Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's

Auteur Topic: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's  (gelezen 12663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 756
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Op dit moment kamervragen op Ned 1 hierover
CN NRK


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,088
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1428333 date=1465296388

Als het mensen in de UK lukt mag je best afvragen waarom het in Nederland allemaal zo ingewikkeld moet zijn.

Het merendeel van de lokale brigades heeft de grootst moeite om de broek op te houden, terwijl de lokale bekendheid en inzet duidelijk kunnen zijn. De vrijwilligers moeten zelfs 50 euro bijdragen om te kunnen redden etc. De KNRM leeft wel van donaties etc. maar heeft dan ook een apparaat voor fondsverwerving etc.
Via Redned leren heel veel jongeren het water en de vaart etc. op jonge leeftijd kennen. KNRM is meer met de wat grotere vaartuigen en wat oudere vrijwilligers.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Engelsman en een Nederlander.
Als de baas in een Rolls Royce rijdt zijn de werknemers trots op de baas, de Nederlander zegt dan dat doet hij van mijn centen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Minister van der Steur: 'vooruit, nog 1 jaartje erbij dan, besluiten we volgend jaar wel wat we er mee doen...'  :-\

http://nos.nl/artikel/2109652-gemeenten-stellen-besluit-toekomst-nationale-reddingsvloot-uit.html

Het meest vreemde is nog wel dat er een recent onderzoeksrapport ligt waarin de conclusie is dat Nederland met haar risicogebieden niet zonder een reddingsvloot kan. En dat ieder alternatief voor de huidige vloot f veel meer kost f jaren duurt om op hetzelfde niveau te komen.

Waar ik wel blij mee ben is dat de Veiligheidsregio's niet langer ontkennen dat het hun wettelijke taak is. Ze willen nu alleen nog weten of de vloot in huidige vorm wel nuttig en nodig is. Nou, daar hebben we al een antwoord op, zie het eerdere rapport...

politiek  :'(
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Thor link=msg=1428361 date=1465304612
Het merendeel van de lokale brigades heeft de grootst moeite om de broek op te houden, terwijl de lokale bekendheid en inzet duidelijk kunnen zijn. De vrijwilligers moeten zelfs 50 euro bijdragen om te kunnen redden etc. De KNRM leeft wel van donaties etc. maar heeft dan ook een apparaat voor fondsverwerving etc.
Via Redned leren heel veel jongeren het water en de vaart etc. op jonge leeftijd kennen. KNRM is meer met de wat grotere vaartuigen en wat oudere vrijwilligers.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Engelsman en een Nederlander.
Als de baas in een Rolls Royce rijdt zijn de werknemers trots op de baas, de Nederlander zegt dan dat doet hij van mijn centen.

Ja, fondsenwerving in Nederland blijft echt een drama voor lokale doelen. Nederlanders geven zo'n beetje het meest aan goede doelen van heel Europa, maar het gaat allemaal naar wereld-organisaties. Bij het Rode Kruis zie je dat ook: de geldstromen wereld en lokaal zijn daar gescheiden. In het potje voor internationale noodhulp zit na een ramp vaak meer geld dan ze kwijt kunnen in zo'n land. Maar de lokale afdelingen die ouderen, zieken en zwakken helpen hebben vaak nog geen geld voor een fatsoenlijk tentje of kleding.

De KNRM is een uitzondering denk ik, die hebben in het verleden heel sterk een specifieke doelgroep aangesproken. Door het redden van schipbreukelingen, vissers etc zijn er nogal wat erfenissen overgemaakt naar die club. En door slim beleggen kunnen ze nu van het rendement hun organisatie draaien. En als je zo'n pot met geld eenmaal hebt, kun je daar ook op groeien.

