GGB Ambulancebus Noord Nederland

Auteur Topic: GGB Ambulancebus Noord Nederland  (gelezen 38819 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #40 Gepost op: 5 april 2016, 16:39:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1417581 date=1459866645
Dat zei ik ook: alleen via de middelste deur kan je er met brancard naar binnen (hoop je).

Heb je die bus zelf ook al gezien in het echt?
Je post namelijk redelijk stellig over wat hij wel en niet kan/heeft etc.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 5 april 2016, 16:41:20
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1417581 date=1459866645
Dat zei ik ook: alleen via de middelste deur kan je er met brancard naar binnen (hoop je).

Goede ambulancezorg hang niet af van iets hopen maar van zeker weten.

Het is een wereldwijde primeur omdat ik denk dat er geen ambulancedienst ter wereld een autobus gaat inzetten als ze tien gewonden verwachten en er geen ambulancedienst ter wereld een autobus gebruikt voor inzet bij grootschalige ongevallen waar je geen patienten mee kan vervoeren.

De meeste ambulancediensten beschouwen het als een voordeel als je met een bus 6 - 16 patienten gelijkertijd naar een SEH kan vervoeren.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #42 Gepost op: 5 april 2016, 16:43:55
Citaat van: oma link=msg=1417585 date=1459867280
Goede ambulancezorg hang niet af van iets hopen maar van zeker weten.

Het is een wereldwijde primeur omdat ik denk dat er geen ambulancedienst ter wereld een autobus gaat inzetten als ze tien gewonden verwachten en er geen ambulancedienst ter wereld een autobus gebruikt voor inzet bij grootschalige ongevallen waar je geen patienten mee kan vervoeren.

De meeste ambulancediensten beschouwen het als een voordeel als je met een bus 6 - 16 patienten gelijkertijd naar een SEH kan vervoeren.

Maar dan moet je wel SEH's hebben die 16 T1 patienten tegelijk aan kunnen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 5 april 2016, 16:56:04
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1417587 date=1459867435
Maar dan moet je wel SEH's hebben die 16 T1 patienten tegelijk aan kunnen.

Dat klopt helemaal maar er zijn wel traumacentra die onder normale omstandigheden al meer dan 16 cat. 1 per uur aan kunnen. Ik ken geen ambulancediensten die 16 cat. 1 patienten in een autobus pakken om ze te vervoeren.

Wij vervoeren T1 per ambulancevoertuig of twee T1 patienten per helikopter (bemannig 2 piloten, 2 critical care paramedics en 2 paramedics).

Sommige T2/sommige T3 per autobus.

In persbericht van de ambulancedienst Groningen staat nergens dat de bus gebruikt gaat worden voor T1 patienten. Er staat bij een verwacht aantal slachtoffer van tien of meer. Een verwacht aantal gewonden van tien heb je al als twee personenauto's met ieder 5 inzittenden frontaal botsen op een provinciale weg of een taxibusje frontaal tegen personenwagen.


fdn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
  • Burger met interesse in hulpverlening
Reactie #44 Gepost op: 5 april 2016, 17:27:45
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1417584 date=1459867142
Heb je die bus zelf ook al gezien in het echt?
Je post namelijk redelijk stellig over wat hij wel en niet kan/heeft etc.

Gezien deze foto lijkt het er wel op, (of het past is een tweede verhaal):
https://www.facebook.com/visserambulances/photos/a.1276070369073304.1073741830.299097533437264/1276074059072935/?type=3&theater


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #45 Gepost op: 5 april 2016, 17:47:13
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1417584 date=1459867142
Heb je die bus zelf ook al gezien in het echt?
Je post namelijk redelijk stellig over wat hij wel en niet kan/heeft etc.

Nou, ik zit bijna dagelijks in dit soort bussen. En ik weet ook hoe groot/lomp een brancard is en hoe krap het is in zo'n bus.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #47 Gepost op: 5 april 2016, 19:03:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1417592 date=1459871233
Nou, ik zit bijna dagelijks in dit soort bussen. En ik weet ook hoe groot/lomp een brancard is en hoe krap het is in zo'n bus.

Dat is dus een nee :)

Ik gok dat de meeste van ons wel eens in de bus zitten en dat we ook allemaal wel eens een brancard dragen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #48 Gepost op: 5 april 2016, 21:23:30
Is er ook een aparte regeling voor instromend personeel t.b.v. de bemensing van deze bus? Aangezien het calamiteitenvoertuig voorzien wordt op basis van vrijwillige instroom.

Verder vraag ik mij af wat deze bus voor meerwaarde heeft om de tijd te overbruggen om voldoende ambulances te krijgen aangezien dit het probleem is binnen deze noordelijke regio's.

Bij veel T1 en T2 slachtoffers heb je, naar mijn idee, niets aan 6 bewaakte behandelplekken extra, maar meer aan 3 sigma-tenten of een goede tent van het rode kruis waardoor je behandelcapaciteit voor T1 en T2 vergroot wordt.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #49 Gepost op: 5 april 2016, 21:30:52
Wat ik me afvraag is, kun je er überhaupt T1 en T2 in vervoeren?
Ik zie geen stoelen voor artsen of verpleegkundige naast de brancards, dus tijdens het rijden kan er helemaal geen medisch personeel bij de patiënten zijn. Het lijkt me niet dat je een T1 of T2 een kwartier in zijn eentje achter in kunt laten liggen tot je in het ziekenhuis bent.

Onderweg stoppen als je toch iets bij een patient moet doen lijkt me ook niet heel praktisch want als je er 6 hebt liggen en je moet voor iedere patient 1x 10 minuten stoppen om te kunnen handelen, dan duurt het ritje van 15 minuten ineens 1:15.