Geen vervoer: EHTP, EHGV

Auteur Topic: Geen vervoer: EHTP, EHGV  (gelezen 5901 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 26 april 2016, 16:42:50
Mooi betoog Harold, je slaat de spijker op zijn kop. Wij leven in een risicovermijdend maatschappij waarbij voor elke scheet een hele ploeg hulpverleners uitrukken. Steeds minder mensen nemen verantwoordelijk voor het eigen gedrag want het wordt nota bene voor je opgelost.  Ondertussen zie ik collega's soms met bosjes tegelijk het vak verlaten.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2016, 07:51:38
Naast een (gevoelsmatige?) toename van EHTP/EHGV, is het rittenaanbod in absoluut aantal ook gestegen:


http://www.at5.nl/artikelen/157250/ambulancedienst_heeft_handen_vol_aan_vele_toeristen

http://www.at5.nl/artikelen/157233/pvda-alcoholance-inzetten-op-uitgaanspleinen




Dit heeft weer gevolgen voor de SEH-capaciteit:


http://www.at5.nl/artikelen/156419/ambulance_met_patint_op_vluchtstrook_door_volle_spoedeisende_hulp

http://www.at5.nl/artikelen/157582/spoedeisende_hulp_amsterdamse_ziekenhuizen_in_2015_twee_keer_allemaal_tegelijk_dicht



Risicovermijdend gedrag is denk ik ook een belangrijke factor, waar de ambulancesector, maar ook de huisartsen(-posten) aandeel in hebben.
Een voorbeeld is pijn op de borst (POB):

Voorheen ging bij een POB-melding eerst een huisarts even kijken, deze belde indien noodzakelijk een ambulance.
Tegenwoordig komt bij elke POB -melding een ambulance en staat in de melding: HA rijdt niet/melding via HA.
Gevolg is vaak dat de oorzaak niet cardiaal is en dat vervoer niet geindiceerd is. Dit houdt wel in dat een ambulance langer niet inzetbaar is. Immers iemand niet vervoeren, kost meer tijd dan iemand naar een SEH/EHH te vervoeren.
Dit heeft weer een negatief effect op het aantal inzetbare ambulances/de paraatheid.




Ook de zelfredzaamheid is soms ver te zoeken.
Bijvoorbeeld, melding: enorme pijn in buik.

Meer dan dit staat niet in de melding. Eenmaal aangekomen blijkt dat de melder al vier dagen last van pijn in de buik heeft.
Op de vraag of de pijnstillers de pijn verlichtten, krijg je regelmatig het antwoord: "Pijnstillers? Nee die durf ik niet in te nemen...."
Dus wel 112 durven bellen, maar geen pijnstillers innemen.
Never underestimate the power of stupid people


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2016, 08:10:25
Citaat van: Luer-lock link=msg=1438090 date=1469166698
Risicovermijdend gedrag is denk ik ook een belangrijke factor, waar de ambulancesector, maar ook de huisartsen(-posten) aandeel in hebben.
Een voorbeeld is pijn op de borst (POB):

Voorheen ging bij een POB-melding eerst een huisarts even kijken, deze belde indien noodzakelijk een ambulance.
Tegenwoordig komt bij elke POB -melding een ambulance en staat in de melding: HA rijdt niet/melding via HA.
Gevolg is vaak dat de oorzaak niet cardiaal is en dat vervoer niet geindiceerd is. Dit houdt wel in dat een ambulance langer niet inzetbaar is. Immers iemand niet vervoeren, kost meer tijd dan iemand naar een SEH/EHH te vervoeren.
Dit heeft weer een negatief effect op het aantal inzetbare ambulances/de paraatheid.

Onze ambulancedienst en SEH's staan altijd onder hoge druk omdat we niet snel genoeg kunnen meegroeien met de populatie in Qatar. Wij willen hoogwaardige zorg leveren maar gelijkertijd het aantal ritten van ambulancevoertuigen en SEH-bezoeken tot een minimum beperken. De SEH van Hamad General (een van de druktste ter wereld heeft gemiddeld 3600 patienten per etmaal).

Enkele jaren geleden zijn we begonnen met huisartsen aan te nemen bij de ambulancedienst. De mobile doctor service is een unit van de ambulancedienst, zij rijden o.a. op POB meldingen in opdracht van de meldkamer ambulancezorg. Een ambulance komt pas op het moment als onze huisarts onze meldkamer vraagt om een ambulance. Het zorgt dat we de ambulancevoertuigen vrij houden voor de echte ambulancespoedmeldingen en de drukke SEH ontlasten.



Honda Prada's van Mobile Doctor Service op een hub van HMC Ambulance Service Qatar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2016, 08:27:26
Citaat van: harold1981 link=msg=1419378 date=1460887172
Ik vind het bijvoorbeeld compleet van de zotte dat 's nachts, als we met een minimale paraatheid draaien, de A1-meldingen opstapelen en zieke mensen te lang op ons wachten, omdat we druk bezig zijn om stomdronken jongeren van straat te rapen die het grappig vinden dat ze in een ambulance liggen en kwaad worden als ze niet met een infuus naar de SEH worden gebracht om uit te slapen. Dat mensen dit normaal vinden, baart mij zorgen.

De MMA van de RAV kan dit gewoon voorkomen door geen ambulance te sturen. De centralist geeft alleen een ambulancespoedmelding uit als slachtoffer bewusteloos is.

Als je voor de zekerheid een ambulancebemanning even een kijkje laat nemen zet je ze als MMA voor blok en stel je ze bloot aan intimidatie of druk van patient, omstanders en politie om de patient mee te nemen.