De Reddingsbrigade heeft dat niet, al hoewel het lang niet overal zo slecht is. Er zijn ook genoeg brigades die hun financien meer dan goed op orde. Wat ik eerder al zei: er gaat niemand failliet en er gaat ook niet direct iets stuk als de reddingsvloot stop. Voor veel reddingsbrigades is het n van de vele taken en vaak zeker niet de hoofdtaak. Reddingsbrigades geven zwemles en reddingszwemmen, vaaropleidingen, houden preventief toezicht bij stranden, recreatieplassen en evenementen. De vrijwilligers en boten maken daar hun uren. Tussendoor en in de winter wordt er dan geoefend voor de reddingsvloot. Ook in de opleidingen moet je de 'rampeninzet' zien als een extra module op de brede basisopleiding. Het is wel een taak die meer dan de overige taken vraagt om samenwerking tussen brigades onderling n met de andere hulpdiensten. Als dit stopt trekt iedere brigade zich terug op zijn eigen strand en dat is het dan.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Thor link=msg=1428327 date=1465294985
De lokale reddingsbrigades zullen de vaartuigen moeten lenen, huren,charteren oid van de VR en de VR zal de bemanningen van derden moeten inzetten.
Als de vaartuigen overgaan naar de VR dus brandweer is het gelet op de historie dat de brandweer niet onaannemelijk dat de brandweer andere eisen aan vaartuigen zal gaan stellen, dus nieuwbouw en de huidige vloot naar de opkopers.

Ik snap dit voorstel nog steeds niet? Alles is eigendom van de Reddingsbrigade? die 7 ton die het ministerie nu betaalt is voor een 'dienst', all-in. De Reddingsbrigade heeft dus boten, vrijwilligers, een structuur, opleidingen, inzetplannen etc. etc. En voor 7 ton per jaar staat die hele vloot operationeel tot je beschikking als er stront aan de knikker is. De VR's kunnen dat nu krijgen. Zoals het is. Voor 7 ton per jaar. En dat is een schijntje. Want als ze het in hun eigen organisatie moeten onderbrengen (bv. bij de Brandweer), dan kost het ze miljoenen per jaar.

Wat ze vooral niet moeten doen is dus boten onderbrengen bij de Brandweer, of derden gaan inzetten als er echt iets is. De kracht van de huidige Reddingsvloot is juist dat het een kant-en-klaar oranje unit is met een strik erom. En je hoeft maar te bellen en ze komen met z'n allen. En in de tussentijd hoef je je er niet druk over te maken, want ze regelen het zelf.

De VR's hebben dus een wettelijke taak (dat ontkennen ze niet meer) en als ze die zelf operationeel moeten gaan invullen moeten ze vanaf 0 gaan bouwen en kost het miljoenen per jaar. Voor 7 ton per jaar kunnen ze die taak 'afkopen' bij een derde partij, waar de politiek ook nog eens vol achter staat. Ik zou het wel weten.

De meeste Reddingsbrigade-vrijwilligers zijn ook meer gelieerd aan de Reddingsbrigade en haar complete takenpakket, dan aan de rampeninzet specifiek. Van onze brigade denk ik niet dat er iemand de overstap naar de Brandweer zal maken als de boten daarheen zouden gaan. Wij hebben zelf nog andere boten voor andere taken, dan houden we het daar lekker bij.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Ik zou het niet weten......waarom zouden de Veiligheidsregio's, die vaak zelf fors aan het besparen zijn, moeten opdraaien voor een besparing bij het Rijk? Zo gaat het namelijk al jaren. De reddingsvloot dekt een landelijk risico (overstromingen, waarvan bovendien het Rijk het risico bepaalt via de Deltawet), dan is het ook logisch dat het Rijk de kosten draagt.


Sjaak-010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Dit is echt beschamend! Politiek gaat over keuzes maken, bijvoorbeeld het handhaven van deze vloot, die ook een maatschappelijke rol vervult voor de jeugd, dus bijvoorbeeeld 0,01% van het budget van ontwikkelingssamenwerking versus de vloot versus een subsidie aan een culterele Amsterdamse instelling etc. De politiek maakt duidelijke andere keuzes.

Hier dient het forum niet voor, maar ik verbaas me over de keuzes van de politiek en hoe gemakkelijk we onze veiligheid en de daarvoor benodigde budgetten (niet) toekennen; voor een fractie van bepaalde andere uitgaven kunnen we in dit dichtbevolkte land de ambulances wel binnen 15 of 12 minuten ter plaatste hebben, een landelijk netwerk van beroepsbrandweerposten voor de eerste uitruk, een krijgsmacht die weer inhoud krijgt conform haar internationale status, en ook de nationale reddingsvloot voor waterincidenten en daarmee onze veiligheid/preparatie op orde hebben. We geven er relatief (te) weinig aan uit, met als uitzondering de vorming/transitie van de Nationale Politie.

