LVAD of Steunhart en reanimatie/cpr

Auteur Topic: LVAD of Steunhart en reanimatie/cpr  (gelezen 7696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 13 april 2013, 11:34:02
Vandaag heb ik een goede vraag gekregen per PM die zo goed is om het in openbaar te beantwoorden.

De vraag ging over mensen met een kunsthart en reanimatie. Het woord kunsthart is een onjuiste term omdat het gaat over een steunhart (VAD). Een steunhart is een hulpmiddel wat een hartchirurg kan inbrengen bij bijvoorbeeld mensen die op een wachtlijst staan voor een harttransplantatie.

Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen in Nederland rondlopen met een steunhart. Ik vermoed ongeveer 50 - 75 mensen. Feit blijft dat deze mensen gewoon kunnen deelnemen aan het openbare leven, ze zijn niet aan huis gebonden en uiterlijk is het niet te zien dat iemand rondloopt met een steunhart.

De apparatuur is zeer betrouwbaar, beschikt over eigen veiligheidssystemen en backup. Iedereen met een steunhart heeft instructie gehad om problemen met het steunhart op te lossen, ook de familie. Voorts draagt de patient stickers en kaarten bij zich met een telefoonnummer van het ziekenhuis. Een steunhart kan ook in combinatie met een ICD geplaatst zijn.

Wat kan een EHBO-er doen?

- Direct 112 bellen
- Luisteren naar de persoon (familie) die instructies heeft gehad van het ziekenhuis.
- Het familielid zal waarschijnlijk al contact hebben opgenomen met het alarmnummer van ziekenhuis, volg die instructies.

- Reanimeren is niet mogelijk (alleen beginnen met hartmassage toepassen als de contactpersoon van het ziekenhuis deze beslissing neemt)
- AED is ongeschikt om te gebruiken. De detectie-software is er niet voor ontworpen, deze groep patienten kan de AED in de maling nemen. (Deze patienten kunnen bij wijze van spreke VF hebben en toch bij kennis zijn, het is ook mogelijk dat er sprake is van een niet-effectieve circulatie terwijl de AED een normaal hartritme zal detecteren).

Kortom stel je als burgerhulpverlener bijzonder nederig op en volg alleen maar instructies op, ga niet zelf iets bedenken wat volgens jou misschien zou kunnen.




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 13 april 2013, 12:10:24
Gewoon blijven lachen, EHBO-er. Je hebt het later pas gezien dus heel goed denkwerk.

er lopen (heel weinig) mensen rond met met een mechanische variant van het hart.
hoe ga zo'n persoon reanimeren ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 13 april 2013, 12:32:32
er lopen (heel weinig) mensen rond met met een mechanische variant van het hart.
hoe ga zo'n persoon reanimeren ?

Het kan dat je ergens op de wereld iemand tegenkomt met een compleet kunsthart. Reanimatie is zinloos omdat het kunsthart het hart vervangt.

In de UK maakt men gebruik van de Syncardia Total Artificial Heart (doet zowel het werk van de linker als rechter hartkamer) http://www.syncardia.com/SynCardia-Total-Artificial-Heart.html

De chirurg heeft de echte hartkleppen allemaal verwijderd en de beide hartkamers weggenomen. De hartchirurg zal dat het kunsthart inbrengen en aansluiten op de linker hartboezem, de rechter hartboezen, de longslagader en de aorta.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2013, 18:37:08
Vandaag heb ik een goede vraag gekregen per PM die zo goed is om het in openbaar te beantwoorden.

De vraag ging over mensen met een kunsthart en reanimatie. Het woord kunsthart is een onjuiste term omdat het gaat over een steunhart (VAD). Een steunhart is een hulpmiddel wat een hartchirurg kan inbrengen bij bijvoorbeeld mensen die op een wachtlijst staan voor een harttransplantatie.

