Samenwerking en uitwisseling taken hulpdiensten

Auteur Topic: Samenwerking en uitwisseling taken hulpdiensten  (gelezen 8418 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #10 Gepost op: 22 april 2016, 10:16:54
Citaat van: oma link=msg=1420304 date=1461312771
Beroepsbrandweermensen zijn niet de hele dag bezig met uitrukken. Ik gaf gewoon een voorbeeld, een tankautospuit blijft uitrukgereed en gaat even kijken in een winkelstraat. Brandweermannen (met politie-training) kunnen dan bekeuren; ze gaan niet bekeuren voor hondendrollen maar brandweer-gerelateerde overtredingen (plastisc zak om rookmelder in bioscoop, geblokkeerde vluchtweg van een kroeg, geparkeerde auto op stoep op putje van brandkraan, enz).

Het lukt beroepbrandweermensen ook om op een mooie zomeravond met 6 man in een tankautospuit en een paar man in de hoogwerker te stappen  om vervolgens even een ijsje in een winkelcentrum te kopen met de hele ploeg terwijl ze uitrukgereed blijven.

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik denk dat je opsporingsambtenaar moet zijn die voor jouw taak belangrijk is. Daarbij een handhavende functie gaan vervullen op verkeersgebied is denk ik niet wenselijk. Daarbij krijg je namelijk meer schriftelijk werk (bezwaren) en het verzet tegen de bekeuring zelf tp. (verbaal en fysiek) op het moment dat het tot een aanhouding komt is die TS in ene niet meer inzetbaar. Dus opleiden voor dat gedeelte waar ze opsporingsambtenaar voor moeten zijn.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 22 april 2016, 10:20:28
Citaat van: grizz link=msg=1420303 date=1461312344
Tja... je kunt ook eens gaan informeren wie er bij de politie en brandweer tegelijk werkzaam zijn. Ik weet nl uit de praktijk dat dit veelvuldig gebeurd. Ik heb nl gewoon uit vroeger tijd mijn ogs-opleiding gedaan bij de brandweer en was gaspakdrager. Dat in combi met mijn werk bij de politie. Ik weet ook dat er nog veel meer collega's zijn die de brandweer als hobby hebben. Inventariseer dat eerst eens. Dan denk ik dat je een complete ploeg erbij kunt formeren zonder dat het extra geld kost. Daarnaast volledig eens om de brandweer zo ver op te leiden dat zij een ambtsedig procesverbaal kunnen opmaken en klaar is klara.

... en wat dacht je van het idee als deze politiemensen, vooral als ze werkzaam zijn op het platteland, bluskleding en perslucht in de politiewagen hebben liggen. Als je dan eens voor de brandende woning staat waar een kind binnen ligt trek je de blusjas aan, helmpie en perslucht op en haal je het kind er uit. In plaats van te wachten op de brandweer geef je door aan de bevelvoerder van het aanrijdende blusvoertuig dat er een slachtoffer binnen ligt en de politie met adembescherming het pand is binnengegaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 22 april 2016, 10:27:43
Citaat van: grizz link=msg=1420306 date=1461313014
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik denk dat je opsporingsambtenaar moet zijn die voor jouw taak belangrijk is. Daarbij een handhavende functie gaan vervullen op verkeersgebied is denk ik niet wenselijk. Daarbij krijg je namelijk meer schriftelijk werk (bezwaren) en het verzet tegen de bekeuring zelf tp. (verbaal en fysiek) op het moment dat het tot een aanhouding komt is die TS in ene niet meer inzetbaar. Dus opleiden voor dat gedeelte waar ze opsporingsambtenaar voor moeten zijn.

Ik ging er primair vanuit dat deze brandweermensen algemeen opsporingsambtenaar zijn geworden om de politie te kunnen ondersteunen bij bijv. ontmantelen van XTC-lab.

Het is natuurlijk zonde als je niet verder wilt kijken wat je nog meer zou kunnen doen als je toch de mensen hebt bij de brandweer met deze bevoegdheid. Ik noemde een aantal voorbeelden en gaf al aan dat het dan om brandweergerelateerde overtredingen moet gaan.

