Buitenlandse leenvoertuigen in Nederland

Auteur Topic: Buitenlandse leenvoertuigen in Nederland  (gelezen 3068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Gepost op: 18 april 2016, 13:04:30
Ik zie het de laatste tijd steeds vaker. Buitenlandse (vooral Duitse) opbouwers van brandweervoertuigen, die hun voertuig in Nederland beschikbaar stellen als leenvoertuig. Voor de paraatheid ontzettend belangrijk, dus ik ben er zelf niet per definitie op tegen. Maar hoe zit het juridisch? Mag het wel zomaar? Hoe zit dat verzekeringstechnisch? Verschilt het materieel niet met het Nederlandse materieel?

Hier nog enkele voorbeelden:
Duitse leen ladderwagen voor de brandweer Kennemerland

! No longer available

En een Duitse leenhoogwerker voor de brandweer in Renkum

! No longer available


Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2016, 13:54:48
Citaat van: TAS-716 link=msg=1153377 date=1366630990
Hij staat tijdelijk op de ambulancepost op het Leerpark in Dordrecht omdat 1 van de Vito's weg is voor onderhoud. O0

Moest gelijk aan deze denken, ik kwam laatst foto's tegen van een nieuwer model ook in het wit, deze werd ook uitgeleend.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2016, 14:08:36
Citaat van: mark hes link=msg=1419564 date=1460980488
Moest gelijk aan deze denken, ik kwam laatst foto's tegen van een nieuwer model ook in het wit, deze werd ook uitgeleend.

Onopvallende voertuigen waren toch alleen toegestaan voor politionele diensten ;) 8) ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2016, 15:35:51
Citaat van: Schuimpie link=msg=1419550 date=1460977470
Ik zie het de laatste tijd steeds vaker. Buitenlandse (vooral Duitse) opbouwers van brandweervoertuigen, die hun voertuig in Nederland beschikbaar stellen als leenvoertuig. Voor de paraatheid ontzettend belangrijk, dus ik ben er zelf niet per definitie op tegen. Maar hoe zit het juridisch? Mag het wel zomaar? Hoe zit dat verzekeringstechnisch? Verschilt het materieel niet met het Nederlandse materieel?

Het materieel kan gewoon in Nederland gebruikt worden. Aansluitingen en technieken zijn hetzelfde. 99 vd 100 keer heeft het voertuig zelfs dezelfde opbouwer dus is alle besturing ook nog ongeveer gelijk met het oude voertuig.

Juridisch gezien kan ik zo snel geen enkele reden bedenken waarom dit niet zou mogen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2016, 16:00:16
Ik wou iets zeggen over e O&G regeling maar ik zie dat politie brandweer en ambulance daar sowieso niet worden genoemd? Of vergeet ik nu iets? e050

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/2015-04-01
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2016, 16:42:08
Citaat van: kaasje link=msg=1419581 date=1460988016
Ik wou iets zeggen over e O&G regeling maar ik zie dat politie brandweer en ambulance daar sowieso niet worden genoemd? Of vergeet ik nu iets? e050

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/2015-04-01

Het voertuig heeft optische en geluidssignalen. Dus daaraan zou het voertuig toch gewoon voldoen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2016, 17:24:53
Sinds wanneer rijden er vito's op de post Leerpark?
Bij instappen begint de inzet.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #7 Gepost op: 18 april 2016, 20:48:53
Een aantal leveranciers van redvoertuig zitten in Duitsland en beschikken over Duitse leenvoertuigen. Omdat de Nederlandse markt zo klein is is het waarschijnlijk financieel niet aantrekkelijk om Nederlands uitgedoste leenvoertuigen te hebben.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #8 Gepost op: 18 april 2016, 22:29:40
Citaat van: Schuimpie link=msg=1419550 date=1460977470
Ik zie het de laatste tijd steeds vaker. Buitenlandse (vooral Duitse) opbouwers van brandweervoertuigen, die hun voertuig in Nederland beschikbaar stellen als leenvoertuig. Voor de paraatheid ontzettend belangrijk, dus ik ben er zelf niet per definitie op tegen. Maar hoe zit het juridisch? Mag het wel zomaar? Hoe zit dat verzekeringstechnisch? Verschilt het materieel niet met het Nederlandse materieel?



Je ziet in Duitsland ook wel eens een oude TS met Nederlandse kentekenplaten als leenvoertuig ingezet.
Juridisch gezien is het zo geregeld dat in ieder geval bij grote bedrijfsvoertuigen je als Nederlander in Nederland gewoon met een buitenlands kenteken mag rijden indien het voertuig via een huurcontract voor bepaalde tijd wordt gehuurd.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #9 Gepost op: 21 april 2016, 23:02:46
Citaat van: kaasje link=msg=1419581 date=1460988016
Ik wou iets zeggen over e O&G regeling maar ik zie dat politie brandweer en ambulance daar sowieso niet worden genoemd? Of vergeet ik nu iets? e050

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/2015-04-01

In de hele EU horen alle optische signalen te voldoen aan de ece-r65 norm. Dus dat is gelijk.
Tonen van de sirene kunnen vaak in de versterker veranderd worden.
Alleen de voorkeuren van welk materiaal er gebruikt wordt kan wisselen.