Stop berichtgeving in de media over pyromaan

Auteur Topic: Stop berichtgeving in de media over pyromaan  (gelezen 2871 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rens Hulman

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
Gepost op: 12 april 2016, 11:28:10
Iemand van de Technische Recherche had vannacht bij de zoveelste autobrand in Deventer een opmerking die leidde tot een best interessant begin van een discussie. Kortgezegd; Hij vond het jammer dat ik er als fotograaf min of meer persoonlijk voor zorgde dat deze zaken in het nieuws komen, van de lokale krant tot aan RTV Oost en Hart van Nederland. Zijn standpunt was dat, als alle media zouden zwijgen over deze incidenten, de lol er voor de pyromaan snel vanaf zou zijn en de reeks branden zou stoppen.

Daarop gaf ik het welbekende argument dat als ík geen foto's maak, er altijd wel 10 mensen met een mobieltje omheen staan te filmen en alles online gooien. Daarnaast kan de krant ook p2000 meldingen meelezen en zijn ze bij De Stentor niet zo vies van artikeltjes schrijven enkel en alleen op basis van zo'n melding.

Ik ben wel benieuwd hoe andere fotografen of journalisten hier over denken.




Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1 Gepost op: 12 april 2016, 12:38:10
Citaat van: Rens Hulman link=msg=1418593 date=1460453290
Iemand van de Technische Recherche had vannacht bij de zoveelste autobrand in Deventer een opmerking die leidde tot een best interessant begin van een discussie. Kortgezegd; Hij vond het jammer dat ik er als fotograaf min of meer persoonlijk voor zorgde dat deze zaken in het nieuws komen, van de lokale krant tot aan RTV Oost en Hart van Nederland. Zijn standpunt was dat, als alle media zouden zwijgen over deze incidenten, de lol er voor de pyromaan snel vanaf zou zijn en de reeks branden zou stoppen.

Daarop gaf ik het welbekende argument dat als ík geen foto's maak, er altijd wel 10 mensen met een mobieltje omheen staan te filmen en alles online gooien. Daarnaast kan de krant ook p2000 meldingen meelezen en zijn ze bij De Stentor niet zo vies van artikeltjes schrijven enkel en alleen op basis van zo'n melding.

Ik ben wel benieuwd hoe andere fotografen of journalisten hier over denken.
Dat is een persoonlijke mening van een rechercheur. Dat mag, maar het zet geen zoden aan de dijk. Zolang er van de politieleiding geen verzoek komt zie ik niet in waarom je terughoudend moet zijn. Daarnaast is het nog maar de vraag of de rechercheur gelijk heeft. Geilt de pyromaan op de fik zelf of op de publiciteit. Bovendien staat binnen de kortste keren social media vol met berichten. Als je dan als media niet met een goed verhaal komt bestaat de kans dat er onrust komt.

Daarnaast heeft de politie zelf oproepen geplaatst voor getuigen van de autobranden. Dat zou toch ook de lol van de pyromaan kunnen voeden?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2016, 14:26:09
Mee eens. Als wij om wat voor reden dan ook terughoudend zijn met berichten, zie je (zeker op sociale media) al snel de meest waanzinnige complottheorieën opduiken. Daarom dat wij tegenwoordig vaak een bericht publiceren "de inzet van de traumahelikopter in de Dorpsstraat betreft een poging zelfdoding; einde berichtgeving". Vroeger werd er aan de toog van het dorpscafé geouweneeld, maar tegenwoordig op social media is dat nog een factor veel erger.

En in het geval van een pyromaan kan je ook zeggen: als je hem negeert, gaat hij juist veel harder 'aan de slag' - want hij wil media aandacht. Dat hoeft niet zo te zijn, maar je kan in zo'n situatie met hetzelfde gemak argumenten 'voor' en 'tegen' publicatie verzinnen bedoel ik.

Achteraf (in de verhoorkamer) blijkt pas of het 'ja' of 'nee' kamp gelijk had.

Peen
Redacteur van


melvin

  • Manschap in opleiding
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Ewald Media.nl
Reactie #3 Gepost op: 15 april 2016, 13:31:33
Ik snap hem grotendeels ook wel, een pyromaan kickt er op dat zijn werk in het nieuws komt....

Gebeurde mij ook wel eens, dat er werd gevraagd niks te publiceren, zijn lastige overwegingen, maar ik zal het altijd blijven doen. Nieuws is nieuws, mensen horen te weten wat er bij hun in de buurt speelt.
Manschap in opleiding | Freelance foto/videograaf


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #4 Gepost op: 15 april 2016, 16:09:30
Citaat van: melvin link=msg=1419127 date=1460719893
Ik snap hem grotendeels ook wel, een pyromaan kickt er op dat zijn werk in het nieuws komt....

Dat is maar de vraag. De redenen waarom iemand branden sticht lopen erg uiteen. Dat maakt het juist zo moeilijk om een serie-brandstichter op te sporen.
Dat blijkt uit diverse onderzoeken, zie bijvoorbeeld : http://www.kennislink.nl/publicaties/pyromaan-blijkt-veelpleger
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
Reactie #5 Gepost op: 16 april 2016, 16:13:31
Hier in het Westland het zelfde (soortgelijke) verhaal. Bandenprikker die al zo'n 230 auto's heeft vernield door een of meerder banden lek te steken. Politie en sommige mensen online zijn het niet eens dat dit soort stukken massaal geplaatst worden en zo dus ook landelijk nieuws worden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 16 april 2016, 18:24:47
Politie geeft zelf ook persberichten uit dus de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #7 Gepost op: 25 april 2016, 23:39:10
Citaat van: peen van dienst link=msg=1418979 date=1460636769
Mee eens. Als wij om wat voor reden dan ook terughoudend zijn met berichten, zie je (zeker op sociale media) al snel de meest waanzinnige complottheorieën opduiken. Daarom dat wij tegenwoordig vaak een bericht publiceren "de inzet van de traumahelikopter in de Dorpsstraat betreft een poging zelfdoding; einde berichtgeving". Vroeger werd er aan de toog van het dorpscafé geouweneeld, maar tegenwoordig op social media is dat nog een factor veel erger.

En in het geval van een pyromaan kan je ook zeggen: als je hem negeert, gaat hij juist veel harder 'aan de slag' - want hij wil media aandacht. Dat hoeft niet zo te zijn, maar je kan in zo'n situatie met hetzelfde gemak argumenten 'voor' en 'tegen' publicatie verzinnen bedoel ik.

Achteraf (in de verhoorkamer) blijkt pas of het 'ja' of 'nee' kamp gelijk had.

Peen

Vaak zijn dat ook zaken die journalisten via omstanders en buren horen en verspreiden. Wie zet of het echt een poging zelfdoding is?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #8 Gepost op: 26 april 2016, 09:15:43
Citaat van: Fletwed link=msg=1420802 date=1461620350
Vaak zijn dat ook zaken die journalisten via omstanders en buren horen en verspreiden. Wie zet of het echt een poging zelfdoding is?
Wij vragen dat op zo'n moment in ieder geval eerst na bij de woordvoerder politie.

Jij neemt blijkbaar aan dat zo'n bericht 'zo maar' verspreid wordt. Je moet een beetje zorgvuldiger zijn !

Peen
Redacteur van