GRIP 2 Station en winkelcentrum Plaza ontruimd i.v.m. verdachte situatie - Schiphol 12-04-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Station en winkelcentrum Plaza ontruimd i.v.m. verdachte situatie - Schiphol 12-04-2016  (gelezen 14913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
En mag dat? Zij schrijven blijkbaar niet op eigen titel. Trouwens, de "grond" is dan wel van Schiphol maar het is gewoon openbare weg.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Bert65 link=msg=1419246 date=1460798255
En mag dat? Zij schrijven blijkbaar niet op eigen titel. Trouwens, de "grond" is dan wel van Schiphol maar het is gewoon openbare weg.

Het is openbare weg maar het is wel duidelijk zichtbaar dat je privéterrein oprijdt. Ik weet niet of bovenstaand nu wel of niet mag. Het feit dat wij het er al even over hebben zegt in ieder geval dat het niet duidelijk is. als het daadwerkelijk gezien wordt als openbare weg zouden de BOA's in dienst moeten zijn (ingehuurd door) van de gemeente. Dat is hier volgens mij niet het geval. Ik ben geen jurist  en ik snap er niets van ;)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Er zijn meerdere soorten BOA's op Schiphol:
1. Parkeercontroleurs in dienst van de Schiphol Group, afdeling Landside Operations. Zie voor hun aanwijzingsbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0035735/2014-11-10
2. Buitengewoon opsporingsambtenaren Schiphol in dienst van de gemeente Haarlemmermeer. Zie voor hun aanwijzingsbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0037668/2016-03-02

Op grond van deze besluiten geldt hun opsporingsbevoegdheid "voor het grondgebied van Nederland, voor zover noodzakelijk voor een goede vervulling van de aan de functie gerelateerde taken".

Het is niet zo dat BOA's in dienst moeten zijn van een gemeente om op de openbare weg hun opsporingsbevoegdheid te mogen uitoefenen. Uitgangspunt is dat BOA's in bezoldigde dienst moeten zijn van een publiekrechtelijk rechtspersoon of een privaatrechtelijk rechtspersoon die voldoet aan bepaalde voorwaarden. Die privaatrechtelijke rechtspersonen zijn bijvoorbeeld de OV-bedrijven en de Schiphol Group.
De door gemeentes ingehuurde BOA's vormen een uitzondering op het voorgaande, in die zin dat zij in onbezoldigde dienst van de gemeente zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: voske83 link=msg=1419255 date=1460800641
Er zijn meerdere soorten BOA's op Schiphol:
1. Parkeercontroleurs in dienst van de Schiphol Group, afdeling Landside Operations. Zie voor hun aanwijzingsbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0035735/2014-11-10
2. Buitengewoon opsporingsambtenaren Schiphol in dienst van de gemeente Haarlemmermeer. Zie voor hun aanwijzingsbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0037668/2016-03-02

Op grond van deze besluiten geldt hun opsporingsbevoegdheid "voor het grondgebied van Nederland, voor zover noodzakelijk voor een goede vervulling van de aan de functie gerelateerde taken".

Het is niet zo dat BOA's in dienst moeten zijn van een gemeente om op de openbare weg hun opsporingsbevoegdheid te mogen uitoefenen. Uitgangspunt is dat BOA's in bezoldigde dienst moeten zijn van een publiekrechtelijk rechtspersoon of een privaatrechtelijk rechtspersoon die voldoet aan bepaalde voorwaarden. Die privaatrechtelijke rechtspersonen zijn bijvoorbeeld de OV-bedrijven en de Schiphol Group.
De door gemeentes ingehuurde BOA's vormen een uitzondering op het voorgaande, in die zin dat zij in onbezoldigde dienst van de gemeente zijn.

Dank voor je toelichting, het is mij nu een stuk helderder. Blijft alleen het gebruik van Kmar bonnen nog staan :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Als ik me uitgeef als KMAR ben ik strafbaar omdat ik me voordoe als een KMAR lid wat ik niet ben.
Lijkt mij dat dit voor hun ook van toepassing is want met die KMAR bonnen doen zij in mijn ogen het zelfde.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
De KMar vindt het goed. Zijn gewoon afspraken over.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Sven82 link=msg=1419332 date=1460836886
De KMar vindt het goed. Zijn gewoon afspraken over.
De KMAR zou het goed kunnen vinden maar mag het van de rechter?
Nadat Voske wat linkjes plaatste, denk ik dat dit kan en mag vanwege artikel 5 van nr. BOACAT2014/049, strekkende tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren bij de Schiphol Group. Daar staat:
Citaat
Als direct toezichthouder als bedoeld in artikel 36 van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar is aangewezen de commandant der Koninklijke Marechaussee
Dit zou dus kunnen omdat de commandant de toezichthouder is en niet vanwege een afspraakje.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Bert65 link=msg=1419335 date=1460839684
De KMAR zou het goed kunnen vinden maar mag het van de rechter?
Nadat Voske wat linkjes plaatste, denk ik dat dit kan en mag vanwege artikel 5 van nr. BOACAT2014/049, strekkende tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren bij de Schiphol Group. Daar staat:Dit zou dus kunnen omdat de commandant de toezichthouder is en niet vanwege een afspraakje.

Het aparte is wel dan wel dat de 2e groep boa's onder de korpschef van de nationale politie hangen en niet de KMAR....
Beetje vreemd dan

Wat nog vreemder is dan de parkeerbonnen ambtenaren controleurs van landside operations ook BOA bevoegdheid hebben en niet gewoon als fiscalisten (wat het in feite zijn) worden aangesteld.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Het zijn geen fiscalisten want betaald parkeren kan alleen in de garages. Zij treden op tegen mulderfeitjes.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Bert65 link=msg=1419335 date=1460839684
De KMAR zou het goed kunnen vinden maar mag het van de rechter?

Ik denk niet dat de rechter valt over het feit dat de BOA een aankondigingsbonnetje plakt met het logo van de KMAR er op. De BOA zal zijn proces-verbaal altijd op eigen akte opmaken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein