GGB Ambulancebus Noord Nederland

Auteur Topic: GGB Ambulancebus Noord Nederland  (gelezen 38823 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 5 april 2016, 06:59:50
Citaat van: Golly link=msg=1417500 date=1459805777
Ik vind het concept van een behandelbus een leuk idee, echter kun je in deze bus toch geen T1 behandelen? Je kunt maar van 1 zijde bij de patiënt, waar dat zelfs in een ambu of de SIGMA tent van 2 of 3 zijden kan/kon.

Expert, Oma, AVPK's het lijkt mij dat Airwaymanagement en intubatie niet heel goed mogelijk zijn in deze bus? Je kunt immers niet achter het hoofdeinde komen.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat functioneren. Makkelijker in te zetten dan een GNK tent, maar meer beperkingen rondom behandeling?

Op zich lukt intuberen wel als je naast de patient staat in de bus. Ik vind deze bus een akelig gedrocht en zou er nog geen T3 in willen behandelen. Ik vind het te krap omdat ik denk dat een andere dokter die de tegenoverliggende patient gaat behandelen tegen mij aan stoot als ik bezig ben met mijn patient.

Ik denk ook dat ik me mateloos ga irriteren aan het licht. Als ik mij voorover buig over de patient werk ik ineens in mijn eigen schaduw.

Levensbedreigend gewonde slachtoffers (cat.1) wil ik niet eens in die bus hebben omdat het mijn absolute voorkeur heeft om om de brancard heen te kunnen lopen.

Mijn conclusie: Liever een tentje van Rode Kruis dan de ambulancebus van de RAV-en.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 5 april 2016, 07:21:40
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1417468 date=1459794948
Gewoon even out of the box denken, een proefballonnetje oplaten (hopelijk lezen Expert en Oma mee).

Ik gok dat de reden dat de Noordelijke provincies moeten afwijken van de landelijke richtlijnen is dat er maar 1 traumacentrum in de regio is, het UMCG. Waar de rest van het land meer traumacentra beschikbaar heeft in de regio, dus ambulances minder ver hoeven te rijden en er meer capaciteit beschikbaar is. Het dichtstbijzijnde alternatief zou voor het noorden Zwolle zijn, maar vanuit Groningen is dat al bijna een uur rijden.

Er zijn echter wel nog wat kleinere perifere ziekenhuizen in de regio. Hoe lang zou het duren als je van die ziekenhuizen in geval van calamiteiten ook een traumacentrum wil maken?
Stel er gebeurd een grote ramp, je laat het UMCG de eerste slag slaan, maar meteen laat je vanuit een ander traumacentrum in het land bijvoorbeeld 2 of 3 anesthesiologen of chirurgen naar 1 van de perifere ziekenhuizen in het Noorden brengen, bijvoorbeeld Assen of Leeuwarden. Die anesthesiologen/chirurgen zou je bij wijze van spreken gewoon met een traumahelikopter, politiehelikopter of luchtmacht kunnen invliegen, gewoon als taxi-dienst. Het ziekenhuis waar je ze heen vliegt roept zelf uit hun achterwacht het verpleegkundige en ondersteunende personeel op en heeft zelf het noodzakelijke materiaal beschikbaar. Zou je op zo een manier in bijvoorbeeld een uur of twee een extra traumacentrum in de regio kunnen creëren?

Nee, dat kan niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 5 april 2016, 07:25:09
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1417493 date=1459800616
De partytenten van het NHT en de GGB bus blijven ook wel...dit is een toevoeging voor een warme droge plek voor t1/2. Waarbij je dus 6 liggende plaatsen hebt en de so's kunt blijven monitoren.

T1 patienten hebben geen enkel belang bij een warm, droog plekje om gemonitord te worden in een bus op de ongevalslocatie. Ze hebben er baat bij als ze onmiddelijk medische behandeling krijgen en als de bliksem richting een traumacentrum worden vervoerd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 5 april 2016, 07:58:38
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1417468 date=1459794948
Gewoon even out of the box denken, een proefballonnetje oplaten (hopelijk lezen Expert en Oma mee).

Ik gok dat de reden dat de Noordelijke provincies moeten afwijken van de landelijke richtlijnen is dat er maar 1 traumacentrum in de regio is, het UMCG. Waar de rest van het land meer traumacentra beschikbaar heeft in de regio, dus ambulances minder ver hoeven te rijden en er meer capaciteit beschikbaar is. Het dichtstbijzijnde alternatief zou voor het noorden Zwolle zijn, maar vanuit Groningen is dat al bijna een uur rijden.

