Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 24285 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #10 Gepost op: 1 april 2016, 21:07:18
Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
- Nee, niet om wapens tegen te houden maar wel om in te kunnen zetten tegen agressieve passagiers die er meer dan genoeg zijn. Daarbij dwingt het ook nog eens wat respect af, show of force.
Ze schieten toch niet, weg is je show of force.

Citaat
- Nee dan is integriteit niet gegarandeerd, maar het is een feit van algemene bekendheid dat beveiligers vaker een strafblad hebben dan mensen die werkzaam zijn voor politie of KMar. Ik ken genoeg beveiligers die ik echt niet als collega of grensbewaker wil hebben, maar wel een beveiligingspas krijgen.
Citaat
Ik heb helemaal niets tegen BOA's en beveiligers, maar vind dat je het werk als grens bewaker te lichtvaardig inschat.
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen.
Citaat
Moet dat met militaire training? Niet persé, al maakt dat wel dat deze mannen breder inzetbaar zijn dan alleen op Schiphol (en dus ook in conflict gebieden). Vergeet niet dat ook wij mee moeten doen met FRONTEX.
Daarbij is een 3 weekse training in paspoort controle niet voldoende, denk aan gesprekstechnieken, omgaan met conflicten, hoe breng je het slechte nieuws dat iemand het land niet in mag?
Maar alleen mensen die uitgezonden kunnen worden zijn dus goede grensbewakers ? En waarom zou je geen gesprekstechnieken kunnen leren aan mensen die niet uitgezonden kunnen worden ?
Citaat
Als we BOA's in gaan zetten, zorg dan op zn minst dat ze goed geschoold zijn en meer kunnen dan alleen paspoorten controleren. Het grenstoezicht ligt bij de KMar, dat is in mijn ogen juist.
Dan leren ze die BOA's toch gewoon wat beter in. Ik zie niet in waarom (overgekwalificeerde) kmar mensen dit moeten doen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #11 Gepost op: 1 april 2016, 21:37:34
Nu weet ik dat er collega's van mij ingezet kunnen worden in de balie ivm calamiteiten (net als dat er mensen bij de Kmar opgeleid zijn om de collega's aan de eindbalie bij te staan). Nu vraag ik mij af of dit ook onder dit kopje calamiteit valt? Dit zou al een gedeelte kunnen oplossen, echter zal dit ook weer leiden tot een te kort bij de collega's in de eindbalie.

De burgers moeten dus gewoon kiezen. Of er word meer geld geïnvesteerd zodat er dus meer mensen zijn (zal dus wel extra gaan kosten), of er gaat weer extra bezuinigd worden en dan mag jij dus in de rij langer wachten. Zal wel de 2e worden en dan maar extra klagen, want de consequentie mag natuurlijk nooit voor jan modaal zelf zijn maar mag wel voor zijn buurvrouw zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #12 Gepost op: 1 april 2016, 21:54:33
Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
Als we BOA's in gaan zetten, zorg dan op zn minst dat ze goed geschoold zijn en meer kunnen dan alleen paspoorten controleren. Het grenstoezicht ligt bij de KMar, dat is in mijn ogen juist.

Vraagje, zijn Douaniers ook Boa's ?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 1 april 2016, 22:08:50
Douaniers zijn BOA.
Groenemotormuis gaf ooit aan:

Citaat
We zijn BOA, maar we vallen onder cat 6 wat de zwaarste categorie. Daarnaast staat ook in onze akte dat we voor alle strafbare feiten bevoegd zijn. Echter kan het per post verschillen in hoeverre men daarin wilt gaan.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2016, 22:39:22
Dat snap ik. Maar er zal altijd toch een minimale bezetting bij de grensbewaking nodig blijven? Wanneer je bijvoorbeeld 50% (of elk willekeurig ander percentage) van de minimale bezetting van de grensbewaking vult met (goedkoper) burgerpersoneel, dat gewoon in de buurt van de luchthaven woont, en waar je wellicht zelfs in het contract afspraken mee maakt, dat zij in de zomerperiode meer werken als in de rest van het jaar, dan wordt het probleem nooit structureel opgelost.
Dat ligt eraan. Bij een crash van een vliegtuig en veel andere calamiteiten wordt de luchthaven of een deel ervan stil gelegd. Dan heb je niets in de balies nodig.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #15 Gepost op: 1 april 2016, 22:40:22
Citaat van: scorpio link=msg=1416777 date=1459460519
Dit is een jaarlijks terugkerend item, en gezien de ontwikkelingen van de laatste maanden, waarbij er steeds meer een beroep wordt gedaan op de KMAR voor allerlei andere taken, is het dit jaar waarschijnlijk nog erger als andere jaren. Wat ik in al die jaren maar niet begrijp, waarom er niet gewoon een vaste groep grenswachten wordt toegevoegd aan de KMAR op Schiphol, die geworven worden uit de omgeving van Schiphol, en niets anders doen als grenscontrole op Schiphol. De opleiding van deze personen kan vele malen korter en goedkoper zijn. Waarom moeten er perse wachtmeesters in de balie zitten om paspoorten te controleren?

