Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's

Auteur Topic: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's  (gelezen 37847 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Citaat van: Danny V link=msg=1419495 date=1460958629
En waar haal je dit nieuws dan vandaan? De brigades waar ik lid ben zitten namelijk redelijk prima in het ledental.

Brigades in de buurt, ze hebben problemen met roosters vullen en dat komt doordat ze geen mensen erbij kunnen krijgen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Moeten er ca 1000 brandweerlieden ,met de noodzakelijke bazen en baasjes etc., bij komen om die 90 vaartuigen te gaan bemannen.
Waar gaan die vaartuigen worden gestald, brandweerkazernes uitbreiden, en met welk materieel gaan die vaartuigen worden verplaatst.
Bootjes ook opnieuw schilderen striping etc.

Bemannen door de brandweer gaat aanmerkelijk meer kosten dan de vrijwilligers nu.

Lijkt me al met al een kostbare zaak te worden.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Thor link=msg=1419632 date=1461003182
Moeten er ca 1000 brandweerlieden ,met de noodzakelijke bazen en baasjes etc., bij komen om die 90 vaartuigen te gaan bemannen.
Waar gaan die vaartuigen worden gestald, brandweerkazernes uitbreiden, en met welk materieel gaan die vaartuigen worden verplaatst.
Bootjes ook opnieuw schilderen striping etc.

Bemannen door de brandweer gaat aanmerkelijk meer kosten dan de vrijwilligers nu.

Lijkt me al met al een kostbare zaak te worden.

Kan me niet voorstellen dat de brandweer in dit gat gaat duiken, gaat inderdaad heel veel geld kosten en de brandweer heeft de vrijwilligers ook niet.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Misschien een idee voor de KNRM om hier in te duiken  98uiye

Nee maar zonder dollen, ja voor een aantal reddingsbrigade's (helaas ook degene waar ik lid van ben) is het lastig om het ledenaantal op peil te houden. Een hele hoop reddingsbrigades hebben dit probleem gelukkig niet Wij hebben dus ook niet een van de 90 boten waar over gesproken wordt. Wel draaien we mee bij oefeningen zoals in het filmpje hier boven getoond (het screenshot staat trouwens vast op onze VRB 1  098uo)

Wat betreft het invoegen in de veiligheidsregio is men daar al mee bezig en ook dit loopt voorspoedig, kan altijd beter en altijd sneller. Maar het loopt.

Versnippering van de vloot onder de veiligheidsregio's lijkt mij ook een slechte zaak. Ook zie ik de brandweer dit werk er niet bij doen bij overstromingen omdat die dan vaak hun handen zelf al vol hebben. Net als eind vorige eeuw zijn de mensen van de reddingsbrigade's hard nodig om de hulpdiensten te ondersteunen en in positie te brengen. Kortom een hele goede samenwerking is van belang.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
is gewoon een ordinair spelletje tussen V&J en de VR's over geld: formeel is de taak rampenbestrijding al jaren terug overgedragen van V&J naar de regio's inclusief een zak met geld. Daar vallen dus ook overstromingen onder. Er bestond (en bestaat) alleen een goed functionerende Nationale Reddingsvloot die volledig landelijke georganiseerd was maar ook nog steeds werd gefinancieerd door V&J (voorheen BZK). Overigens geldt die financiering alleen voor het operationeel houden ervan, zoals een beroepskracht als landelijk coordinator, het houden van oefeningen, uitvoeren van regulier onderhoud. De bekostiging van de vloot en groot materiaal (pakken etc.) komt uit het Nationaal Rampenfonds, waarbij net voor miljoenen de vloot voor de helft is voor vervangen en voor de helft is gerefurbished. Voor zover ik weet is de vloot ook geen eigendom van V&J, maar van Reddingsbrigade Nederland, daar staat hij in ieder geval op de balans.

V&J heeft enkele jaren terug al aangegeven dat ze wil stoppen met de operationele financiering, omdat ze vindt dat dat een taak is voor de regio's. Maar de Reddingsbrigades waren niet regionaal georganiseerd. Zij hebben toen (net als de Noodhulpteams van het Rode Kruis) extra geld gekregen van V&J om te reorganiseren naar regionale verbanden. Dit zijn de zogenaamde RVR's: Regionale Voorziening Reddingsbrigades. Reddingsbrigade Nederland kreeg van V&J de opdracht om aansluiting te zoeken bij de regio's. Maar daar bleken er 26 eilandjes te zijn, die allemaal iets anders wilden. De opzet van RN was en is, dat de reddingsbrigades wel regionaal samenwerken, oefenen en als een regionale 'compagnie' kunnen optreden, maar dat ze uiteindelijk nog steeds kunnen opschalen tot 1 landelijke Reddingsvloot. Alleen dan heb je het volume dat nodig is bij een overstroming zoals in '93 en '95 in Limburg. Maar dat interesseert de meeste regio's niets, zeker de regio's die helemaal geen overstromingskansen hebben. De meeste Veiligheidsregio's wilden de Reddingsbrigade er wel bij hebben, maar alleen als ze ook het geld er bij kregen dat V&J nu betaalt. Sommigen wilden zelfs alleen het geld hebben, zodat ze zelf een mooie boot konden kopen of een gat in de begroting konden dichten. V&J vind dat de VR's dat geld allang krijgen, maar dat ze het nooit hebben gebruikt waar het voor bedoeld is: voor overstromingsrampen.

