Hulp bij studiekeuze

Auteur Topic: Hulp bij studiekeuze  (gelezen 4259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

theimen23

  • Geintresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 10 april 2016, 14:44:15
Hallo allen,

Ik zit heel erg te twijfelen tussen 2 opleidingen: hbo-v of bmh. Ik weet dat er hier op het forum al vaak gediscussieerd is over bmh maar nu we een aantal jaar verder zijn en er nieuwe ontwikkelingen zijn omtrent een proefperiode van 5 jaar die eind dit jaar ingaat, begin ik steeds meer te twijfelen.
Ik heb vorig jaar mijn havo-diploma behaald en wou verder gaan naar het vwo omdat ik erg graag geneeskunde wil studeren. Echter merk ik nu in 5 vwo dat de technische vakken, als natuurkunde wiskunde B en scheikunde, erg lastig zijn voor mij, terwijl ze geen enkel probleem waren op de Havo. Gezien het niveau van de studie geneeskunde lijkt het me niet dat iemand die vwo met hakken over de sloot heeft gehaald een goede kans heeft bij geneeskunde. Ik zit er dus aan te denken om mijn Vwo niet af te maken maar een opleiding in de gezondheidszorg te willen doen op het hbo. Ik wil graag in het ziekenhuis werken en zie de master Physician Assistent als mijn einddoel.  

Zoals eerder gezegd twijfel ik nu tussen twee opleidingen. BMH lijkt me werkelijk fantastisch gezien de opleiding is gericht op acute zorg in het ziekenhuis, terwijl hbo-v meer algemeen is en ook veel verpleegkundige aspecten heeft.

Iemand die mij kan helpen bij mijn keuze? Ik heb mijn informatie van het internet dus als er dingen in zitten die niet waar zijn: excuus.




CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2016, 14:47:12
Hier is al veel over geschreven. Kijk eens op het volgende topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=43830.0


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2016, 15:50:29
Volgens mij kun je na de bmh geen master voor PA volgen...


theimen23

  • Geintresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2016, 16:42:14
Citaat van: theimen23 link=msg=1418246 date=1460296943
http://www.youchooz.nl/opleidingen/medische-hulpverlening/237/vervolgopleidingen/5
Hier staat van wel
Oke, nooit geweten. Verpleegkundige is heel breed en de BMH een stuk minder. Dus moet de PA functie wel aansluiten op je opleidingsrichting?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2016, 17:13:53
Citaat van: cavia link=msg=1418248 date=1460299334
Oke, nooit geweten. Verpleegkundige is heel breed en de BMH een stuk minder. Dus moet de PA functie wel aansluiten op je opleidingsrichting?

Voor de PA is een medische of paramedische opleiding op HBO-niveau voldoende om in te stromen, bijvoorbeeld fysiotherapie. Voor de master NP is wel HBO-V nodig als vooropleiding.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #6 Gepost op: 10 april 2016, 20:10:08
Als jouw einddoel daadwerkelijk PA is, zou ik je de HBO-V aanraden. De BMH is veel medischer gericht dan de HBO-V, waarbij je bij de laatstgenoemde opleiding meer gesprekstechnieken en algemene verpleegkundige aspecten aangeleerd krijgt. Het lijkt me dat je bij de master PA vanzelf wel de medische stof inhaalt, aangezien ook (onder andere) fysiotherapeuten die opleiding kunnen volgen. De achtergrond als verpleegkundige geeft je dan volgens mij juist een stap voor op de rest doordat je situaties naast medisch ook verpleegkundig kunt bekijken.


theimen23

  • Geintresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2016, 19:37:49
Citaat van: Straatje link=msg=1418272 date=1460311808
Als jouw einddoel daadwerkelijk PA is, zou ik je de HBO-V aanraden. De BMH is veel medischer gericht dan de HBO-V, waarbij je bij de laatstgenoemde opleiding meer gesprekstechnieken en algemene verpleegkundige aspecten aangeleerd krijgt. Het lijkt me dat je bij de master PA vanzelf wel de medische stof inhaalt, aangezien ook (onder andere) fysiotherapeuten die opleiding kunnen volgen. De achtergrond als verpleegkundige geeft je dan volgens mij juist een stap voor op de rest doordat je situaties naast medisch ook verpleegkundig kunt bekijken.

Bedankt voor je reactie, fijn om het vanuit deze invalshoek te bekijken, dit helpt mij enorm!


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2016, 18:20:29
Misschien wat laat maar toch nog even reageren. Vwo 5 is inderdaad moeilijker dan havo maar als je nog even door zet dan is het in vwo 6 wel weer te doen.  Volgens mijn man die les geeft aan vwo en havo in de vakken natuur en scheikunde.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #9 Gepost op: 26 april 2016, 09:57:46
Mensen die met hakken over de sloot VWO halen kunnen ook goede dokters worden.