Gebruik zwemvliezen

Auteur Topic: Gebruik zwemvliezen  (gelezen 3449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Gepost op: 8 april 2016, 13:04:28
Ik vroeg me af of hier mensen zijn met ervaring in het gebruik van zwemvliezen als strandwacht. Ik heb zelf ook even gezocht en een aantal opties gevonden. Zo gebruiken de strandwachten in America voornamelijk Voit Duck Feet vinnen en en vipers terwijl in Australië weer meer gebruik gemaakt wordt van Hydro Tech vinnen. Churchill vinnen zijn eventueel ook nog een optie. De meest populaire vinnen zijn volgens mij de Dafin vinnen maar deze zijn in Nederland voor zover ik kon vinden niet verkrijgbaar. Denken jullie dat vinnen hier in Nederland ook toegevoegde waarde hebben en zo ja welke vinnen denken jullie dan dat voor onze omstandigheden het beste zouden zijn?




Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2016, 19:23:46
Citaat van: Danny V link=msg=1417985 date=1460113468
Ik vroeg me af of hier mensen zijn met ervaring in het gebruik van zwemvliezen als strandwacht. Ik heb zelf ook even gezocht en een aantal opties gevonden. Zo gebruiken de strandwachten in America voornamelijk Voit Duck Feet vinnen en en vipers terwijl in Australië weer meer gebruik gemaakt wordt van Hydro Tech vinnen. Churchill vinnen zijn eventueel ook nog een optie. De meest populaire vinnen zijn volgens mij de Dafin vinnen maar deze zijn in Nederland voor zover ik kon vinden niet verkrijgbaar. Denken jullie dat vinnen hier in Nederland ook toegevoegde waarde hebben en zo ja welke vinnen denken jullie dan dat voor onze omstandigheden het beste zouden zijn?

Leuke vraag! Ik heb zelf vinnen van Dafin, zoals deze: http://dafin.com/?page_id=3388. Voornamelijk aangeschaft om te kunnen bodyboarden/zwemmen in het buitenland (Frankrijk etc). Ik denk niet dat het een grote toegevoegde waarde is voor bij ons in Nederland. Stroming en golven zijn peanuts vergeleken met de oceaan waar de lifeguards ze echt nodig hebben. De enige ''meerwaarde'' dat ik kan bedenken is voor (zwem)trainingen, en eventueel voor de crew/opstapper van de RWC. Naar mijn ervaringen worden de meeste reddingen (als je al van een redding kan spreken) toch per vaartuig gedaan...


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #2 Gepost op: 12 april 2016, 18:21:36
Hi Danny,

Fins, zijn voor zo ver bij mij bekend nog niet echt geïntegreerd in het huidige, Nederlandse reddingswezen aan het strand.
De meeste reddingen in Nederland gebeuren vaak zonder hulpmiddelen, ik denk dat hierin meespeelt dat de strandwachten ze zelf moeten kopen. De kans dat je ze verliest in een redding is reëel, flippers zijn aan de prijs. M.i. zou een Reddingsbrigade hierin moeten voorzien aan de operationele strandwachten. Zeker nu het redden met een rescuetube en flippers is opgenomen in de opleidingslijn.

Zelf heb ik ook DaFins liggen maar nog nooit gebruikt voor een redding. Ik gebruik ze als ik van post naar post ga zwemmen en met snorkelen, ze zijn stevig genoeg om mee te duiken en bijna onverwoestbaar. Ergens heb ik nog twee paar korte flippers liggen maar dat is het niet helemaal.
Onze stroming stelt vrij weinig voor. Veel meer dan een stukje uitdrijven en een flink stuk verlijeren is het niet. Ik heb mijn flippers daarom ook nog nooit gemist tijdens een redding. Als je een korte, stugge flipper zoekt waarmee je iemand kan slepen zou ik voor de DaFin gaan. De mijne komen hier vandaan. Verder zou ik me afhouden van SAR model achtige fins. Vaak gaan deze alleen met duikschoenen samen en komen deze qua lengte meer in de buurt van duikmateriaal.

http://www.surffood.nl/index.php?pageID=producten&ID=280

Nederlandse zaak. Als je wil passen zul je even langs Petten moeten. Ik zie dat jij strandwacht bent in Den Helder, dus ik denk dat dit voor jou geen probleem zal zijn.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2016, 20:33:18
ik ben voor het gebruik van zwemvliezen! O0


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2016, 16:44:57
Het gebruik van zwemvliezen wordt al veel gedaan tijdens de Lifesaving wedstrijden oa bij de Tube Recue op zee. De DaFin en Kicks zwemvliezen kun je ook gemakkelijk bestellen via http://store.dafin.com/?Click=8338 Ze komen dan direct vanaf de producent.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.