Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 24485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #80 Gepost op: 17 februari 2018, 10:40:05
Burgers gaan paspoorten controleren op Schiphol

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/burgers-gaan-paspoorten-controleren-op-schiphol

De UK kent al langer ongewapende grensbewakers in burgerkleding.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #81 Gepost op: 4 maart 2018, 14:32:08
Marechaussee zet onbewapende grensbewakers in op luchthavens

https://www.nu.nl/binnenland/5138126/marechaussee-zet-onbewapende-grensbewakers-in-luchthavens.html

Het heeft wat jaren geduurd, maar eindelijk heeft iemand het licht gezien....


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #82 Gepost op: 4 maart 2018, 16:07:45
Het heeft wat jaren geduurd, maar eindelijk heeft iemand het licht gezien....

En dat licht vervolgens uitgedaan, het lampje er uit geschroefd, en de bedrading verwijderd.

Dit is geen oplossing, maar paniekvoetbal.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #83 Gepost op: 4 maart 2018, 16:51:17
En waarom zou dit geen (structurele) oplossing zijn? Er zijn vele landen te noemen waarbij de immigratiedienst gewoon onbewapende functionarissen zijn. Wij hebben het in Nederland op zich uitzonderlijk geregeld, dat de immigratiedienst en de politiedienst in 1 organisatie zit. Dat heeft wellicht zelfs ook nog wel voordelen, maar dat betekend toch niet dat alle functionarissen die binnen die dienst werken onderling uitwisselbaar moeten zijn? Er is toch niets mis mee om onbewapende functionarissen in een balie paspoorten te laten controleren, net zoals dat de meeste douaniers en alle beveiligers ook onbewapend zijn?

Allen maken heus wel eens agressie mee, evenals de vele andere schipholmedewerkers. Als er dan wat aan de hand is, dan wordt de politiedienst van de KMAR er bij geroepen, dat kunnen deze 'paspoort controleurs' toch ook gewoon doen? Wat voegt vele jaren training hebben, volledig opsporingsbevoegd te zijn en een vuurwapen op je heup te hebben hangen toe aan het in de balie zitten om paspoorten te controleren?


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #84 Gepost op: 4 maart 2018, 17:22:13
Het gaat om meer dan ongewapende grenswachters. Deze (tijdelijke) oplossing bestaat uit ongewapende burgermedewerkers met een korte verkapte (deels thuis)studie die maar een deel van de werkzaamheden kunnen uitvoeren, de daadwerkelijke eerstelijns paspoortcontrole. Dit ook alleen als toevoeging op de sterkte om piekmomenten op te vangen en een minimaal en maximaal aantal uren inzetbaar.

Of een grenswachter wel of niet bewapend hoeft te zijn is weer een andere discussie. Het paniekvoetbal waar GWB Foxtrot het over heeft gaat over de zorgen dat er ingeleverd wordt op kwaliteit en bezetting van de reguliere grenswachters.
Uitspraken op persoonlijke titel


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #85 Gepost op: 4 maart 2018, 20:09:39
Het is mij volstrekt helder waar het om gaat. Ik ben alleen op zoek nasr het antwoord op de vraag, waarom deze medewerkers minder goed deze beperkte taak uit zouden kunnen voeren als een volledig opgeleide Marechaussee?


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #86 Gepost op: 5 maart 2018, 11:29:28
Ik vind dat een opleiding van 8 contactdagen bij lange na niet in de buurt komt van een kwalitatief goede opleiding die je nodig hebt om de grenspolitietaak eerstelijns te kunnen uitvoeren. Vreemdelingenwetgeving is complex, en daarnaast komt er ook vaak nog wat uit strafrecht naar kijken. Daarnaast komt ook dat in de praktijk vaak gewisseld wordt tijdens een dienst van werkzaamheden, denk aan tweedelijns controles en weigeringen opmaken of overige onderzoeken. Dit omdat je nou eenmaal niet een gehele dienst gefocust reizigers kunt controleren, wat niet alleen de vakantiegangers zijn maar ook gesignaleerden, criminelen en interessante personen vanuit CTER.

Een goede ontwikkeling is geweest, vind ik, dat er ook marechaussee beveiligers naar de grens konden, ondanks dat ze geen algemeen opsporingsambtenaar. Ondanks dat zij een extra opleiding krijgen van meerdere weken, zijn ze alsnog niet volledig inzetbaar voor alle taken vergeleken met een wachtmeester die opsporingsambtenaar is, maar ze zijn in ieder geval breder inzetbaar dan alleen het uitvoeren van eerstelijns controles.
Uitspraken op persoonlijke titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #87 Gepost op: 5 maart 2018, 12:16:02
Misschien denk ik te eenvoudig hoor, maar is dit niet een 'primaire inspectie' wat deze mensen gaan doen?
Kortom ze kijken naar het document (echt/nep, juiste eigenaar) en evt bijbehorende visa + aard van het bezoek (past dit binnen de toelatingscriteria). Bij enige twijfel of wanneer iets niet voldoet, gaat die persoon naar de secundaire inspectie waar een volwaardige KMar medewerker zit. Het takenpakket is dus niet heel breed en kan met goede opleiding en training on the job wel geborgd worden.

Waar ik wel een klein probleem zie is het controleren van personen in de systemen (OPS/NSIS), daarvoor moet je m.i. wel OA zijn. Of worden dit allemaal BOA's?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #88 Gepost op: 5 maart 2018, 12:19:41
Of de opleiding die ze voor deze beperkte taakstelling voldoende is, daar kan ik niet over oordelen. Als dat niet genoeg blijkt te zijn kan dat natuurlijk ook nog altijd bijgestuurd worden. Maar je gaat mij niet wijsmaken dat voor het controleren van paspoorten een heel uitgebreide opleiding nodig is.

En dat de vreemdelingenwetgeving complex is, dat snap ik ook wel. Maar het overgrote van de paspoorten die gecontroleerd moet worden daar zal het volstrekt duidelijk zijn of iemand wel of niet de juiste documenten heeft, en als er maar iets niet helemaal duidelijk is, dan zal dat toch nu ook al niet in de balie afgehandeld worden toch? En ook wanneer iemand gesignaleerd staat, dan wordt dat toch ook niet in de balie afgehandeld?

Dat er nu vaak gewisseld wordt is wellicht leuk voor de afwisseling, zeker omdat je als OA ook wel veel interessantere klussen wil doen. Wat is er mis mee dat een gedeelte van de 1e lijns grenscontroles door burgerambtenaren gedaan gaat worden. Deze zullen, omdat zij dat fulltime doen, alleen maar sneller leren hoe dat moet, en dan kunnen de OA's meer tijd besteden aan de interessantere werkzaamheden. Het wisselen kan dan nog steeds, alleen is een kleiner percentage van hun werkzaamheden de 1e lijns grenscontrole. Ik heb in het verleden met vele Marechaussees gesproken, en dit onderdeel van het werk was nu niet hetgeen waar zij heel blij van werden, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er genoeg goede mensen te vinden zijn die dit werk heel leuk vinden en dat heel goed kunnen.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #89 Gepost op: 5 maart 2018, 12:25:20
Waar ik wel een klein probleem zie is het controleren van personen in de systemen (OPS/NSIS), daarvoor moet je m.i. wel OA zijn. Of worden dit allemaal BOA's?

Ook Marechaussee beveiligers doen deze werkzaamheden al. Dus BOA is kennelijk voldoende.