Dat is om bedrijfsvoeringsredenen. De capaciteit die je nodig hebt voor de grenscontrole wisselt enorm. Letterlijk van dag tot dag. Een vaste groep grenswachten is dan veel te duur.

Citaat van: DKAG link=msg=1416792 date=1459491147
De IND is weliswaar voor veel belangrijke artikelen binnen de Vw bevoegd, o.a. zelfstandig bevoegd tot het in bewaring stellen van vreemdelingen, echter de IND is geen ambtenaar belast met de grensbewaking (heeft wel aanwijzingsbevoegdheid mocht dit noodzakelijk zijn). Je zou kunnen nadenken over het inzetten van  IND-personeel voor PP-controle indien het echt niet anders kan (kleine wijziging Vc Grensbewaking), alleen zijn deze ambtenaren wel een beetje te overgekwalificeerd en vrij duur. Een bevoegd ambtenaar IND is vwb schaal te vergelijken met een Hoofdinspecteur Politie - Kapitein/Majoor Kmar. Of gewoon de Kmar opplussen met personeel....

Inzetten van de IND op de grens is niet mogelijk. Zie artikel 46 Vreemdelingenwet. De politie kan wel.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #16 Gepost op: 2 april 2016, 01:11:01
Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
- Nee, niet om wapens tegen te houden maar wel om in te kunnen zetten tegen agressieve passagiers die er meer dan genoeg zijn. Daarbij dwingt het ook nog eens wat respect af, show of force.

Ik weet niet hoe vaak jij op Schiphol komt, maar ik heb daar menig uurtje vertoefd. Ik kan mij slechts 1 incident herinneren waarbij een aantal wachtmeesters uit de balie renden om assistentie aan een collega (van de politiedienst) te verlenen. Daarbij bleven uiteraard nog steeds een aantal andere collega's in de balies achter. Ik zie dus werkelijk niet wat de nadelen zijn dat een gedeelte van de grenswachten aan de grens gewoon onbewapende burgerambtenaren zijn.

Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
- Nee dan is integriteit niet gegarandeerd, maar het is een feit van algemene bekendheid dat beveiligers vaker een strafblad hebben dan mensen die werkzaam zijn voor politie of KMar. Ik ken genoeg beveiligers die ik echt niet als collega of grensbewaker wil hebben, maar wel een beveiligingspas krijgen.

Dat ligt toch gewoon aan de soort screening. Een beveiliger mag inderdaad een strafblad hebben, waarbij het laatste feit meer dan 4 of 8 jaar geleden is. En er is zelfs een nog de mogelijkheid dat de periode korter is. Maar je hoort mij toch niet zeggen dat ik het over beveiligers heb? Ik zeg toch ook niet dat de screening van dit personeel anders of minder zou moeten zijn als voor KMAR beveiligers/wachtmeesters

Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
Moet dat met militaire training? Niet persé, al maakt dat wel dat deze mannen breder inzetbaar zijn dan alleen op Schiphol (en dus ook in conflict gebieden).

Je bedoeld mannen EN VROUWEN. En zoals ik al aangaf, ik snap en weet de taken van de KMAR. Alleen weet ik ook, dat er ALTIJD KMAR op de luchthaven achterblijft. En ik zeg daarom ook niet dat AL het grenspersoneel burgerambtenaar zou kunnen worden, ik heb het over een (aanzienlijk) deel. Dat is goedkoper (dus meer mensen voor hetzelfde geld), minder reiskosten/tijd voor KMAR personeel dat uit het hele land op Schiphol ingezet wordt (met alle problemen en klachten van dien).

Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
Daarbij is een 3 weekse training in paspoort controle niet voldoende, denk aan gesprekstechnieken, omgaan met conflicten, hoe breng je het slechte nieuws dat iemand het land niet in mag?

Hoe lang de opleiding zou moeten zijn voor deze grenswachten weet ik niet, ik herhaal slechts de periode die jij noemt. De opleiding hoeft in ieder geval niet langer te zijn, maar gewoon gelijk aan de duur van de opleiding die KMAR beveiligers en/of wachtmeesters op dit punt krijgen. Maar de rest van de (militaire) opleiding is voor dit werk niet nodig, en is daarmee dus goedkoper.

Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
Ik heb helemaal niets tegen BOA's en beveiligers,

Zoals al door iemand anders opgemerkt, uit het bovenstaande klinkt toch echt iets anders door

Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
maar vind dat je het werk als grens bewaker te lichtvaardig inschat. Als we BOA's in gaan zetten, zorg dan op zn minst dat ze goed geschoold zijn

Mij hoor je niets anders beweren. Alleen zie ik de meerwaarde van een militaire training niet.

Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
en meer kunnen dan alleen paspoorten controleren.

Hoe doet men dat in de rest van de wereld?

