Hoofdagent met een WO bachelor

Auteur Topic: Hoofdagent met een WO bachelor  (gelezen 7991 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TPenders

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 18 april 2016, 11:09:53
Hallo allemaal, binnen een jaar ben ik klaar met mijn bachelor rechten. Bij de eerstvolgende vacatures voor hoofdagenten wil ik gaan solliciteren. Nu lees ik hier af en toe berichten van mensen die hun HBO / WO opleiding noemen als reden waarom zij niet zijn uitgenodigd op een gesprek. Nu weet ik ook wel dat op fora vaak de negatieve verhalen naar voren komen dus vandaar mijn vraag of dit daadwerkelijk een feit zou zijn wat in de weg kan staan om aangenomen te worden voor hoofdagent.
Naar mijn mening heb ik een redelijke CV opgebouwd met daarin onder andere 3 jaar ervaring bij de vrijwillige brandweer, daar heb ik ook enkele heftigere uitrukken meegemaakt. Niet dat dit laatste alles zegt maar het lijkt me een plus puntje. Mijn motivatie om voor hoofdagent te gaan ipv politiekundige of recherchekundige is dat ik toch op straat wil beginnen, mocht ik ooit willen doorgroeien dan vind ik persoonlijk, en dat heb ik ook gemerkt op mijn huidige werkplekken, dat de leidinggevende met ervaring in het uitvoerende werk vaak de beste zijn.




kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2016, 11:47:21
Citaat van: TPenders link=msg=1419523 date=1460970593
Hallo allemaal, binnen een jaar ben ik klaar met mijn bachelor rechten. Bij de eerstvolgende vacatures voor hoofdagenten wil ik gaan solliciteren. Nu lees ik hier af en toe berichten van mensen die hun HBO / WO opleiding noemen als reden waarom zij niet zijn uitgenodigd op een gesprek. Nu weet ik ook wel dat op fora vaak de negatieve verhalen naar voren komen dus vandaar mijn vraag of dit daadwerkelijk een feit zou zijn wat in de weg kan staan om aangenomen te worden voor hoofdagent.
Naar mijn mening heb ik een redelijke CV opgebouwd met daarin onder andere 3 jaar ervaring bij de vrijwillige brandweer, daar heb ik ook enkele heftigere uitrukken meegemaakt. Niet dat dit laatste alles zegt maar het lijkt me een plus puntje. Mijn motivatie om voor hoofdagent te gaan ipv politiekundige of recherchekundige is dat ik toch op straat wil beginnen, mocht ik ooit willen doorgroeien dan vind ik persoonlijk, en dat heb ik ook gemerkt op mijn huidige werkplekken, dat de leidinggevende met ervaring in het uitvoerende werk vaak de beste zijn.
Goedemorgen,

Mooi streven! Bedenk dus wel dat je dan zal moeten gaan accepteren dat mensen met een lagere opleiding jou dan dus gaan aansturen. Hier moet je tegen kunnen.

Daarnaast begint de politiekundige ook gewoon op straat hoor, sowieso tijdens de opleiding en anders kan je starten als generalist politie zorg.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Z

  • HAP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2016, 11:49:35
Ik heb een bachelor in elektrotechniek en bij mij deden ze überhaupt niet moeilijk. Ook ik heb verschillende verhalen gehoord over mensen die hoofdagent willen worden met een WO diploma, maar bij mij ging het heel soepel.
Succes met je toekomstige sollicitatie!


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2016, 11:54:52
Hoi Tpenders,

Een eenduidig antwoord is niet te geven. Het verschilt, volgens W&S, per openstelling waar ze strenger op selecteren. Het is geen garantie dat je wordt afgewezen en geen voorwaarde om aangenomen te worden.
Volgens velen op dit forum moet je in je motivatie duidelijk aangeven waarom je voor een MBO-functie wilt gaan.