Jij geeft nu al aan dat het problematisch is als iemand boos gaat worden op de bekeurende brandweerman (verbale en fysieke reacties). Hoe werkt dat momenteel in Nederland dan met de vrijwillige surveillanten van politie (het zijn ook mensen met een ander hoofdberoep). Bekeuren de vrijwillige surveilllanten van politie niet als er risico bestaat dat iemand boos gaat worden?

Toezichthouders die nu bekeuren zijn BOA. Deze brandweermensen zouden Algemeen Opsporings Ambtenaar zijn na het doorlopen van de opleiding tot politiesurveillant. Heeft de politie momenteel ook last van de BOA's die bekeuringen uitdelen voor allerhande overtredingen?

Ik denk zelfs dat iemand sneller boos zal worden tegen een beroepsagent met een vrijwillig sureveillant dan tegen een groepje van zes beroepsbrandweermannen.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #13 Gepost op: 22 april 2016, 11:50:51
Citaat van: oma link=msg=1420307 date=1461313228
... en wat dacht je van het idee als deze politiemensen, vooral als ze werkzaam zijn op het platteland, bluskleding en perslucht in de politiewagen hebben liggen.
Nog geen eigen ervaring, maar ik denk dat de politie dan auto's met grotere laadruimte nodig gaat hebben. Als ik af en toe filmpjes zie dan zit de laadruimte van de gemiddelde Touran al aardig vol ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 22 april 2016, 12:59:41
Naast de OGS teams zijn er vele ambtenaren die maar weinig productief (kunnen) zijn.
Al de niet productieve ambtenaren ten gelde maken en daarvoor in de plaats volwaaardige politiemensen aannemen want daar hebben we echt behoefte aan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 22 april 2016, 13:02:00
Citaat van: oma link=msg=1420307 date=1461313228
... en wat dacht je van het idee als deze politiemensen, vooral als ze werkzaam zijn op het platteland, bluskleding en perslucht in de politiewagen hebben liggen. Als je dan eens voor de brandende woning staat waar een kind binnen ligt trek je de blusjas aan, helmpie en perslucht op en haal je het kind er uit. In plaats van te wachten op de brandweer geef je door aan de bevelvoerder van het aanrijdende blusvoertuig dat er een slachtoffer binnen ligt en de politie met adembescherming het pand is binnengegaan.

In Scandinavie met name in de buitengebieden heeft de politie dat al jaren in de wagens liggen en met veel succes !


guest12562

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 22 april 2016, 13:20:33
Als we dan toch aan het mixen zijn, ik zou graag intensiever samen werken met ambu teams. Dat gebeurt nu ook al vaker dan vroeger (ass. ambu) en daarbij komt het terrorisme verhaal ook beter uit de verf als wij meer met elkaar oefenen en samen werken.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #17 Gepost op: 22 april 2016, 13:53:37
Citaat van: Breathe link=msg=1420329 date=1461324033
Als we dan toch aan het mixen zijn, ik zou graag intensiever samen werken met ambu teams. Dat gebeurt nu ook al vaker dan vroeger (ass. ambu) en daarbij komt het terrorisme verhaal ook beter uit de verf als wij meer met elkaar oefenen en samen werken.

Ik neem aan dat je het als brandweerman zegt?


guest12562

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 22 april 2016, 14:09:21
Yep zie mijn avatar met onderschrift  ;)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #19 Gepost op: 23 april 2016, 07:54:48
Ik ging er primair vanuit dat deze brandweermensen algemeen opsporingsambtenaar zijn geworden om de politie te kunnen ondersteunen bij bijv. ontmantelen van XTC-lab.

Als leek vraag ik me af of dit überhaupt nodig is om ogs teams nu al in te kunnen schakelen. Volstaat het niet om brandweermensen onder leiding van een lid (of 2) van het huidige politieteam te laten ontmantelen? Waarbij de agent zorg draagt voor de opsporingsaspecten zoals sporenonderzoek,  zekerstelling bewijs, etc..
Dat lijkt mij toch op zeer korte termijn al te regelen?

De feitelijke ontmanteling van hennepkwekerijen wordt toch ook vaak door een particulier bedrijf gedaan? Dat lijken mij ook geen opsporingsambtenaren....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten