bevoegdheden gemeente en politie bij ontruimen evenement

Auteur Topic: bevoegdheden gemeente en politie bij ontruimen evenement  (gelezen 4599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Vandaag had ik een discussie met een collega over het ontruimen van een festival of ander evenement. Hij was er van overtuigd dat een festival organisatie niet mag beslissen of een evenement ontruimt wordt en dat dit iets is waar de gemeente en de politie enkel bevoegd tot zijn. Ik ben er zelf van overtuigd dat een organisatie dit wel mag en dat de gemeente (specifiek: de burgemeester) daar naast over mag gaan tot afgelasting van het evenement op basis van de APV met een ontruiming tot gevolg en dat de politie daar enkel een adviserende en uitvoerende rol in heeft.

Bij navraag bij een derde collega is die het met de eerste collega eens, maar alle drie hebben we geen betere bron dan "horen zeggen". Nou begin ik mijn eigen gelijk te twijfelen maar beide collega's ook. Weet er iemand hoe dit precies geregeld is en in welke wet- en regelgeving dit terug te vinden is?


Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2016, 13:49:55
De Gemeente in casu, de Burgemeester is verantwoordelijk voor de Openbare Orde en Veiligheid.
Hij delegeert een aantal taken aan Politie, Brandweer en Gemeentelijke afdelingen.
Bij een evenement is het een taak van de organisatie een veiligheidsplan in te dienen naast de aanvraag evenementenvergunning, hierin staat ook wie de leiding heeft en of de gedelegeerde leiding heeft
In het veiligheidsplan staat het crowd-management en de crowdcontrole.
In het veiligheidsplan dienen diverse scenario's aanwezig te zijn: vechtpartij, brand, bommelding, slechtweer, ongeval in de menigte.
In het veiligheidsplan zijn ook alle regelingen t.a.v communicatie( intern en extern) vastgelegd.
Voormeer info welkom.
Bij instappen begint de inzet.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2016, 14:08:49
Burgemeester en gemeente hebben geen bevoegdheid tot het bevelen van een ontruiming tijdens een evenement. De burgemeester kan wel gebruik maken van zijn noodbevoegdheid in de vorm van een noodverordening, omdat hij belast is met de openbare orde. Gemeente stelt eisen aan de vergunningsaanvraag, waar zoals Gijs noemt, ook een veiligheidsplan van uitmaakt. Daar staat hoe de organisator van het evenement om gaat met bepaalde risico's en scenario's. Het is afhankelijk van de gemeente hoe ze hier mee om gaan, er bestaat geen landelijke richtlijn voor het goedkeuren van een vergunningsaanvraag voor een evenement.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2016, 21:01:34
Goede vraag, ik weet het eigenlijk niet. Ik zou zeggen dat een festival dat wel zelf mag als bv de (openbare) veiligheid in het geding is. Het resultaat hiervan is wel dat er problemen kunnen ontstaan door het plots stoppen van het evenement zoals boze mensen maar ook in één keer veel mensen die zich naar huis begeven. Hier ligt dan direct een uitdaging voor politie. Dus misschien gaat dit eigenlijk alleen in goed overleg met de politie (en overige kolommen).

Citaat van: Koekerdt link=msg=1420704 date=1461576157
Vandaag had ik een discussie met een collega over het ontruimen van een festival of ander evenement. Hij was er van overtuigd dat een festival organisatie niet mag beslissen of een evenement ontruimt wordt en dat dit iets is waar de gemeente en de politie enkel bevoegd tot zijn. Ik ben er zelf van overtuigd dat een organisatie dit wel mag en dat de gemeente (specifiek: de burgemeester) daar naast over mag gaan tot afgelasting van het evenement op basis van de APV met een ontruiming tot gevolg en dat de politie daar enkel een adviserende en uitvoerende rol in heeft.

Bij navraag bij een derde collega is die het met de eerste collega eens, maar alle drie hebben we geen betere bron dan "horen zeggen". Nou begin ik mijn eigen gelijk te twijfelen maar beide collega's ook. Weet er iemand hoe dit precies geregeld is en in welke wet- en regelgeving dit terug te vinden is?

Het resultaat van die noodverordening kan toch zijn dat een evenement wordt gestaakt?

Citaat van: koenb link=msg=1420736 date=1461586129
Burgemeester en gemeente hebben geen bevoegdheid tot het bevelen van een ontruiming tijdens een evenement. De burgemeester kan wel gebruik maken van zijn noodbevoegdheid in de vorm van een noodverordening, omdat hij belast is met de openbare orde. Gemeente stelt eisen aan de vergunningsaanvraag, waar zoals Gijs noemt, ook een veiligheidsplan van uitmaakt. Daar staat hoe de organisator van het evenement om gaat met bepaalde risico's en scenario's. Het is afhankelijk van de gemeente hoe ze hier mee om gaan, er bestaat geen landelijke richtlijn voor het goedkeuren van een vergunningsaanvraag voor een evenement.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2016, 21:15:47
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1420788 date=1461610894
Het resultaat van die noodverordening kan toch zijn dat een evenement wordt gestaakt?

Dat klopt, maar een noodverordening valt onder noodbevoegdheden en is voor een burgemeester een redelijk zwaar middel. Een goede gemeente heeft veel contact met de veiligheidsregio en politie om al aan de voorhand zoveel mogelijk te investeren in veiligheidsmaatregelen. Afhankelijk van het type evenement (A, B of C) worden verschillende partijen nauw of minder betrokken in de voorbereiding. Ontruimingsplannen naar aanleiding van verschillende scenario's kunnen onderdeel zijn van de vergunningsaanvraag.