De politie moet het maar opknappen, zij moeten deze jongeren die bezopen zijn en nog ademen oppakken voor openbare dronkenschap. Als ze willen dat er even naar de verdachte gekeken moeten worden moeten ze de politie-arts/huisarts bellen, niet de ambulancedienst.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2016, 08:40:11
Citaat van: Luer-lock link=msg=1438090 date=1469166698
Bijvoorbeeld, melding: enorme pijn in buik.

Meer dan dit staat niet in de melding. Eenmaal aangekomen blijkt dat de melder al vier dagen last van pijn in de buik heeft.
Op de vraag of de pijnstillers de pijn verlichtten, krijg je regelmatig het antwoord: "Pijnstillers? Nee die durf ik niet in te nemen...."
Dus wel 112 durven bellen, maar geen pijnstillers innemen.

Op zich doet het er niet veel toe of de patient de klachten al meerdere dagen had en hij wel/geen pijnstillers heeft ingenomen.

De meldkamer geeft bij buikpijn alleen een ambulancemelding uit indien aan 1 van onderstaande voorwaarden is voldaan:

* patient niet alert
* > 50 jaar met flauwvallen of bijna flauwvallen
* vrouw, 10 - 50 jaar met flauwvallen of bijna flauwvallen
* > 45 jaar; pijn boven navel

De rest kan op eigen gelegenheid naar de huisarts (per taxi, met de bus, met de buurman of familie)


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #15 Gepost op: 23 juli 2016, 10:12:44
Citaat van: oma link=msg=1438093 date=1469167825

De SEH van Hamad General (een van de druktste ter wereld heeft gemiddeld 3600 patienten per etmaal).



3600!
Hoeveel bedden en FTE heeft die SEH?!




Citaat van: oma link=msg=1438095 date=1469168846

De MMA van de RAV kan dit gewoon voorkomen door geen ambulance te sturen. De centralist geeft alleen een ambulancespoedmelding uit als slachtoffer bewusteloos is.

Als je voor de zekerheid een ambulancebemanning even een kijkje laat nemen zet je ze als MMA voor blok en stel je ze bloot aan intimidatie of druk van patient, omstanders en politie om de patient mee te nemen.

De politie moet het maar opknappen, zij moeten deze jongeren die bezopen zijn en nog ademen oppakken voor openbare dronkenschap. Als ze willen dat er even naar de verdachte gekeken moeten worden moeten ze de politie-arts/huisarts bellen, niet de ambulancedienst.

Ook de MMA en politie zijn 'schuldig' aan risicovermijdend gedrag.
Never underestimate the power of stupid people


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2016, 10:14:48
Uit de discussie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1438644


Citaat van: Luer-lock link=msg=1438641 date=1469435296

Als ik besluit iemand niet mee te nemen, moet ik eerst met de HA/HAP overleggen, een ritformulier bij de patient achterlaten en een ERF (digitaal ritformulier) in de ambulance tikken en het eventuele ECG naar het archief zenden.



Iemand niet meenemen kost meer tijd dan iemand naar een SEH/EHH vervoeren, dit drukt mijns insziens zeer op de paraatheid.
Door ProQA rijden we steeds meer ritten die eigenlijk voor de HA(P) zijn.
Dit jaar starten we in regio 11/13 met NTS, ik ben erg benieuwd of er een significant verschil komt in het aantal EHTP, EHGV-ritten.
Never underestimate the power of stupid people


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2016, 20:25:24
Citaat van: oma link=msg=1438095 date=1469168846

De politie moet het maar opknappen, zij moeten deze jongeren die bezopen zijn en nog ademen oppakken voor openbare dronkenschap.

Ambulancedienst Amsterdam :

https://www.youtube.com/watch?v=9doGraxHfKM


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:00:06
Citaat van: oma link=msg=1441124 date=1470594324

Ambulancedienst Amsterdam :

http://www.youtube.com/watch?v=9doGraxHfKM


Echt een prachtige reportage uit de oude doos. Een van de eerste documentaires over het Ambulancewerk in Nederland. Zo heel af toe kijk ik er nog eens na. De patiënten en de intensiteit van het werk zijn niet erg veranderd, het professioneel gehalte en de uitstraling van de dienst wel. Er was nog beschermende kleding, die kwam pas jaren later en men droeg geen handschoenen bij de verzorging, et cetera, et cetera.

Een zwangere in partu leg je overigens op de linker zijde. Left lateral tilt position. Het blijft mooi om naar te kijken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:07:39
Citaat van: Expert link=msg=1441136 date=1470596406
Echt een prachtige reportage uit de oude doos. Een van de eerste documentaires over het Ambulancewerk in Nederland. Zo heel af toe kijk ik er nog eens na. De patiënten en de intensiteit van het werk zijn niet erg veranderd, het professioneel gehalte en de uitstraling van de dienst wel. Er was nog beschermende kleding, die kwam pas jaren later en men droeg geen handschoenen bij de verzorging, et cetera, et cetera.

Een zwangere in partu leg je overigens op de linker zijde. Left lateral tilt position. Het blijft mooi om naar te kijken.

Ik heb er vanavond van genoten. De broeder met traumpatient tegen de CPA "ik moet effe op adem komen want ik zweet me kapot met al dat pokke geren".

Voor de liefhebbers:

https://www.youtube.com/watch?v=zd4PvPh2KSI

https://www.youtube.com/watch?v=9doGraxHfKM

https://www.youtube.com/watch?v=wYz6QMNZa5w