Citaat van: silque link=msg=1416928 date=1459531593
Het grenstoezicht ligt bij de KMar, dat is in mijn ogen juist.

Ik vind de organisatie waar je dat in onder brengt niet zo heel relevant. Maar ik vind dat helemaal niet zo logisch als jij dat vind. De verwarring bij buitenlanders is ook groot, want die kan op Schiphol te maken krijgen met wachtmeesters in hetzelfde uniform, maar die andere taken verrichten. En als het personeel dan ook nog opeens weggeroepen kan worden omdat dezelfde organisatie nog veel meer taken buiten de luchthaven heeft, lijkt mij nu niet echt heel handig (zacht uitgedrukt) wanneer het gaat om een luchthaven met zeer grote economische belangen. En dan heb ik het nog niet over de discrepantie in het verhaal. Want als die bewapende wachtmeesters in de balies zo belangrijk zijn voor de veiligheid, dan moet je ze ook niet elders in gaan zetten.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #17 Gepost op: 2 april 2016, 01:28:38
Citaat van: Bravo link=msg=1416982 date=1459543222
Dat is om bedrijfsvoeringsredenen. De capaciteit die je nodig hebt voor de grenscontrole wisselt enorm. Letterlijk van dag tot dag. Een vaste groep grenswachten is dan veel te duur.

Dit is inderdaad een heel goed argument, maar dan precies andersom zoals jij het bedoeld. Jij hebt kennelijk geen idee hoe inefficiënt de KMAR werkt, en dat is de luchthaven al jarenlang een doorn in het oog. Inderdaad fluctueert de benodigde capaciteit over de dag nogal. Vandaar dat commerciële bedrijven die op Schiphol werken met flexibele contracten werken. Personeel komt op wanneer het nodig is, en gaat naar huis wanneer het niet meer nodig is. De KMAR daarentegen werkt met een aantal ploegen die gewoon 8 uur per dag werken, op vaste tijden opkomen. De luchthaven begint zeker in de zomer 's ochtends vroeg al weer te bruisen. Medewerkers van commerciële bedrijven beginnen dan vaak al om 03:00 of 04:00. Ik zie dat de KMAR niet doen, die beginnen dan vrolijk om 22:00 uur, dan komen er nog wat vluchten binnen maar dan wordt het een aantal uren heerlijk rustig. Vanaf een uur of 04:00 begint het werk weer, maar vervolgens gaat de hele ploeg om 06:00 naar huis, net voordat de volgende spits begint.

Lekker "efficient"... Niet dus. Nu gun ik iedereen goede arbeidsvoorwaarden, en lijkt het mij niet handig als medewerkers die vanuit het hele land naar Schiphol gedirigeerd worden minder als 8 uur moeten werken. Maar wanneer je dus een groep burgerambtenaren hebt uit de buurt van Schiphol, die kortere diensten op piekmomenten werken, en bereid zijn om in drukke periodes meer te werken, dan ben je pas echt aan het besparen.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #18 Gepost op: 2 april 2016, 01:31:37
Citaat van: Sven82 link=msg=1416981 date=1459543162
Dat ligt eraan. Bij een crash van een vliegtuig en veel andere calamiteiten wordt de luchthaven of een deel ervan stil gelegd. Dan heb je niets in de balies nodig.

Volgens mij zit jij al een tijd op de meldkamer van de KMAR op schiphol. Vertel ons eens, hoe vaak het in al die tijd is voorgekomen dat een aanzienlijk deel van de luchthaven stil is gelegd, waarbij meer dan de helft van de grenswachten niet meer met grenscontroles bezig was?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2016, 10:44:23
Maar Scorpio, het enige verschil met de huidige mensen die nu de paspoortcontrole doen zou dus de militaire training moeten zijn. Immers, de opleiding (en misschien zelfs bewapening) moet volgens jou hetzelfde blijven.
Waar ga je precies de winst in behalen dan? Of wil je deze mensen minder betalen, door het uitblijven van de militaire training?

Vervolgens, wie gaat deze burgers betalen? Luchthaven Schiphol? Of verwacht je dat de KMar ze in gaat huren?
Waarom zou de KMar dit dan niet in eigen beheer houden, met mogelijkheden om ze in te zetten in het buitenland, bij incidenten etc. Vergeet niet dat het loopbaanperspectief nu wat beter is dan wanneer je puur en alleen voor paspoortcontrole wordt opgeleid.

Maar ik wil hem nog verder trekken, want als je de grenscontrole op Schiphol door beveiligers laat doen moet je dat natuurlijk ook doorzetten naar onze zeehavens én de wegen op dit moment. Gaan we hier ook beveiligers inzetten?

Kunnen we de paleisbeveiliging dan ook niet gelijk door G4S doen? Blijft de KMar écht nog als militaire politie over.

Vroegah, deed zelfs de rijkspolitie nog grenscontroles.

Ken jij eigenlijk landen waar een particulier beveiligingsbedrijf of BOA's de grenscontrole doen?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.