Er zijn echter wel nog wat kleinere perifere ziekenhuizen in de regio. Hoe lang zou het duren als je van die ziekenhuizen in geval van calamiteiten ook een traumacentrum wil maken?
Stel er gebeurd een grote ramp, je laat het UMCG de eerste slag slaan, maar meteen laat je vanuit een ander traumacentrum in het land bijvoorbeeld 2 of 3 anesthesiologen of chirurgen naar 1 van de perifere ziekenhuizen in het Noorden brengen, bijvoorbeeld Assen of Leeuwarden. Die anesthesiologen/chirurgen zou je bij wijze van spreken gewoon met een traumahelikopter, politiehelikopter of luchtmacht kunnen invliegen, gewoon als taxi-dienst. Het ziekenhuis waar je ze heen vliegt roept zelf uit hun achterwacht het verpleegkundige en ondersteunende personeel op en heeft zelf het noodzakelijke materiaal beschikbaar. Zou je op zo een manier in bijvoorbeeld een uur of twee een extra traumacentrum in de regio kunnen creëren?

Op basis van je aanname heb ik ook een poging gedaan om out-of-the-box te denken. Het is eigenlijk een modificatie van jouw plan van aanpak.

Principe is transport van T1 niet vertragen door te wachten op ongevalslocatie op aankomst van een arts. Zo snel mogelijk vervoeren naar UMC Groningen of Isala Zwolle.

De meldkamer moet zo snel mogelijk beide traumacentra alarmeren bij grootschalig ongeval. De ziekenhuizen moeten anesthesiologen, chirurgen of eventueel oudejaars assistent-chirurgen (ATLS-competent) vrij maken voor rendez-vous met de ambulancevoertuigen. Je zou iets kunnen regelen met politie of desnoods brandweer Zwolle (neem aan dat ze wel busjes of personenvoertuigen hebben met zwaailicht en sirene) voor vervoer van deze artsen.

Het traumacentrum is even een paar medisch specialisten kwijt, echter in de fase dat de patienten nog onderweg zijn naar traumacentrum. Als de patient aankomt in het traumacentrum is de dokter ook weer terug in zijn eigen traumacentrum (is ook geen nadeel als je met je levensbedreigend gewonde patient in je eigen vertrouwde toko terecht komt).

Op bovenstaande wijze haal je ook de druk af van de vier HEMS-teams. Je mag je ook afvragen of het redelijk is om bij een grootschalig ongeval in Groningen twee of drie MMT-helikopters in te zetten waardoor de rest van Nederland geen MMT-dekking meer heeft.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #24 Gepost op: 5 april 2016, 10:06:07
Citaat van: oma link=msg=1417510 date=1459833909
T1 patienten hebben geen enkel belang bij een warm, droog plekje om gemonitord te worden in een bus op de ongevalslocatie. Ze hebben er baat bij als ze onmiddelijk medische behandeling krijgen en als de bliksem richting een traumacentrum worden vervoerd.
eens. Echter is dat een probleem met 10/20/30 x T1 slachtoffers.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #25 Gepost op: 5 april 2016, 10:08:45
Maar goed 3,5 ton had ook anders kunnen worden geïnvesteerd.

Als je met het nieuwe GGB model sneller ingezet wil worden als het SIGMA en dan ook sneller ter plaatse wilt zijn had je in mijn ogen moeten investeren in meer GGB/NHT teams, om de zwaarst gewonden sneller te voorzien van een calamiteiten team.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 5 april 2016, 11:00:19
Hoe krijgen ze de brancards er trouwens in? Via de achterkant of moeten ze een bochtje maken?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 5 april 2016, 11:11:10
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1417518 date=1459843567
eens. Echter is dat een probleem met 10/20/30 x T1 slachtoffers.

Hoezo is het een probleem? Laten we 20 en 30 T1 slachtoffers maar even vergeten. 10 T1 slachtoffers is toch appeltje eitje, 10 ambulances sturen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #28 Gepost op: 5 april 2016, 12:14:31
Citaat van: oma link=msg=1417535 date=1459847470
Hoezo is het een probleem? Laten we 20 en 30 T1 slachtoffers maar even vergeten. 10 T1 slachtoffers is toch appeltje eitje, 10 ambulances sturen.

*proest* ;D ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #29 Gepost op: 5 april 2016, 12:21:58
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1417531 date=1459846819
Hoe krijgen ze de brancards er trouwens in? Via de achterkant of moeten ze een bochtje maken?
door de Middelste deuren, daarbij moet inderdaad een bocht gemaakt worden. Je kan niet met elk aan één kant lopen dus je zult creatief moeten zijn om je slachtoffer op de juiste locatie te krijgen. Daarbij moet je ook nog eens lang het al werkende personeel zien te komen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge