Freelance-ers Instructeurs

Auteur Topic: Freelance-ers Instructeurs  (gelezen 2686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 25 september 2005, 15:26:17
Ik ben voor diverse zaken, regelmatig op zoek naar Instructeurs eerste hulp, instructeurs bhv, Instructeurs Kleine Blusmiddelen en Brandweer Instructeurs, Freelance lotus..

Nu kom ik het volgende vaak tegen, en ik ben benieuwd naar jullie mening..

Veel instructeurs hebben via hun werkgevers (lees brandweer, of EHBO vereniging) een bepaalde bekwaamheid gehaald die ze ook voor (semi)commerciele doeleinden gebruiken..
Op zich niets mis mee.. 

Maar ik kom ook instructeurs/c.q. Lotus tegen die cursussen op commerciele basis aanbieden maar geen Kamer van Koophandel inschrijving hebben en geen Omzetbelastingnummer en geen beroeps aansprakelijkheidsverzekering of bedrijfsaansprakelijkheids verzekering. ?

Erger word nog, als ze beweren het wel te hebben ? en als je vraagt (of KvK register raadpleegt) dat ze geen inschrijving hebben, of een inschrijving in een hele andere branche.. (Zeg maar fietsenhandel ipv Eerste hulp training center..)

Je zou zeggen, waar gaat dit over..

Maar dit leidt tot oneerlijke concurrentie, prijsconcurrentie, slechte kwaliteit en niemand die je aansprakelijk kan stellen voor verkeerd gedrag..

Plus blijkt dat Nota's dan vaak niet kloppen waardoor iets als klant niet fiscaal aftrekbaar is..
Erger nog, dat je als klant, in eens door de belastingdienst en UWV word gezien als werkgever en dat je nog eens sociale premies mag betalen..

Het gekke is dat veel lotussen, en ehbo instructeurs, brandweer instructeurs er graag een centje bij verdienen maar dan hun zaakjes niet op orde hebben maar dan wel zonder dat hun werkgever (EHBO-vereniging, lotus vereniging) wel eigen klussen aanpakken..
Dus slepen ze vaak zonder toestemming poppen en lesmaterialen van hun "werkgever" om dan zelf wat extra centjes er bij te verdienen...

Ik vind dat eigenlijk niet kunnen..  Je kan best commercieel bezig zijn, zonder je klanten de hoogste prijzen te rekenen..  Maar dan moet je wel je zaakjes op orde hebben..




AED

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 september 2005, 15:42:03
Dit is geen verantwoordelijkheid van uw bedrijf meen ik. Je moet wel vragen naar een freelance verklaring  van degene die je aantrekt anders loop je nog de verplichting om ze aan te moeten nemen. Het wordt anders als je met een lotus vereniging werkt dit is bijna niet controleerbaar en gaat veel geld in om. Hoe  dit zit weet ik niet. Ik zou zeggen probeer eens te achterhalen wat je moet doen bij het aanrekken van instructeurs bij bijvoorbeeld de belastingdienst.


groetjes


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 25 september 2005, 16:13:40
Ik ben verantwoordelijk voor de diensten die ik lever, en voor de mensen die bij die levering betrokken zijn..

Ik ben ook verantwoordelijk voor de manier van inkopen van diensten van derden, zoals Lotus en andere instructeurs..

Als ik als bedrijf BTW moet rekenen over diensten en ik krijg een nota van iemand die helemaal geen BTW mag betekenen en afdrachten doet.. mag ik die BTW ook niet terug vragen..

Maar dat is volgens mij maar een deel van het probleem.  Door deze praktijken leiden de goede onder de kwaden..
Ook het inhuren via een lotus vereniging van lotussen voor commerciele training moet je goed doen.. want dat betekend namelijk dat de verening meedoet aan een commerciele activiteit en theoritsch dus BTW in rekening moet brengen.. Maar verenigingen mogen geen commerciele activiteiten hebben.. ?

Is het geven van een training door een EHBO vereniging bij een fabriek nu een commerciele activiteit of niet ?


AED

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 september 2005, 22:31:34
Ik ben verantwoordelijk voor de diensten die ik lever, en voor de mensen die bij die levering betrokken zijn..

Ik ben ook verantwoordelijk voor de manier van inkopen van diensten van derden, zoals Lotus en andere instructeurs..

Als ik als bedrijf BTW moet rekenen over diensten en ik krijg een nota van iemand die helemaal geen BTW mag betekenen en afdrachten doet.. mag ik die BTW ook niet terug vragen..

Maar dat is volgens mij maar een deel van het probleem.  Door deze praktijken leiden de goede onder de kwaden..
Ook het inhuren via een lotus vereniging van lotussen voor commerciele training moet je goed doen.. want dat betekend namelijk dat de verening meedoet aan een commerciele activiteit en theoritsch dus BTW in rekening moet brengen.. Maar verenigingen mogen geen commerciele activiteiten hebben.. ?

Is het geven van een training door een EHBO vereniging bij een fabriek nu een commerciele activiteit of niet ?

Dat wist ik niet ga ik even nazoeken bedankt voor de info

greez