GGB inzet marathon - Rotterdam 10-04-2016

Auteur Topic: GGB inzet marathon - Rotterdam 10-04-2016  (gelezen 29190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 11 april 2016, 11:16:39
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1418352 date=1460365057
Is ook een ervaring uit het verleden toen het echt fout ging en de marathon is afgeblazen/ingekort door de hitte en onwelwordingen. Wouden ze voorkomen, en dan neem je deze maatregelen. Alleen maar toe te juichen. (iets met voorkomen en genezen  O0)

Als je problemen wil voorkomen moet je meer water aanbieden, verplichte rustmomenten inlassen of het parcour korter maken. Als iemand eenmaal op de keien is gevallen is het kwaad al geschied. Maar welke hitte inderdaad? Het is één dag een beetje knap weer, eindelijk, maar dat is toch zeker geen reden om meteen in paniek te schieten.

Ik werk in de zomermaanden als strandwacht, waarbij we op de warme dagen wel met enige regelmaat bij onwelwording door hyperthermie of reanimaties obv hyperthermie komen. Dan spreken we over gevoelstemperaturen van boven de 30 graden. Dat ga je ook niet verhelpen door het rode kruis te laten uitrukken, je zorgt op voorhand voor een adequate bezetting en voldoende middelen. Wat je wel kan proberen is passanten informeren, zorgen voor een watertappunt en bovenal zorgen dat je eigen collegae goed gehydreerd en uitgerust zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 11 april 2016, 11:17:52
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1418360 date=1460366006
Ik zeg ook niet dat het gisteren heet was (geloof een graad 17), maar ze wouden situaties als in 2007 voorkomen

Gelukkig maar, je moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan bij de extreme buitentemperatuur van maximaal 14 graden Celsius.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 11 april 2016, 11:28:32
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1418352 date=1460365057
Is ook een ervaring uit het verleden toen het echt fout ging ...

zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17248.0 en http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17372.0

Overigens in 2014 ook in Leiden opschaling i.v.m. warm weer.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84324.0


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 11 april 2016, 11:58:05
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1418360 date=1460366006
Ik zeg ook niet dat het gisteren heet was (geloof een graad 17), maar ze wouden situaties als in 2007 voorkomen

Als warmteproblematiek een verwacht probleem is op basis van eerdere ervaringen houd je daar in je scenario's rekening mee en wordt de inzet aangepast. Hoe spannend kan het zijn...

Nu wordt er achteraf extra inzet geregeld die betaald wordt uit o.a. mijn zorgpremie. Ik neem aan dat er een rekening gaat naar de organisatie omdat zij onvoldoende waren voorbereid op het scenario "hitte" 98uiye
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #24 Gepost op: 11 april 2016, 13:16:00
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1418332 date=1460360664
NHT(+) is niet prio 1 t.p. gegaan.

Noodhulpteams+ VRR @NHTPlus
Eerste inzet NHT een feit pic.twitter.com/ydZjJY5MlI
4:12pm · 10 Apr 2016

Dus die blauwe zwaailamp staat aan voor de lol?


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #25 Gepost op: 11 april 2016, 13:27:39
Citaat van: koenb link=msg=1418393 date=1460373360
Noodhulpteams+ VRR @NHTPlus
Eerste inzet NHT een feit pic.twitter.com/ydZjJY5MlI
4:12pm · 10 Apr 2016

Dus die blauwe zwaailamp staat aan voor de lol?

Dat is het calamiteitenvoertuig ten eerste....
Verder ga ik af op wat ik van mijn collega's heb begrepen en die zeggen dat het geen prio rit is geweest.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #26 Gepost op: 11 april 2016, 13:31:51
Citaat van: RemRoof link=msg=1418379 date=1460368685
Als warmteproblematiek een verwacht probleem is op basis van eerdere ervaringen houd je daar in je scenario's rekening mee en wordt de inzet aangepast. Hoe spannend kan het zijn...

Nu wordt er achteraf extra inzet geregeld die betaald wordt uit o.a. mijn zorgpremie. Ik neem aan dat er een rekening gaat naar de organisatie omdat zij onvoldoende waren voorbereid op het scenario "hitte" 98uiye

Via allemaal omwegen betalen we hier allemaal aan mee... en nee het is niet je zorgpremie maar je belastinggeld. Uiteraard krijgt de organisatie daar niet de rekening voor, zij hebben er niet om gevraagd het is een keuze van het GHOR. En de organisatie was goed voorbereid... de extra teams zijn onverrichte zaken weer weggegaan. De ingeschakelde EHBO heeft alles opgevangen.


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 11 april 2016, 13:32:55
Weersvoorspellingen blijven voorspellingen... Met de weinige wind was het voor velen blijkbaar warmer dan op basis van de voorspelling verwacht werd. Uiteraard zijn er scenario's voor hitte etc., zeker bij Rotterdam marathon waar daar ervaring mee is. Dat scenario was niet actief omdat de voorspellingen daar geen aanleiding toe gaven.
Tijdens de inzet bleken meer slachtoffers per tijdvak (tot bijna 100% meer) behandeld te worden dan de vorige edities en was bijstand uit een buurregio nodig om de ambulanceritten te kunnen verwerken. Vermoed dat op basis van deze informatie door het GBO besloten is op te schalen: beter mee verlegen dan om verlegen is in de hulpverlening een goed uitgangspunt in mijn beleving. Je gaat uit van een negatieve maar realistische escalatie en anticipeert daar op (ook als dat geld kost).