en dat voor 770.000 euro per jaar voor heel NL... De regio's krijgen naar mijn idee een cadeautje: de Reddingsbrigades hebben zelf de boten, de mensen, de opleidingen, de oefeningen etc. Er zijn enkele tienduizenden euro's per regio per jaar nodig voor de beroepsmatige ondersteuning en de kosten van oefeningen (brandstof, onkosten etc.). En dan kan iedere regio beroep doen op een hele vloot van 90 boten?!

In die patstelling zitten we al bijna 3 jaar en V&J heeft nu aangegeven dat 2016 echt het laatste jaar is dat zij financieren. Dat betekent voor RN dat ze eind Q2 gaan starten met de operationele ontmanteling: beroepskrachten krijgen ontslag, oefenkalender wordt leeg gemaakt etc. De vraag is wel wat er met de vloot gebeurt. Die is net nieuw en zal 2e hands nooit gaan opbrengen wat die heeft gekost. Veel brigades gebruiken de boten ook gewoon voor andere operationele taken zoals strandbewaking en evenementenbeveiliging. Ik vermoed dat de vloot daar voor gebruikt zal blijven worden, mogelijk met een betalingsconstructie van de lokale verenigingen aan de landelijke organisatie.

Het interessante is dus ook dat de vloot naar mijn idee nooit overgaat naar de VR's, en de mensen al helemaal niet. Door de ruzie tussen Ministerie en VR's over een zak geld, valt dus straks een hele operationele vloot uiteen in 90 losse bootjes die naar losse verenigingen gaan. En die dus niet meer inzetbaar zijn voor zowel V&J áls voor de VR's !??!

En de VR heeft een probleem, want formeel hebben zij wel de taak om bij een overstromingsramp operationeel inzetbaar te zijn. Voorheen konden ze zeggen dat V&J dit had geregeld, maar dat is vanaf 2017 niet meer. Dan moeten ze ieder voor zich inderdaad óf zelf boten gaan kopen (huidige vloot kostte meer dan 5 miljoen euro) en mensen opleiden etc. Óf ze gaan toch weer samenwerken met lokale brigades, die toevallig nog een boot over hebben want daar wilde niemand de brandstof voor betalen  :-X

Mijn beeld (maar ik ben bevooroordeeld) is dus echt dat door principieel gesteggel over wie er moet betalen, heel veel geld (en kennis, ervaring, motivatie etc.) door het afvoerputje gaat, wat veel meer geld gaat kosten om ooit weer terug te krijgen.

 98uiye
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Deze onzekerheid zal de nodige onrust veroorzaken onder de vrijwilligers.
Kapitalen gaan het afvalputje in.
De vraag is wat er overblijft van de slagkracht te water.
Wanneer komt de volgende kostbare reorganisatie in hulpverleningsland ?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Thor link=msg=1419749 date=1461076440
Deze onzekerheid zal de nodige onrust veroorzaken onder de vrijwilligers.
Kapitalen gaan het afvalputje in.
De vraag is wat er overblijft van de slagkracht te water

Dit terwijl dit "kapitaal" juist nog voor veel meer rendement en slagkracht op het binnenwater kan zorgen bij het investeren hierin. Zeker nu de waterongevallenzorg bij de brandweer tot het minimale is uitgekleed, waarbij met alleen maar voorbereid is voor een 'simpele' drenkeling of auto te water en vaak nieteens beschikt over een snel inzetbaar vaartuig.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het droge gedeelte van het voorhamervaste BB materieel is jaren geleden al eerder overgegaan naar de brandweer en .... voor het overgrote gedeelte vrijwel rechtstreeks naar opkopers etc. voor schroot/bodemprijzen.
Het natte gedeelte van het materieel zal/moet kennelijk nu het zelfde lot ondergaan.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Na alle media-aandacht zijn er nu Kamervragen gesteld: om 10.40 uur komt in de 2e Kamer voortbestaan van Nationale Reddingsvloot van Reddingsbrigade Nederland aan bod.

LIVESTREAM
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ockje Tellegen @ockjetellegen
Kamervragen gesteld over financiering #Reddingsbrigade Nederland = waterland. Voor rampenbestrijding op het water is voortbestaan cruciaal.

3:21pm · 19 Apr 2016