Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's

Auteur Topic: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's  (gelezen 37856 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifesaver1990

  • Senior Lifeguard / Schipper NRV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • So others may live
Motie ingediend en aangenomen ter discussie. Minister van V&J reageert direct (korte samenvatting):

"Eigenlijk was de financiering al gestopt per 1-1-2016, maar dat heb ik met een jaar verlengd omdat er nog geen constructieve afspraken waren gemaakt tussen RN en de VR's. De Veiligheidsregio's hebben het laten liggen, zij zijn niet in overleg gegaan. Ik laat de discussie over aan de kamer."

Wordt vervolgd...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Lifesaver1990 link=msg=1419940 date=1461142611
Motie ingediend en aangenomen ter discussie. Minister van V&J reageert direct (korte samenvatting):

"Eigenlijk was de financiering al gestopt per 1-1-2016, maar dat heb ik met een jaar verlengd omdat er nog geen constructieve afspraken waren gemaakt tussen RN en de VR's. De Veiligheidsregio's hebben het laten liggen, zij zijn niet in overleg gegaan. Ik laat de discussie over aan de kamer."

Wordt vervolgd...

Het andere deel van het antwoord vond ik niet verrassend, maar wel belangrijk: de Minister stelt heel duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de hulpverlening bij overstromingsrampen bij de VR's ligt en dat zij geheel vrij zijn om hier keuzes in te maken en afspraken te maken met de partij waarmee zij dat willen. Dat is in mijn ogen 'EXIT Nationale Reddingsvloot': een regio zonder overstromingsrisico heeft geen enkel belang om mee te betalen aan een Nationale Vloot. Dit levert precies de versnippering op waar iedereen in NL Waterland bang voor was. Een regio kan stellen dat zij dat risico niet hebben en dus niks regelen. Een ander regelt het zelf, de volgende maakt afspraken met lokale Reddingsbrigades en de volgende gaat eens praten met de KNRM....

In mijn ogen kan een Nationale Reddingsvloot alleen bestaan als deze ook landelijk (=V&J) wordt erkend. Dat is niet gebeurd, de Minister verwijst ons door naar de 26 regionale kantoren. Dat wordt dus 26x anders en bij een overstroming in meerdere regios (Maas op grens Brabant-Limburg-Gelderland) gaan we wel zien of we kunnen samenwerken.... >:(
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: joostvankempen link=msg=1419952 date=1461146774
Het andere deel van het antwoord vond ik niet verrassend, maar wel belangrijk: de Minister stelt heel duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de hulpverlening bij overstromingsrampen bij de VR's ligt en dat zij geheel vrij zijn om hier keuzes in te maken en afspraken te maken met de partij waarmee zij dat willen. Dat is in mijn ogen 'EXIT Nationale Reddingsvloot': een regio zonder overstromingsrisico heeft geen enkel belang om mee te betalen aan een Nationale Vloot. Dit levert precies de versnippering op waar iedereen in NL Waterland bang voor was. Een regio kan stellen dat zij dat risico niet hebben en dus niks regelen. Een ander regelt het zelf, de volgende maakt afspraken met lokale Reddingsbrigades en de volgende gaat eens praten met de KNRM....

In mijn ogen kan een Nationale Reddingsvloot alleen bestaan als deze ook landelijk (=V&J) wordt erkend. Dat is niet gebeurd, de Minister verwijst ons door naar de 26 regionale kantoren. Dat wordt dus 26x anders en bij een overstroming in meerdere regios (Maas op grens Brabant-Limburg-Gelderland) gaan we wel zien of we kunnen samenwerken.... >:(

Welkom in BV Nederland :'( :'( :'(

Is het geen idee om als RBN een nationale vloot op te zetten en in stand te houden door donaties? A la HEMS in de UK. Wellicht in samenspraak met bijvoorbeeld het Rode Kruis of KNRM. Per slot van rekening bestaat het KNRM ook voor een groot deel uit donaties? Als de overheid het niet regelt moeten burgers het wellicht zelf regelen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Citaat van: RemRoof link=msg=1419955 date=1461147234
Welkom in BV Nederland :'( :'( :'(

Is het geen idee om als RBN een nationale vloot op te zetten en in stand te houden door donaties? A la HEMS in de UK. Wellicht in samenspraak met bijvoorbeeld het Rode Kruis of KNRM. Per slot van rekening bestaat het KNRM ook voor een groot deel uit donaties? Als de overheid het niet regelt moeten burgers het wellicht zelf regelen.

RemRoof

Ik denk dat het voor een NRV eenheid iets lastiger is om donateurs te werven. Wat je bij de KNRM namelijk ziet (correct me if I'm wrong :) ) is dat er veel donateurs geworven worden door het daadwerkelijke verlenen van hulp. Doordat de mensen in aanraking komen met de KNRM zijn ze gemakkelijker over te halen om ook een donatie te doen. De NRV is denk ik voor de meeste mensen iets minder concreet. Daarbij komt dat Reddingsbrigade Nederland naar mijn idee, ondanks de nieuwe RVR verbanden nog steeds te decentraal georganiseerd is om voor een landelijk vloot via lokale kanalen donaties te gaan verzamelen.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
het is een schande dat de overheid ons laat vallen, als ik naar onze brigade kijk word er inmens veel tijd in gestoken, soms zelfs meer als in werk/school en dan beginnen ze dit gedonder. en tja samenvoegen met de knrm? probeer dat maar eens bij het hoofdkantoor in het hoofd te krijgen, ze zijn allemaal te trots om hun naam op te geven.




guest12562

  • Gast
Citaat van: Danny V link=msg=1419960 date=1461148647
Ik denk dat het voor een NRV eenheid iets lastiger is om donateurs te werven. Wat je bij de KNRM namelijk ziet (correct me if I'm wrong :) ) is dat er veel donateurs geworven worden door het daadwerkelijke verlenen van hulp. Doordat de mensen in aanraking komen met de KNRM zijn ze gemakkelijker over te halen om ook een donatie te doen. De NRV is denk ik voor de meeste mensen iets minder concreet. Daarbij komt dat Reddingsbrigade Nederland naar mijn idee, ondanks de nieuwe RVR verbanden nog steeds te decentraal georganiseerd is om voor een landelijk vloot via lokale kanalen donaties te gaan verzamelen.

Dat gebeurd inderdaad maar gaat niet zo vrijwillig heb ik begrepen. Ik ken mensen die bij de KNRM hebben gewerkt en aangaven dat je min of meer verplicht werd gesteld zodra je aan boord werd gehaald.  e050


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als er een grote watersnood/overstroming oid komt dan zal blijken dat :

-de overheid heeft steeds minder eigen vaartuigen om in te zetten in het geval dat
-het aantal reddingshelikopters (SAR etc.)aanmerkelijk is gereduceerd en schromelijk te kort zal schieten
-als de reorganisatieplannen naar de VR doorgaan er een groot tekort is aan geschikt materieel en aan personeel om de bootjes te bemannen
-alle vormen van organisatie op ieder niveau zullen ontbreken

Men zal steeds meer moeten gaan bouwen op particulier initiatief echter de overheid (hulpverlening) is wars van oefeningen en samenwerking met particulieren.

Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat helikopters etc. uit de buurlanden zoals Belgie,  Duitsland, Denemarken en de UK moeten worden ingevlogen en ook bootjes en bemanningen (ver) van buiten Nederland moeten worden aangevoerd.

We weten nu al bij voorbaat dat de VR Brandweer er de eerstkomende jaren niets van zal kunnen bakken !


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Citaat van: Breathe link=msg=1419984 date=1461155762
Dat gebeurd inderdaad maar gaat niet zo vrijwillig heb ik begrepen. Ik ken mensen die bij de KNRM hebben gewerkt en aangaven dat je min of meer verplicht werd gesteld zodra je aan boord werd gehaald.  e050

Da's wel een mooi beleid voor de NRV. We willen u best uit uw overstroomde huis halen hoor, dat gaat u alleen wel 50 euro kosten. Heeft u extra bagage? Da's geen probleem hoor, u betaald 10 euro extra voor elke 5 kilo die u mee wilt nemen.  98uiye


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Citaat van: joostvankempen link=msg=1419952 date=1461146774

In mijn ogen kan een Nationale Reddingsvloot alleen bestaan als deze ook landelijk (=V&J) wordt erkend. Dat is niet gebeurd, de Minister verwijst ons door naar de 26 regionale kantoren. Dat wordt dus 26x anders en bij een overstroming in meerdere regios (Maas op grens Brabant-Limburg-Gelderland) gaan we wel zien of we kunnen samenwerken.... >:(

Dit stukje ben ik en vele met je dus volledig met je eens, dit zal nu door de politieke partijen (SP en VVD als koplopers) duidelijk gemaakt moeten gaan worden. Belangrijk is dus nu dat deze mensen van goede info voorzien worden en gaat dat goed komen?

Ik volg alles met veel interesse, wij maken geen deel uit van de rampenvloot omdat we helaas de bemanning nooit rond zouden krijgen (het vrijwilligers probleem) toch zou ik het een slechte zaak vinden als hier een ontmantelling van gaat plaats vinden. Dat de VR's hier niks van gaan bakken is voor mij ook een grote angst!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!