Succes
Aspirant


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2016, 12:54:09
Hoi,

Ik heb in januari voor hoofdagent gesolliciteerd, heb een wo bachelor + master. Ben uiteindelijk niet uitgenodigd voor de 1e selectiedag. Je moet idd goed motiveren waarom je onder je niveau wilt werken. Verder blijft het speculeren aangezien je geen persoonlijke terugkoppeling krijgt wanneer je wordt afgewezen. Sowieso zou ik gewoon voor alle functies solliciteren en niet alleen hoofdagent, vergroot je kans ;)

Gewoon proberen en kijken waar het schip strand, denk goed na over de motivatie. Dat is het beste advies, denk ik :P


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2016, 19:51:34
Ik zou toch serieus een sollicitatie als politiekundige overwegen gelet op je vooropleiding. Tegenwoordig kan je het traject vaak zelf indelen en is het ook mogelijk heel wat jaren op straat te lopen of als wijkagent aan de slag te gaan. Eenmaal binnen is de doorstroom naar N5 niet zo makkelijk meer. Reden daarvoor is ook logisch: een volledig opgeleid N4 medewerker omscholen naar N5 kost bijna twee keer de volledige opleidingskosten voor één FTE terwijl instroom van buiten binnen halen twee FTE oplevert.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2016, 20:35:36
Hoi,
Het is geen fabeltje, ze zijn erg terughoudend met het opleiden van overgekwalificeerd personeel. Heeft verschillende redenen, demotiveren van je collega's, demotiveren van jezelf etc.
Uitgesloten is het niet, uitzonderingen zijn er altijd.

Ik heb zelf de politiekundige opleiding gedaan en heb heel veel op straat gewerkt, ondanks dat dit het leukste deel van het werk is merkte ik ook dat ik snakte naar 'meer'. Die keuze is dan vrij eenvoudig, maar zoals DiNozzo al zegt is die keuze een stuk moeilijker als je de N4 opleiding hebt gedaan.
Je kunt tegenwoordig veel zelf bepalen, als jij langer en vaker op straat wilt werken is daar vaak ook de ruimte voor. Ik heb er voor gekozen om andere dingen te doen, maar ben ook nog zeer regelmatig op straat te vinden.

Kortom, volgt je hart en doe wat je leuk vindt. Dat is het meest belangrijk!  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


TPenders

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2016, 14:29:41
Ten eerste bedankt voor alle snelle en informatieve reacties! Ten tweede heb ik ondertussen contact opgenomen met W&S en enkele vrienden/kenissen binnen de politie. Ondertussen is het me duidelijk geworden dat N5 meer bij mijn profiel past, neem aan dat ze hier niet zo moeilijk gaan doen over een voltooide Bachelor. Ik ga nu wachten op een vacature en ondertussen mijn CV zo sterk mogelijk maken, o.a. door vrijwilligerswerk te gaan doen met probleemjongeren / kansarmen. Ik ben in ieder geval blij dat ik destijds gekozen heb voor de vrijwillige brandweer daar dat nu niet verkeerd staat bij een sollicitatie voor een functie binnen een hulpdienst. Ik wil nog steeds zo veel mogelijk de straat op, zeker in het begin van mijn carriere maar zo te horen moet dat wel goed komen. Nogmaals bedankt iedereen.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #8 Gepost op: 19 april 2016, 14:32:26
Citaat van: TPenders link=msg=1419523 date=1460970593
mocht ik ooit willen doorgroeien dan vind ik persoonlijk, en dat heb ik ook gemerkt op mijn huidige werkplekken, dat de leidinggevende met ervaring in het uitvoerende werk vaak de beste zijn.

Tsja, dat weet bijna iedereen, helaas zie je in veel organisaties dat dit bijna onmogelijk wordt gemaakt. Daar hengelen ze liever afstudeerders binnen, zonder verdere inhoudelijk kennis, die gaan oordelen voor de werkvloer....


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #9 Gepost op: 19 april 2016, 14:52:01
Citaat van: TPenders link=msg=1419735 date=1461068981
ondertussen mijn CV zo sterk mogelijk maken, o.a. door vrijwilligerswerk te gaan doen met probleemjongeren / kansarmen.

Dat doe je neem ik aan ook voor de probleemjongeren & kansarmen, en niet alleen voor de versterking van je CV, correct?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.