Ik heb geen flauw idee hoeveel mensen in Nederland rondlopen met een steunhart. Ik vermoed ongeveer 50 - 75 mensen. Feit blijft dat deze mensen gewoon kunnen deelnemen aan het openbare leven, ze zijn niet aan huis gebonden en uiterlijk is het niet te zien dat iemand rondloopt met een steunhart.

De apparatuur is zeer betrouwbaar, beschikt over eigen veiligheidssystemen en backup. Iedereen met een steunhart heeft instructie gehad om problemen met het steunhart op te lossen, ook de familie. Voorts draagt de patient stickers en kaarten bij zich met een telefoonnummer van het ziekenhuis. Een steunhart kan ook in combinatie met een ICD geplaatst zijn.

Wat kan een EHBO-er doen?

- Direct 112 bellen
- Luisteren naar de persoon (familie) die instructies heeft gehad van het ziekenhuis.
- Het familielid zal waarschijnlijk al contact hebben opgenomen met het alarmnummer van ziekenhuis, volg die instructies.

- Reanimeren is niet mogelijk (alleen beginnen met hartmassage toepassen als de contactpersoon van het ziekenhuis deze beslissing neemt)
- AED is ongeschikt om te gebruiken. De detectie-software is er niet voor ontworpen, deze groep patienten kan de AED in de maling nemen. (Deze patienten kunnen bij wijze van spreke VF hebben en toch bij kennis zijn, het is ook mogelijk dat er sprake is van een niet-effectieve circulatie terwijl de AED een normaal hartritme zal detecteren).

Kortom stel je als burgerhulpverlener bijzonder nederig op en volg alleen maar instructies op, ga niet zelf iets bedenken wat volgens jou misschien zou kunnen.

Bij ons staat in het lokale protocol ook nog dat de patient bij collaps in trendelenburg gelegd moet worden... En verder vooral "overleg met implantatiecentrum" als hoofd-ingrediënt
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2013, 19:03:15
Bij ons staat in het lokale protocol ook nog dat de patient bij collaps in trendelenburg gelegd moet worden... En verder vooral "overleg met implantatiecentrum" als hoofd-ingrediënt

Ik neem aan dat "ons" slaat op een lokaal ambulanceprotocol. Hypovolemie kan een oorzaak zijn van problemen bij deze patienten, het is ook voor de ambulancediensten belangrijk contact op te nemen met het ziekenhuis.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2013, 21:42:20
Tot mijn grote vreugde heb ik een aantal PM berichten ontvangen, zowel van enthousiaste mensen maar ook verzoeken van deskundologen om geen onzin te posten zoals reanimatie via de buik.

Reanimatie via de buik bestaat en wordt ook toegepast, sterker nog voor bepaalde beroepsgroepen is het een onderdeel van het protocol.

In sommige omstandigheden is het niet mogelijk om op de standaard manier hartmassage toe te passen, in de casus hier zal bortst-compressie geen effect hebben zonder een creatief hulpmiddel zoals een boek of plank op de plek leggen van het borstbeen. In ziekenhuizen kan het voorkomen dat iemand een circulatie stilstand krijgt, hierboven schrijft iemand over de borstkas openen, op het moment van openen van de borstkas kan er ook niemand borstcompressie toedienen. Tijdens reanimatie via de buik kan een chirurg de borstkas openen, terwijl men ook zorgt dat het hart en hersenen nog zuurstofrijk bloed krijgen door buik-compressies.

Buikreanimatie is compressie geven via de buik, handen in midden van de buik -> circa 5 cm naar links -> maximale kracht, ook buiten ziekenhuis als om welke reden dan ook de borstkas niet bereikbaar is of een hulpverlener bang is voor ernstige gevolgen, bijvoorbeeld een mes wat nog in de borst zit. Het is mogelijk dat een steekwapen in het borstbeen zit, van buitenaf kan je niet zien hoe ver de punt door het bortbeen steekt, bij compressie neem je het risico dat de mespunt het hart raakt, afzien van normale hartmassage is dan geen vreemde gedachte, het via de buik doen is een optie.

