Havenbeschermingsoefening 'port defender - Rotterdam 11 t/m 13-04-2016

Auteur Topic: Havenbeschermingsoefening 'port defender - Rotterdam 11 t/m 13-04-2016  (gelezen 5350 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Theo Anrochte @Theo_Anrochte
Mobiele Eenheid (nautisch) aan het oefenen #wilhelminapier Onder dekking aan wal komen. pic.twitter.com/MYllvp1Csz
10:17am · 12 Apr 2016
Politie Rotterdam eo @Politie_Rdam
#Zeehavenpolitie zet nautische ME aan land om demonstranten uiteen te drijven #oefening #portdefender pic.twitter.com/0xHs2nxtMM
12:43pm · 12 Apr 2016


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1418563 date=1460447545
3. Uiteraard een serieuze oefening..... Iedereen moet voorbereid zijn op zijn/haar taak en kunnen samenwerken

Citaat van: RAdeR link=msg=1418761 date=1460529449
https://www.youtube.com/watch?v=cVvMJqgagak

Sander Kool, hoofd duikcompagnie koninklijke marine, zegt "Het huidige tijdsbeeld is op dit moment dat er een verhoogde terroristische dreiging is .. maar goed de koninklijke marine is al jaren klaar voor dit soort scenario's".

Ik zie in het filmpje een bootje met boze meneer met explosief die vervolgens in water is gesprongen en een klein relletje ergens op een kade.

Ik zat meer te denken aan een serieuze oefening om te testen of je er klaar voor bent:

Citaat
* Een 'Mumbai-style" attack in de Rotterdamse haven (mooie oefening voor koninklijke marine, DSI en arrestatieteams).

* Ergens in of nabij Rotterdam station Rotterdam-Centraal simuleren met 2.500 slachtoffers waar een groep terroristen met bomvesten, achtergelaten explosieven en automatische wapens een bloedbad aanrichten.

Ik ben wel benieuwd of ik een absurd cq volslagen onrealistisch scenario heb bedacht.


helm

  • Gast
Ik krijg meer de indruk van een open dag met demonstraties dan van een oefening. Het staat in schril contrast met de oefening in Londen pasgeleden.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Citaat van: oma link=msg=1418781 date=1460538064
Ik krijg meer de indruk van propagande om een vals gevoel bij burgers te kweken dat het in Nederland goed op orde is bij de hulpverleners.

Maar wiens verantwoordelijkheid is dat? Geef de media één zin en ze maken er een heel verhaal van. Omroep Max heeft het over oefenen, oefenen en oefenen, waarna de commandant special forces marine aangeeft dat het van belang is dat alle partijen elkaar één keer per jaar moeten zien. De NOS noemt het gebeuren in de haven eerst een 'grote rampenoefening', waarna er in het artikel wordt gesproken over 'grote anti-terreur oefening'.

Ik ben het er verder wel mee eens dat er meer aandacht gestoken moet worden in oefeningen zelf dan de media heisa er omheen. Naar mijn ogen geldverspilling. Schijnbaar is oefenen zo'n speciale gebeurtenis dat de media er voor uitloopt, terwijl het eigenlijk normale gang van zaken zou moeten zijn. Nog even en de DSI moet opnieuw aan komen varen omdat het niet goed op beeld staat.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Citaat van: oma link=msg=1418762 date=1460530803
Sander Kool, hoofd duikcompagnie koninklijke marine, zegt "Het huidige tijdsbeeld is op dit moment dat er een verhoogde terroristische dreiging is .. maar goed de koninklijke marine is al jaren klaar voor dit soort scenario's".

Ik zie in het filmpje een bootje met boze meneer met explosief die vervolgens in water is gesprongen en een klein relletje ergens op een kade.

Ik zat meer te denken aan een serieuze oefening om te testen of je er klaar voor bent:

Ik ben wel benieuwd of ik een absurd cq volslagen onrealistisch scenario heb bedacht.

Dit was de eerste dag van de oefeningen die in totaal naar mijn weten 4 dagen/avonden/nachten gaan duren. En ja de eerste dag was een persdag. Dus de volledig vaderlandse pers was uitgenodigd om een "kleine" demostratie mee te maken. En nu gaan ze het echte werk oefenen de komende dagen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: oma link=msg=1418797 date=1460541113
Hoe weet de NOS en Omroep Max dat ze aan het oefenen zijn in de haven. De marine doet dit soort oefeningen wel vaker zegt de officier van de marine.

Misschien omdat ze een politiepersbericht als deze gelezen hebben ?  https://www.politie.nl/nieuws/2016/april/8/07-grote-oefening-in-rotterdamse-haven.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Alle berichten die niet over in de topictitel genoemde oefening gaan, zijn verwijderd, omdat ze off-topic zijn en het onderwerpen betreft die in een andere topics worden besproken of niet passen binnen de kaders van het forumreglement.

^RAdeR


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoe is de beveiliging tegen terroristen/terrorisme etc. van o.a. het havencoordinatiecentrum onder normale/dagelijkse omstandigeheden geregeld ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
In 1976 werd het Andoc platform 410.000 ton beton via Hoek van Holland naar buiten gesleept.Een terroristische  aanslag en de Waterweg zou voor langere tijd niet meer kunnen worden gebruikt. Beveiliging toen nul komma niks.Hoe zijn de praktische veiligheidsmaatregelen sindsdien ontwikkeld.