Alaaf! back on topic.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,712
Citaat van: Sjaak-010 link=msg=1428522 date=1465371370
Dit is echt beschamend! Politiek gaat over keuzes maken, bijvoorbeeld het handhaven van deze vloot, die ook een maatschappelijke rol vervult voor de jeugd, dus bijvoorbeeeld 0,01% van het budget van ontwikkelingssamenwerking versus de vloot versus een subsidie aan een culterele Amsterdamse instelling etc. De politiek maakt duidelijke andere keuzes.

Hier dient het forum niet voor, maar ik verbaas me over de keuzes van de politiek en hoe gemakkelijk we onze veiligheid en de daarvoor benodigde budgetten (niet) toekennen; voor een fractie van bepaalde andere uitgaven kunnen we in dit dichtbevolkte land de ambulances wel binnen 15 of 12 minuten ter plaatste hebben, een landelijk netwerk van beroepsbrandweerposten voor de eerste uitruk, een krijgsmacht die weer inhoud krijgt conform haar internationale status, en ook de nationale reddingsvloot voor waterincidenten en daarmee onze veiligheid/preparatie op orde hebben. We geven er relatief (te) weinig aan uit, met als uitzondering de vorming/transitie van de Nationale Politie.

Alaaf! back on topic.

Het Hulpverleningsforum is een geschikt medium om dit soort zaken te posten. Het is een openbaar forum waar iedere burger kan lezen hoe het reilt en zeilt in hulpverleningsland/Nederland.

Politieke besluitvorming en budget beschikbaar maken is cruciaal voor een goede hulpverlening.

In Nederland houden politici, bestuurders en managers het volk graag voor hoe goed het allemaal geregeld is. Op het hulpverleningsforum kunnen burgers behalve de promo-persberichten ook de zaken lezen zoals bezuinigingen, afschaffen van hulpverleningsdiensten, te dure brandweervrijwilligers ontslaan en de paar bootjes van de reddingsbrigade niet meer willen betalen terwijl deze club wel gebruikt wordt in calamiteitenplannen omdat ze waarschijnlijk meer bootjes hebben dan de overheidsdiensten samen.

Een andere overheidsdienst, het KNMI, denkt dat Nederland in de toekomst vaker gaat verzuipen door zware regenval. Je veiligheidsregio hoeft dus niet aan open water te liggen omdat het onheil van boven komt.

Elders kunnen we lezen dat de veiligheidsregio Rotterdam weet dat er steeds meer verminderd zelfredzame mensen thuis wonen, ze veroorzaken problemen voor de brandweer bij brand. Als je dorp onder water komt te staan en mensen geevacueerd moeten worden heb je bij al die ouderen en verminderd zelfredzame mensen heel veel bootjes nodig om deze mensen door de straten te kunnen varen naar veilig gebied.

Het geld klotst in Nederland hoog tegen de plinten op maar we geven het niet uit aan basisveiligheid (politie, brandweer, ambulance en defensie). We geven het liever uit aan subsidie voor de muziekschool dan aan de reddingsbrigade.

Het is niet alleen de politiek omdat zij het magere budget wel toekennen aan bijvoorbeeld de veiligheidsregio's echter komt het dan in handen van mensen die het geld niet besteden aan de daadwerkelijke hulpverlening op straat maar het geld pompen in kantoren, managers, (externe) adviseurs, onbegrijpelijke projecten, het optuigen van een 4e hulpverleningsdienst met groene zwaailichtautootjes voor bureaucraten die gaan scenariodenken, kankerbestrijdingscontainervoertuigen om schone bluspakken ter plaatse te bezorgen voor de brandweerman die een autobrandje heeft geblust, enz, enz.

De nationale politie heeft ontzettend veel geld van de belastingbetaler gekregen, de burger heeft inmiddels het bericht gekregen dat de managers het geld hebben laten verdampen en er nog een enorme bak geld nodig is om al hun gepruts bij de reorganisatie nog enige kans van slagen te geven.

