BOA's?

Controlesysteem is zo ingericht dat er vinkjes en kruisjes worden gegeven bij verschillende registers bij goedkeuring. Bij afwijzing wordt het een rood kruisje wat verder onderzocht kan worden door een tweedelijns controle. In de wet wordt bijna altijd gerefereerd naar 'de ambtenaar belast met grensbewaking', dus de ambtenaar van de marechaussee, waardoor marechaussee beveiligers niet standaard boa hoeven te zijn. Hier en daar zijn er wel boa's om breder inzetbaar te zijn.
Uitspraken op persoonlijke titel


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #91 Gepost op: 5 maart 2018, 13:53:30
Het is mij volstrekt helder waar het om gaat. Ik ben alleen op zoek nasr het antwoord op de vraag, waarom deze medewerkers minder goed deze beperkte taak uit zouden kunnen voeren als een volledig opgeleide Marechaussee?

Deze medewerkers kunnen deze beperkte taak uitvoeren. Daar zul je mij niet over horen, hoewel ik er wel degelijk wat van vind.

Echter, de grensbewaker van de KMar heeft meer taken dan alleen een paspoort controleren. En díe taken kunnen deze medewerkers niet uitvoeren. Ze lopen wel in uniform rond, zijn niet gewapend, zijn niet IBT opgeleid, zijn niet ingespoeld op de politie processen.  


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #92 Gepost op: 5 maart 2018, 15:25:26
Echter, de grensbewaker van de KMar heeft meer taken dan alleen een paspoort controleren. En díe taken kunnen deze medewerkers niet uitvoeren.

En dat gaan ze dan ook niet doen. De taak van de huidige grensbewakers is, zolang ze in de balie zitten, de 1e lijns gerensbewaking. Dat is het controleren van paspoorten en het raadplegen van systemen.....

Ze lopen wel in uniform rond, zijn niet gewapend, zijn niet IBT opgeleid, zijn niet ingespoeld op de politie processen.

... en daar hoef je toch niet gewapend, IBT opgeleid , en ingespeeld op de politie processen te zijn. Waarom is dat in andere landen wel heel normaal, en is dat bij ons een probleem?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #93 Gepost op: 5 maart 2018, 15:42:54
Standaard opleiding voor alleen de grenspolitietaak is momenteel een aantal maanden theorie, dan kan je dat niet zomaar in een aantal dagen stoppen.

De grenspolitietaak is toch uitgebreider als de 1e lijns grenscontrole. Dan is het toch logisch dat de opleiding korter kan. Of het genoeg is, kan ik niet beoordelen, maar ik mag toch aannemen dat daar goed over nagedacht is?

Natuurlijk kan er door de beperking aan werkzaamheden ook gekort worden op de opleiding, maar dan vind ik alsnog dat men kennis moet hebben van het hele grensproces.

En waarom moet je, om paspoorten te controleren, weten wat allemaal verder speelt? Wanneer een paspoort niet voldoet, of de persoon komt in de systemen naar boven, dan waarschuw je de 2e lijns. Wat die precies allemaal uitvoeren, dat hoef je toch allemaal niet te leren? Al doende leert men, en wanneer ze daar 3 maanden stage lopen, zal ook de rest van het proces heus wel wat duidelijker worden.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #94 Gepost op: 5 maart 2018, 16:03:53
En dat gaan ze dan ook niet doen. De taak van de huidige grensbewakers is, zolang ze in de balie zitten, de 1e lijns gerensbewaking. Dat is het controleren van paspoorten en het raadplegen van systemen.....

... en daar hoef je toch niet gewapend, IBT opgeleid , en ingespeeld op de politie processen te zijn. Waarom is dat in andere landen wel heel normaal, en is dat bij ons een probleem?

Dat is bij ons een probleem omdat de huidige categorie grensbewakers gewoon word meegerekend in de sterktes bij calamiteiten. In andere landen is er een striktere scheiding van processen. Als er nu 50 man/vrouw op het rooster staan zijn die all round inzetbaar.

Met dit plan heb je ook 50 man/vrouw op het rooster, maar is een percentage niet all round inzetbaar.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #95 Gepost op: 5 maart 2018, 17:02:13
Dat is bij ons een probleem omdat de huidige categorie grensbewakers gewoon word meegerekend in de sterktes bij calamiteiten.

Ik heb nergens gelezen dat het aantal Marechaussees verminderd wordt, deze 1e lijns grensbewakers komen er extra bij.

In andere landen is er een striktere scheiding van processen. Als er nu 50 man/vrouw op het rooster staan zijn die all round inzetbaar.

Met dit plan heb je ook 50 man/vrouw op het rooster, maar is een percentage niet all round inzetbaar.

Zelfs als eer hierdoor een klein aantal Marechaussees minder zouden zijn, en er is een calamiteit, dan verlaten die 50 Marechaussess toch niet allemaal de grenspost, dat zal me een bende geven!!!


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #96 Gepost op: 8 maart 2018, 11:51:53
Het klopt inderdaad dat deze boven de sterkte zijn en als toevoeging gezien worden. Dit was ook een harde eis van de vakbonden in verband met vrees voor mogelijke verdringing.

Uitspraken op persoonlijke titel


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #97 Gepost op: 8 maart 2018, 14:39:14
Het klopt inderdaad dat deze boven de sterkte zijn en als toevoeging gezien worden. Dit was ook een harde eis van de vakbonden in verband met vrees voor mogelijke verdringing.

Tja, dan zou ik niet meer weten, welke argumenten nog over blijven om hier tegen te zijn? In het geval van calamiteiten zijn er dan wellicht zelf nog meer wachtmeesters beschikbaar om daar ingezet te worden, in ieder geval niet minder.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!