Beetje late reactie op deze tekst, omdat ik dit topic nog niet eerder had ontdekt. Twee vraagjes: gezien je achtergrond ga ik er vanuit dat je anatomisch links bedoelt, maar kan je dat nog even bevestigen? Ten tweede hoor ik graag iets meer over hoe het doel bereikt wordt bij buikreanimatie. Ik kan me voorstellen dat de compressies zorgen voor een opwaartse beweging van het middenrif en zo een effect hebben op het hart, al lijkt dat mij niet toereikend. Misschien dat er een heel ander effect is, dus ik lees hier graag meer over! Het is namelijk niet geheel ondenkbaar dat ik ooit eens voor zo'n casus kom te staan...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2013, 22:27:16
Beetje late reactie op deze tekst, omdat ik dit topic nog niet eerder had ontdekt. Twee vraagjes: gezien je achtergrond ga ik er vanuit dat je anatomisch links bedoelt, maar kan je dat nog even bevestigen? Ten tweede hoor ik graag iets meer over hoe het doel bereikt wordt bij buikreanimatie. Ik kan me voorstellen dat de compressies zorgen voor een opwaartse beweging van het middenrif en zo een effect hebben op het hart, al lijkt dat mij niet toereikend. Misschien dat er een heel ander effect is, dus ik lees hier graag meer over! Het is namelijk niet geheel ondenkbaar dat ik ooit eens voor zo'n casus kom te staan...

Antwoord 1: Anatomisch

Antwoord 2: Tijdens de compressie pers je het bloed uit de buikorganen en druk je het diafragma omhoog (uitademing), tussen compressies door bereik je inademing. Daarom is beademen niet nodig, ritme 100 compressies per minuut.


Positie van handen in de buik


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2013, 08:57:19
Antwoord 1: Anatomisch

Antwoord 2: Tijdens de compressie pers je het bloed uit de buikorganen en druk je het diafragma omhoog (uitademing), tussen compressies door bereik je inademing. Daarom is beademen niet nodig, ritme 100 compressies per minuut.


Positie van handen in de buik

Helder, dank je!


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #8 Gepost op: 19 april 2013, 19:19:16
En wat zullen dan de instructies zijn die je van het ziekenhuis krijgt?
Of is dat niet aan te geven omdat dit sterk zal verschillen?

Dan nog een vraag over dat je aangeeft dat thoraxcompressie geen zin heeft bij een steunhart:
Ik heb altijd geleerd dat een deel van het effect wat we bereiken met thoraxcompressies ook is dat we een soort circulatie in het longvaatbed te weeg brengen, tesamen met een minimale luchtcirculatie. Is het dan toch niet effectief om compressies te starten?

(wij spreken bewust ook niet meer over hartmassage omdat het veel meer is dan alleen een "behandeling" van het hart)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 19 april 2013, 19:35:12
En wat zullen dan de instructies zijn die je van het ziekenhuis krijgt?
Of is dat niet aan te geven omdat dit sterk zal verschillen?

Dan nog een vraag over dat je aangeeft dat thoraxcompressie geen zin heeft bij een steunhart:
Ik heb altijd geleerd dat een deel van het effect wat we bereiken met thoraxcompressies ook is dat we een soort circulatie in het longvaatbed te weeg brengen, tesamen met een minimale luchtcirculatie. Is het dan toch niet effectief om compressies te starten?

(wij spreken bewust ook niet meer over hartmassage omdat het veel meer is dan alleen een "behandeling" van het hart)

Het effect dat je bereikt met thoraxcompressie is hoogstwaarschijnlijk een enorme bloeding veroorzaken, omdat er canules in het hart zitten. Ik adviseer om advies op te volgen van het thoraxcentrum. Als dan blijkt dat het probleem niet acuut op te lossen is kun je thoraxcompressie beschouwen als last-resort. Als ambulanceverpleegkundige zou ik toch wachten tot het thoraxcentrum het advies geeft.