Samenwerking en uitwisseling taken hulpdiensten

Auteur Topic: Samenwerking en uitwisseling taken hulpdiensten  (gelezen 8367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 24 april 2016, 10:33:10
Citaat van: kaasje link=msg=1420609 date=1461486051
Was ook een beetje flauw van me. Een vrijwilliger die surveillant is heet volgens de wet "surveillant van politie voor de vrijwillige ambtenaar van politie, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak", heel apart. Maar de opleiding die jij noemt is wel echt de "chef hek" opleiding hoor. Ik heb hem zelf ook (in een vorige versie) gevolgd en het maakt je echt niet geschikt om zelfstandig opsporingsonderzoek te verrichten.

Een police-medic is een politieman met aanvullende medische training waardoor hij in staat is leven van een collega of burger te redden m.b.v. handelingen die niet behoren tot de EHBO. Het maakt de politieman geen ambulanceverpleegkundige/paramedic.

Het is een extra opleiding waardoor je als diensten onderling veel beter kan samenwerken.

De brandweerman hoeft ook niet een hogere politietraining te doorlopen omdat het al voldoende is. Je kan daarna ook eens een stapje verder gaan om te bedenken hoe je als politie, brandweer en ambulancedienst samen kan optreden tijdens rellen.



Vlnr: Riot Police (Mobiele Eenheid politie), HART ambulancedienst (hazardous area response team/groene overall) en TechRescue brandweer (oranje overalls)



Ambulance- en brandweerpersoneel moeten voldoende kennis hebben van het inhoudelijke politiewerk voor je de stap kan zetten om samen tactische inzetten te kunnen doen.

Public Disorder Exercise - Manchester (UK) - 31-03-2016 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97063


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #41 Gepost op: 24 april 2016, 11:01:44
Citaat van: oma link=msg=1420611 date=1461486790
Een police-medic is een politieman met aanvullende medische training waardoor hij in staat is leven van een collega of burger te redden m.b.v. handelingen die niet behoren tot de EHBO. Het maakt de politieman geen ambulanceverpleegkundige/paramedic.

Het is een extra opleiding waardoor je als diensten onderling veel beter kan samenwerken.

De brandweerman hoeft ook niet een hogere politietraining te doorlopen omdat het al voldoende is. Je kan daarna ook eens een stapje verder gaan om te bedenken hoe je als politie, brandweer en ambulancedienst samen kan optreden tijdens rellen.



Vlnr: Riot Police (Mobiele Eenheid politie), HART ambulancedienst (hazardous area response team/groene overall) en TechRescue brandweer (oranje overalls)



Ambulance- en brandweerpersoneel moeten voldoende kennis hebben van het inhoudelijke politiewerk voor je de stap kan zetten om samen tactische inzetten te kunnen doen.

Public Disorder Exercise - Manchester (UK) - 31-03-2016 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97063
Ik waardeer in deze wel echt je bijdragen hoor! Echter zal je naar iets anders moeten kijken dan de surveillanten opleiding. Surveillanten opleiding is niet gericht op de directe hulpverlening, maar op handhaving. In principe rijden surveillanten geen noodhulp meldingen mee.

Maar goed als ik zou kijken wat er dan vanuit de politie opleiding ingrediënten zouden moeten zijn:
- AZ (aanhouden en geweldsmiddelen)
- Publiek Domein (Op straat lopen en bonnetjes schrijven, inclusief basis wet)
- Afhandelen van verkeersongevallen
- Misdrijven
- Ik zou zeggen de minimale eisen om voor een VUWA in aanmerking te komen
Hobby Bobby eenheid Den Haag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 24 april 2016, 11:14:09
Citaat van: kaasje link=msg=1420615 date=1461488504
Ik waardeer in deze wel echt je bijdragen hoor! Echter zal je naar iets anders moeten kijken dan de surveillanten opleiding. Surveillanten opleiding is niet gericht op de directe hulpverlening, maar op handhaving. In principe rijden surveillanten geen noodhulp meldingen mee.

Maar goed als ik zou kijken wat er dan vanuit de politie opleiding ingrediënten zouden moeten zijn:
- AZ (aanhouden en geweldsmiddelen)
- Publiek Domein (Op straat lopen en bonnetjes schrijven, inclusief basis wet)
- Afhandelen van verkeersongevallen
- Misdrijven
- Ik zou zeggen de minimale eisen om voor een VUWA in aanmerking te komen

Ik heb het voorbeeld van vrijwillige politiesurveillant alleen maar even gebruikt om aan te geven dat het in Nederland ook geen probleem hoeft te zijn om iemand met een ander hoofdberoep een opsporingsambtenaar te maken.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #43 Gepost op: 24 april 2016, 11:17:25
Citaat van: oma link=msg=1420618 date=1461489249
Ik heb het voorbeeld van vrijwillige politiesurveillant alleen maar even gebruikt om aan te geven dat het in Nederland ook geen probleem hoeft te zijn om iemand met een ander hoofdberoep een opsporingsambtenaar te maken.
Oké ik dacht dat het ging over de rang van surveillant / vp opleiding  O0
Hobby Bobby eenheid Den Haag


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #44 Gepost op: 24 april 2016, 12:00:48
Citaat van: oma link=msg=1420304 date=1461312771
Beroepsbrandweermensen zijn niet de hele dag bezig met uitrukken. Ik gaf gewoon een voorbeeld, een tankautospuit blijft uitrukgereed en gaat even kijken in een winkelstraat. Brandweermannen (met politie-training) kunnen dan bekeuren; ze gaan niet bekeuren voor hondendrollen maar brandweer-gerelateerde overtredingen (plastisc zak om rookmelder in bioscoop, geblokkeerde vluchtweg van een kroeg, geparkeerde auto op stoep op putje van brandkraan, enz).

Het lukt beroepbrandweermensen ook om op een mooie zomeravond met 6 man in een tankautospuit en een paar man in de hoogwerker te stappen  om vervolgens even een ijsje in een winkelcentrum te kopen met de hele ploeg terwijl ze uitrukgereed blijven.
nou dit gaat mij wel wat te ver hoor, laten we op dit gebied de zaken wel gescheiden houden, ik heb dus echt geen zin om bekeuringen te gaan schrijven, dat laat ik graag over aan de stadswacht, die beleven daar meer plezier en voldoening     in, laten we eerst eens kijken dat politie en brandweer de zaken tijdens regionalisering en NP op de rit krijgen. Daarna kun je altijd nog kijken wat we meer voor elkaar kunnen betekenen. Op sommige delen gaat die samenwerking al goed als je bijv kijk naar LFO kijkt.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 24 april 2016, 13:23:19
In Scandinavische gaat de boel veel natuurlijker,soepeler,zonder moeilijke (aanvraag) formulieren.
In Nederland barsten we van de regels en regeltjes die alleen maar vertragend werken.
Inderdaad eerst maar eens zorgen dat alles goed op de rails komt zonder uitwijkmogelijkheden  om  onder de noodzakelijke sterkte te blijven.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #46 Gepost op: 25 april 2016, 07:51:29
Het gebeurt wel eens dat moderators in rode letters moeten ingrijpen in een discussie die iets ´te heftig´ verloopt.

Bij deze discussie past ook in rode letters een DIKKE PLUIM.   O0

^RAdeR


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #47 Gepost op: 27 april 2016, 20:23:17
Citaat van: HIT link=msg=1420507 date=1461410728
Dat zou kunnen, zoals ik al zeg ik ben het ff kwijtNiet helemaal juist, ik heb een aantal maanden mogen werken als chauffeur in de VS en aan den lijve ondervonden dat men alle regels uit de wet mogen handhaven. Niet opsporen wel handhaven. Zo heb ik een boete voor speeding op de openbare weg van de College Police mogen ontvangen en gelijk betalen omdat ik geen woonadres in de VS had.

Maar inderdaad, waar wij hier in Nederland naar 1 politieapparaat willen hebben ze daar alles veel gescheidener en opereren ze daardoor ook op een groter vlak.
Maar het voordeel is wel zo las ik pas in een transportblad dat chauffeurs in New York zich beter aan de snelheid houden als de chauffeur hier in Amsterdam omdat de pakkans daar ongeveer op 350% ligt vergelijkbaar met Amsterdam. En men gaat er vanuit dat wanneer de nieuwe aannemende partij die de digitale controle gaat uitvoeren dit nog hoger wordt omdat in de aanbesteding werd geëist dat er 20.000 meer camera's moeten worden ingezet. Dit bedrijf doet dan de opsporing en geeft de afhandeling door aan justitie.

En dat laatste zou ook in Nederland kunnen, ik denk totzelfs dat dat zichzelf kan terugbetalen. Wanneer bijvoorbeeld de camera's langs de snelwegen 75% worden gemonitord en overtredingen worden opgespoord en gemeld bij justitie hoeft er bij justitie alleen nog maar iemand te zijn die controleert of het een overtreding betreft en zo ja dit op te volgen. Denk hier dan bijvoorbeeld aan het negeren rode kruis, vluchtstrook rijden, negeren digitaal aangegeven snelheid, gevaarlijk rijgedrag enz.

HIT dat hangt af welke bevoegdheden de diverse organisaties hebben. Om een voorbeeld te geven. NJT police heeft de algehele bevoegdheid(gelijk aan de NJ state police) in New Jersey en in New York alleen rond Penn Station. Terwijl Amtrak Police als "federale politie" alle bevoegdheden in 46 staten van de 51 staten heeft.
Het hangt dus af welke bevoegdheden de VS Congress of Staat gouverneur/Burgemeester de particuliere "politie" (meer een beveiligingsbedrijf) heeft toegewezen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 17 mei 2016, 12:26:55
Oldbury Fire Station
@Oldburyfire
Today we have one of our Watch Commanders, @WorksafeTeam observing @wmcareteam to improve teaching to firefighters. pic.twitter.com/Vw0S5eONcR



Adam Joyce, Watch Commander Oldbury Fire @WorksafeTeam https://twitter.com/WorksafeTeam

WM CARE Team @wmcareteam https://twitter.com/wmcareteam