Het is uiteraard ook het werkvolk bij de hulpverleningsdiensten aan te rekenen omdat zij nooit zullen gaan staken of actie voeren om te zorgen dat ze hun werk beter kunnen doen. Burgers in Nederland horen alleen over boze politie- of ambulancemensen zodra ze meer loon willen of geen nachtdienst meer willen doen als ze 55 jaar zijn.

Ik zou meer respect kunnen opbrengen als ze ook eens gaan staken als ze vinden dat er te weinig politiemensen op straat zijn of dat ze vinden dat de ambulance bij spoed na 5 jaar beloftes door ambulancebazen/zorgverzekeraars nog steeds in de meeste regio's niet op tijd bij de patient komt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,088
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingvloot door overdracht naar veiligheidsregio's.

We kunnen een ding zeker stellen er moet de eerste jaren vooral geen grote watersnood komen als de boel zou overgaan naar de brandweer want dat wordt helemaal niets.

Daarbij komen nog :

-de operationele kosten zullen veelvouden bedragen van de huidige
-de opbouw van de bemanningen zal lange tijd gaan duren
-de huidige vloot zal grotendeels worden afgestoten

-het aantal overheidsvaartuigen neemt steeds verder af
-de brandweer is wars van het inschakelen van particulieren, zowel watersporters als bedrijven etc. terwijl je die zeker in de eerste tijd
  heel hard nodig zal hebben.
-vanuit de lucht kun je ook steeds minder verwachten

Dus Nederland wordt in de praktijk grotendeels afhankelijk van verschillende vormen van hulp uit buurlanden.
Er zal dan ook wel een uitvoerig rapport worden geproduceerd over het inschakelen van de buurlanden, de EU gedachte etc. etc.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,340
Waarom zou de brandweer niet de nationale reddingsvloot kunnen bemannen? Wij hebben al een brandweervaartuig en opgeleide schippers en kunnen makkelijk een 2e (brandweer) vaartuig bemannen.

Waarop baseer jij dat het aantal overheidsvaartuigen afneemt? Heb je cijfers? En als het al zo is, is dat misschien ook wel verstandig omdat tot aan de regionalisering de meeste korpsen hun eigen "feestje" hadden. Er zijn best vaartuigen niet niet noodzakelijk zijn of zelfs (water)waardig zijn. Zo zijn in Hollands Midden een tijdje geleden per direct twee vaartuigen uit de uitruk gegaan en afgevoerd omdat deze niet inzetbaar en zelf brandweer onwaardig waren. Ja dat zijn 2 vaartuigen minder maar we zullen ze niet missen.

Nog een punt die in mijn ogen uit de lucht gegrepen is. De brandweer staat juist steeds meer open voor burgerhulpverleners. Na eindelijk van de brand in het zorgcentrum in Nieuwegein zijn de ogen open gegaan en beseffen we dat we de burgers niet zomaar achter een lintje moeten zetten maar best mee kunnen laten helpen. Dat laatste is zeker op het water het geval. Op het water helpt iedereen elkaar!

Citaat van: Thor link=msg=1428639 date=1465406712
Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingvloot door overdracht naar veiligheidsregio's.

We kunnen een ding zeker stellen er moet de eerste jaren vooral geen grote watersnood komen als de boel zou overgaan naar de brandweer want dat wordt helemaal niets.

Daarbij komen nog :

-de operationele kosten zullen veelvouden bedragen van de huidige
-de opbouw van de bemanningen zal lange tijd gaan duren
-de huidige vloot zal grotendeels worden afgestoten

-het aantal overheidsvaartuigen neemt steeds verder af
-de brandweer is wars van het inschakelen van particulieren, zowel watersporters als bedrijven etc. terwijl je die zeker in de eerste tijd
  heel hard nodig zal hebben.
-vanuit de lucht kun je ook steeds minder verwachten

Dus Nederland wordt in de praktijk grotendeels afhankelijk van verschillende vormen van hulp uit buurlanden.
Er zal dan ook wel een uitvoerig rapport worden geproduceerd over het inschakelen van de buurlanden, de EU gedachte etc. etc.