Ik kan het me niet voorstellen dat een organisatie wel wil ontruimen maar dat niet mag. De organisatie is vaak de partij met het commerciële belang, dus vaak is het andersom. Er moet ook wel echt wat aan de hand zijn willen ze een evenement gaan ontruimen, dan heb je waarschijnlijk al hulpdiensten ter plaatse.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 25 april 2016, 22:14:23
Een festival mag niet zomaar zelf gaan ontruimen. Ten eerste moet daar een duidelijke reden voor zijn, kan weersverwachting zijn bv. Daarnaast zal dit altijd in samenspraak gaan met gemeente en veiligheidsregio. Daarom zijn er tijdens een evenement, zeker bij de meerdaagse evenementen meermalen briefing sessies tussen organisatie, gemeente en veiligheidsregio. Zeker als er zeer slecht weer te verwachten valt. Dus een organisatie mag nooit in ene gaan besluiten tot ontruiming. Dit moet besproken zijn met de eerder genoemde partners. Dit ivm het vertrek van grote aantallen mensen, dat zul je nog een beetje gecoördineerd moeten doen. Daar heb je de gemeente en veiligheidsregio voor nodig.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #6 Gepost op: 25 april 2016, 23:29:08
Burgemeester en gemeente hebben geen bevoegdheid tot het bevelen van een ontruiming tijdens een evenement. De burgemeester kan wel gebruik maken van zijn noodbevoegdheid in de vorm van een noodverordening, omdat hij belast is met de openbare orde

De Burgemeester heeft toch ook de bevoegdheid met als grondslag Gemeentewet art172, lid3? Juist als een lichter bevel volstaat.

En dan is er ook de bevoegdheid tot het geven van een noodbevel uit artikel 175, welke mij eerder van toepassing lijkt voor een ontruiming dan een noodverordening.

Wel alles in relatie tot de openbare orde natuurlijk.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 26 april 2016, 09:42:56
Is de grootte van het festival niet erg relevant in deze discussie?


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #8 Gepost op: 26 april 2016, 22:07:26
Citaat van: zwelgje link=msg=1420801 date=1461619748
De Burgemeester heeft toch ook de bevoegdheid met als grondslag Gemeentewet art172, lid3? Juist als een lichter bevel volstaat.

En dan is er ook de bevoegdheid tot het geven van een noodbevel uit artikel 175, welke mij eerder van toepassing lijkt voor een ontruiming dan een noodverordening.

Wel alles in relatie tot de openbare orde natuurlijk.

Lichte bevelsbevoegdheid wordt gebruikt om als burgemeester een verbindend voorschrift op te stellen als deze buiten bestaande wetgeving valt. Dit valt onder handhaving van de openbare orde en wordt vaak in praktijk gebracht door gebiedsverboden en samenscholingsverboden. Het klinkt inderdaad aannemelijk, maar ik zou niet durven zeggen of dit in de praktijk ook gebeurt of mogelijk is.

Noodbevel kan, zie Zakboek openbare orde en veiligheid van het Nederlands genootschap van Burgemeesters:

Citaat
Noodbevel:

Het is in principe niet toegestaan van de privacywaarborg uit artikel 10 Grondwet en artikel 8 EVRM af te wijken, maar dit gebeurt in de praktijk wel. Dit betekent concreet dat men een gebied kan evacueren en mensen kan verplichten zich van de openbare weg te verwijderen naar een plek buiten het gebied, maar mensen niet kan verplichten hun huis te verlaten. Een (indvidueel) evacuatiebevel behoort daarmee niet tot de mogelijkheden, omdat dit het woonrecht van burgers uit artikel 8 EVRM aantast. In dergelijke gevallen biedt de Wet verplaatsing bevolking wel mogelijkheden.

Citaat
Noodverordening:

In de praktijk heeft de noodverordening betrekking op bijvoorbeeld ontruimingen van gebouwen en gebieden, acuut gevaar, dijkdoorbraken, bommeldingen, etc

http://www.burgemeesters.nl/files/File/Zakboek%20orde%20en%20veiligheid.pdf

Uiteraard heeft alles te maken met de omvang van een evenement. Bij een evenement als pinkpop, welke in 2014 bijna ontruimd werd wegens weersomstandigheden, is er van tevoren veel overleg met de hulpdiensten en gezag. Je kan als organisatie namelijk niet zomaar 60.000 man het terrein afsturen, waar zo goed als geen alternatief onderdak aanwezig is en zonder dat daar hulpdiensten bij betrokken zijn. Bij kleinschalige lokale evenementen wordt toch zelfredzaamheid van organisaties verwacht.


lowlander

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2016, 08:23:24
Citaat van: Koekerdt link=msg=1420704 date=1461576157
Weet er iemand hoe dit precies geregeld is en in welke wet- en regelgeving dit terug te vinden is?
Een evenementen organisatie is volgens de Arbeidsomstandighedenwet verplicht een BHV organisatie te hebben. Die BHV organisatie zal in staat moeten zijn het evenemententerrein te ontruimen. In het veiligheidsplan van de organisatie worden de scenario's benoemd die uit een risicoanalyse zijn voortgekomen. Neem bijvoorbeeld het scenario 'noodweer.' Als de organisatie omschrijft dat er bij dreigend noodweer ontruimt zal worden, dan neemt de organisatie dus die beslissing. Zij gaan er over en moeten de ontruiming zelfstandig kunnen uitvoeren. Zij stellen de hulpverleningsdiensten in kennis van het voornemen tot ontruiming. Uiteraard is een organisatie wel verplicht om aanwijzingen van hulpdiensten uit te voeren maar primair is de organisatie verantwoordelijk.