Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's

Auteur Topic: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's  (gelezen 37879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1428955 date=1465494418
Hoppa, investeren in 3 nieuwe vaartuigen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98044.msg1428636;topicseen#new

Prototypen voor de nieuwe brandweer vloot dus als het door gaat ook de nationale Reddingsvloot ?
De 60 n keuze boten nrv naar de okopers ?

Het kan trouwens niet op als je de nieuwe boten bekijkt !


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Vraag me af of je die link inderdaad zo kan leggen. De 4513 (Zeewolde) ligt in een boothuis ala KNRM style en gaat oa SAR taken uitvoeren voor de Kustwacht op de randmeren. De 4113 (Almere) heeft, naast dat hij elders in de stad kan worden gelanceerd een primaire blus/redding taak op het Weerwater Almere en kan daarvoor voor de kazerne Veluwsekant uitvaren.

Enigste die je volgens mij overhoud hiervoor is de 5113 (Lelystad).


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: joostvankempen link=msg=1428503 date=1465341100
Minister van der Steur: 'vooruit, nog 1 jaartje erbij dan, besluiten we volgend jaar wel wat we er mee doen...'  :-\

http://nos.nl/artikel/2109652-gemeenten-stellen-besluit-toekomst-nationale-reddingsvloot-uit.html

Het meest vreemde is nog wel dat er een recent onderzoeksrapport ligt waarin de conclusie is dat Nederland met haar risicogebieden niet zonder een reddingsvloot kan. En dat ieder alternatief voor de huidige vloot óf veel meer kost óf jaren duurt om op hetzelfde niveau te komen.

Waar ik wel blij mee ben is dat de Veiligheidsregio's niet langer ontkennen dat het hun wettelijke taak is. Ze willen nu alleen nog weten of de vloot in huidige vorm wel nuttig en nodig is. Nou, daar hebben we al een antwoord op, zie het eerdere rapport...

politiek  :'(

En ondertussen maar hopen op een tweede Wonder van Colijnsplaat !


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Er is inmiddels duidelijkheid over de toekomst van de nationale reddingsvloot. De overheid heeft de verantwoordelijkheid overgedragen aan de veiligheidsregio's en deze hebben keuzes gemaakt omtrent de inrichting van de reddingsvloot taak. Drenthe, Twente en Brabant zuid-oost hebben alle drie geen eenheden nodig. De andere regio's kiezen voor de inzet van de brandweer, de reddingsbrigade of een combinatie van beide. Onderstaand een overzicht van de veiligheidsregio's en de inzet van brandweer, reddingsbrigade of combinatie voor de nationale reddingsvloot.


Bron: https://mijngemeente.vrnhn.nl/verhalen/de-nationale-reddingsvloot-bij-watersnood


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Er is inmiddels duidelijkheid over de toekomst van de nationale reddingsvloot. De overheid heeft de verantwoordelijkheid overgedragen aan de veiligheidsregio's en deze hebben keuzes gemaakt omtrent de inrichting van de reddingsvloot taak. Drenthe, Twente en Brabant zuid-oost hebben alle drie geen eenheden nodig. De andere regio's kiezen voor de inzet van de brandweer, de reddingsbrigade of een combinatie van beide. Onderstaand een overzicht van de veiligheidsregio's en de inzet van brandweer, reddingsbrigade of combinatie voor de nationale reddingsvloot.


Bron: https://mijngemeente.vrnhn.nl/verhalen/de-nationale-reddingsvloot-bij-watersnood


"Bijzonder" dat de VRR er voor kiest de reddingsboot te bemensen met brandweerpersoneel... gelukkig 1 van de dichtsbevolkte gebieden met heel veel water. Iemand enig idee hoee de VRR dit vorm heeft gegeven (en niet gaat geven). Als beste overheidsorganisatie 2016 is er ongetwijfeld heel goed over nagedacht.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Ik heb nog niet gehoord hoe ze het gaan inrichten. Wel weet ik dat de VRR een 2 tal reddingsbrigade posten zelf al ingericht hebben omdat hier geen reddingsbrigade voor beschikbaar was (Hoek van Holland en Rotterdam Nesselande) Ook het aantal Reddingsbrigade's in de VRR is niet heel groot en ook hier van zijn er dan nog maar een paar aangesloten bij de nationale reddingsvloot (Rotterdam en Hellevoetsluis) Overige brigade's hebben wel boten maar geen alarmploeg. Hoe dit met ouddorp zit weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik kan me dan voorstellen dat de VRR er voor kiest om het zelf in te gaan richten. Slimmer had het mij geleken als de VRR was gaan samen werken met de ReddingsBrigade's en hier invulling aan gegeven had! Kennis bundelen en samen sterk maar dat is iets wat bij de VRR niet echt vaak voorkomt  98uiye 98uiye

Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


EHV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
De keuze bij de regio's is een politieke keus.
En dan krijg je deze verdeling .
limburg noord is al veranderd in oranje
En ik denk dat er nog wel veranderingen komen.
De brandweer heeft de mensen niet tijdens een overstoming die zijn met andere hulp verlening bezig.

Hans


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Hoe dit met ouddorp zit weet ik even niet uit mijn hoofd.

Geen alarmploeg. Of rampeneenheid. Onze vlet is naar Hellevoetsluis gegaan.

Wij doen in de zomer alle hulpverlening op de Ouddorpse stranden en met de Brouwersdam alleen hebben we het er al druk genoeg mee.

Na onze sluit is er de KNRM van Ouddorp en Stellendam.

Op de Maasvlakte is een brandweerpost die een KHV en een waterscooter hebben staan. Zij doen de inzetten als er geen reddingsbrigade op de Maasvlakte is.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Ik ben ook wel van mening dat er nog verandering gaat komen maar ben vooral bang dat dit pas komt na dat er wat mis gegaan is!

Dank @EvEs voor je toelichting, ik wist niet dat de vlet van Ouddorp naar Hellevoetsluis was gegaan. Dacht dat deze hun eigen vlet al hadden en ze bezitten daar natuurlijk ook een Tinsilver. (en dan uiteraard de eigen boten nog!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!