Dat er uiteindelijk geen handelingen zijn uitgevoerd door de GGB-teams (niet alleen NHT is opgeroepen) kwam doordat de hulpvraag toen behapbaar was door de aanwezige hulpverleners. Er zijn door NRK, lokale ehbo-vereniging en medische staf van de organisatie zelf rond de 400 slachtoffers geholpen, bijna dubbele van editie 2015. De 170 die het Rode Kruis noemt zijn de zelfstandig door hen behandelde slachtoffers (niet pronken met werk dat je niet gedaan hebt). Rode Kruis heeft daarnaast ondersteund met logistiek rond uitvallers en eerste opvang van lopers die vervolgens door medische staf (artsen, vpk) behandeld zijn. Drukke dag en trots op alle vrijwilligers, ook degenen die extra kwamen helpen maar uiteindelijk niet nodig waren! O0

Mijn rol: liaison NRK op centrale post tijdens deze inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 11 april 2016, 14:04:35
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1418407 date=1460374311
Via allemaal omwegen betalen we hier allemaal aan mee... en nee het is niet je zorgpremie maar je belastinggeld. Uiteraard krijgt de organisatie daar niet de rekening voor, zij hebben er niet om gevraagd het is een keuze van het GHOR. En de organisatie was goed voorbereid... de extra teams zijn onverrichte zaken weer weggegaan. De ingeschakelde EHBO heeft alles opgevangen.

Die organisatie is helemaal niet goed voorbereid en de GHOR ook niet aangezien ze maling hebben aan de burgers en alleen maar druk zijn met eigen belangen.

Als je graag een marathon wilt organiseren betaal je gewoon netjes je onkosten. Je laat niet via omwegen de belastingbetaler opdraaien voor een paar busjes vol extra gratis blarenprikkers (die je achteraf schijnbaar ook niet nodig had) omdat je ongetrainde deelnemers mee laat doen. Bij een marathon met getrainde deelnemers maak je niet mee dat deelnemers uitgeput raken of blaren oplopen als ze 42 kilometer gaan hardlopen op een koele dag (maximaal 14 graden Celsius en beetje wind).

In Qatar hebben we ontzettend veel grote evenementen. Geen enkele organisator vraagt om inzet van ambulancedienst en Rode Kruis (EHBO). In Qatar moet je als organisator zelf al een plan van aanpak indienen waarbij je ook dient uit te rekenen hoeveel EHBO- en/of ambulance-inzet noodzakelijk is. De overheid keurt de evenementenaanvraag goed of past het aan, bijv. als er te weinig EHBO-ers ingezet worden.

In Nederland houdt de overheid iets te weinig rekening met burgers en iets te veel rekening met bedrijven, organisatoren en andere commerciele belangen. GHOR had rustig 150 EHBO-ers kunnen eisen voor de zondag + 20 ambulancevoertuigen met bemanning op kosten van de organisator.

De overheid gaat het niet betalen maar de organisator dient het te betalen. Als de organisator het niet wil gaat het evenement niet door. Als er ambulance-inzet noodzakelijk is hanteren wij (publieke ambulancedienst) een derdentarief. Het Rode Kruis in Qatar brengt ook kosten in rekening voor het evenement. De regel is dat de organisator de kosten vooraf dient te betalen, niet betalen is geen ehbo of ambulance ter plaatse = geen evenement.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #29 Gepost op: 11 april 2016, 14:11:00
400 slachtoffers op bijna 40.000 lopers en 950.000 bezoekers is nog steeds geen heel groot aantal. Stel dat het alleen om lopers gaat dan hebben we het over ongeveer 1 slachtoffer op de 100 deelnemers. hebben we het over deelnemers en bezoekers dan gaat het afgerond om 400 slachtoffers op 1 miljoen mensen = 0.04 per 100 mensen

Op basis van deze gegevens is niets zinnigs te zeggen over de zorgvragen, anders dan dat er met 100 hulpverleners + (medische + rode kruis), je 400 slachtoffers met blaren, kramp en onwelwordingen met dit aantal hulpverleners toch prima aan moet kunnen, Zeker als je als organisatie samen met een UMC een medisch team inzet die op ALS niveau zorg zeggen te leveren met artsen en verpleegkundigen, die ook patiënten die naar het ziekenhuis moeten dus kunnen monitoren tot er aanvullende hulp komt, doen ze in het ziekenhuis immers ook toch :P.

In deze speelt denk ik wellicht mee dat het GGB in RR net een weekje draait en de preventieve inzet van de SIGMA teams vroeger extra capaciteit leverde die nu niet aanwezig was? Misschien wel een strategische keuze?

Realiteit is dat wij hier niet de informatie hebben om dit te ontrafelen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis