Vergoeding EHBO Spullen

Auteur Topic: Vergoeding EHBO Spullen  (gelezen 4897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #10 Gepost op: 15 april 2016, 11:15:20
Ahh; reanimatie/AED-alert bedoel je. Dan krijg je een smsje (of via een app) een melding dat op een specifiek adres een reanimatie is en dat je er dan vrijwillig heen kan gaan om de reanimatie op te starten.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1419093 date=1460711622
Niet vallen over het woord Noodhulp Grumpy. zelfs binnen het rode kruis wordt die term per afdeling anders gebruikt.
In veel afdelingen is Noodhulp bijvoorbeeld de verzamelterm waar alles onder valt voor: NHT, EHBO opleidingen, Evenementenhulp, Bevolkingszorg. In andere plaatsen bedoelen ze er juist weer heel beperkt het NHT mee. Bij weer andere afdelingen hoorde ik ook wel eens Noodhulp en Sigma als 2 verschillende dingen :) waar noodhulp dan weer neer kwam op EHBO opleidingen en Evenementenhulp.

Het is een erg brede term en dat is prima :) je moet gewoon wat duidelijker zijn als je hem gebruikt.

Darkillusie geeft ook aan dat hij de 6 minutenzone bedoelt.

@Darkillusie: dat via de hartstiching heet geen noodhulp, maar gewoon hartslag.nu dat is een reanimatie netwerk waarbij burgers via SMS opgeroepen kunnen worden als er bij hun in de buurt iemand een hartstilstand heeft. Dat staat los van EHBO, rodekruis of noodhulp.

Noodhulp is iets wat het rode kruis doet en is erg breed. Dat is zowel hulpverlening bij rampen, als ook preventief en bij evenementen.

Daarom vroeg ik ook om wat verduidelijking omdat ik niet begreep wat hij bedoelde. Maar zoals ik zei: Iemand die EHBO heeft binnen het Rode Kruis hoeft niet perse binnen de noodhulp te vallen, kan wel natuurlijk omdat dit per afdeling geregeld is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 15 april 2016, 11:19:14
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1419094 date=1460711720
Ahh; reanimatie/AED-alert bedoel je. Dan krijg je een smsje (of via een app) een melding dat op een specifiek adres een reanimatie is en dat je er dan vrijwillig heen kan gaan om de reanimatie op te starten.

Daarom vroeg ik ook om wat verduidelijking omdat ik niet begreep wat hij bedoelde. Maar zoals ik zei: Iemand die EHBO heeft binnen het Rode Kruis hoeft niet perse binnen de noodhulp te vallen, kan wel natuurlijk omdat dit per afdeling geregeld is.

Klopt, maar over het algemeen valt iedereen die iets EHBO achtigs doet wel weer onder de verantwoording van Noodhulp, het oude taakveld 3. De EHBO instructeur, die alleen maar lessen geeft, maar zelf geen evenementen doet en niet in het NHT zit valt dus ook onder Noodhulp. Het zelfde geldt voor een bevolkingszorg vrijwilliger, die valt ook onder Noodhulp. De term noodhulp bestaat al veel langer dan Noodhulpteams. Voorheen was Sigma ook een onderdeel van Noodhulp. Het is wellicht wat onhandig dat er ook het woord noodhulp in NHT zit.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #12 Gepost op: 15 april 2016, 11:24:45
de Noodhulp is volgens mij via de hartstichting  dat is het oproepsysteem voor als je binnen 6min van een reanimatie woont dat je kan reageren.

https://www.hartstichting.nl/6-minutenzone

Negatief. Jij doelt hier op HartslagNu en Hartveilig Wonen.
Rode Kruis Noodhulpteam is heel iets anders. Lees er hier meer over: http://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/noodhulp-in-nederland/hulp-bij-rampen/noodhulpteams/de-rol-van-het-rode-kruis-binnen-ggb-.

Je zult niet direct in het noodhulpteam worden opgenomen. En wil je dat wel meteen met bijna nul of nul EHBO-ervaring?
Om inzetbaar te zijn in een noodhulpteam zul je eerst je EHBO moeten halen (Oranje Kruis of Rode Kruis Uitgebreide EHBO), vervolgens een vervolgopleiding specifiek voor de noodhulpteams en bovendien wordt er (o.a) van je verwacht dat je minimaal vier *grote* inzetten evenementenhulp per jaar draait.

Sent from Samsung Mobile using Tapatalk


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 15 april 2016, 11:27:28
Citaat van: erdebee link=msg=1419097 date=1460712285
Negatief. Jij doelt hier op HartslagNu en Hartveilig Wonen.
Rode Kruis Noodhulpteam is heel iets anders. Lees er hier meer over: [url=http://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/noodhulp-in-nederland/hulp-bij-rampen/noodhulpteams/de-rol-van-het-rode-kruis-binnen-ggb-]http://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/noodhulp-in-nederland/hulp-bij-rampen/noodhulpteams/de-rol-van-het-rode-kruis-binnen-ggb-[/URL].

Je zult niet direct in het noodhulpteam worden opgenomen. En wil je dat wel meteen met bijna nul of nul EHBO-ervaring?
Om inzetbaar te zijn in een noodhulpteam zul je eerst je EHBO moeten halen (Oranje Kruis of Rode Kruis Uitgebreide EHBO), vervolgens een vervolgopleiding specifiek voor de noodhulpteams en bovendien wordt er (o.a) van je verwacht dat je minimaal vier *grote* inzetten evenementenhulp per jaar draait.

Sent from Samsung Mobile using Tapatalk

Je maakt het alleen maar verwarrender, hij heeft het helemaal niet over noodhulpteams gehad. Daarnaast is noodhulp niet het zelfde als noodhulpteams. Noodhulpteams zijn een onderdeel van noodhulp, maar er is meer dan dat :)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 15 april 2016, 11:29:02
Hier meer over wat noodhulp is: http://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/noodhulp-in-nederland
zoals je ziet, Noodhulp teams zijn slechts 1 onderdeel van een groter geheel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 15 april 2016, 11:32:24
Citaat van: Darkillusie link=msg=1419088 date=1460710334
ik moet de ehbo cursus nog even verder inplannen heb deze week de Bhv gehaalt en besloten ook verder te gaan
en aan de ehbo cursus te beginnen.
maar ben ook even het kijken wat ik vergoed kan krijgen en wat niet.
zag dat Ehbo via het ziekenfonds kan worden vergoed.

heb de Bhv  Via Ta nederland gevolgt in tilburg.
kan zijn dat ik de ehbo via het rode kruis doe
heb wel al reanimatie gehad.
voor de Noodhulp.

Goed dat je verder wilt gaan. Je bent nu dus nog niet bezig met je EHBO opleiding als ik het goed begrijp?
Neem dan even contact op met het rode kruis in jou woonplaats en geef aan dat je graag je EHBO wil halen en daar ook wat meer mee wil gaan doen. (Wat precies gewoon in het midden laten, dat kan van alles zijn.)
zij zullen dan met je in gesprek gaan over wat het rode kruis doet, wat mogelijkheden zijn en wanneer de opleiding gegeven wordt.

Je kunt natuurlijk ook bij de EHBO vereniging gaan kijken. Die doen ook evenementen hulpverlening bijvoorbeeld.


Darkillusie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #16 Gepost op: 15 april 2016, 11:39:43
oke doe ik bedankt voor de uitleg en de verwarring :D

ik ga zeker verder het is altijd goed als ik andere kan helpen.
en tussendoor een evenement is ook altijd leuk is weer eens wat anders.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 15 april 2016, 19:06:04
Citaat van: Darkillusie link=msg=1419102 date=1460713183
oke doe ik bedankt voor de uitleg en de verwarring :D

ik ga zeker verder het is altijd goed als ik andere kan helpen.
en tussendoor een evenement is ook altijd leuk is weer eens wat anders.
evenementen hulpverlening is erg leuk om te doen :-) kunt er best veel voldoening uit halen.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #18 Gepost op: 15 april 2016, 20:07:35
Citaat van: Darkillusie link=msg=1419088 date=1460710334

zag dat Ehbo via het ziekenfonds kan worden vergoed.


Let wel op welke opleider, want vergoeding wordt niet altijd vergoed via de zorgverzekering.
Er zit soms verschil tussen Rode Kruis, Oranje Kruis of een andere opleider voor wat betreft de vergoeding die je krijgt.
Is per verzekeraar verschillen en ook nog eens verschillend welk pakket je hebt bij een verzekering.

Mijn tip: Mail of bel ze even.

Succes.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Darkillusie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #19 Gepost op: 16 april 2016, 18:03:59
hoi dankje voor de tip
ik heb bij vgz het top pakket.
dus krijg het volledig vergoedt
de Ehbo cursus is al ingeplant via het rode kruis.