Casus: Handbaltoernooi

Auteur Topic: Casus: Handbaltoernooi  (gelezen 7502 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 3 mei 2016, 16:30:42
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1422001 date=1462283077
Dus zodra iemand klachten krijgt met uitvalverschijnselen behandel ik het slachtoffer zo voorzichtig mogelijk waarbij ik de CWK wil fixeren.

De jongeman is niet bewusteloos (geweest) en geeft aan pijn te hebben in de onderrug.
Ik zou hem laten liggen en zie geen reden om zijn hoofd vast te moeten houden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #41 Gepost op: 3 mei 2016, 16:57:21
Ik wil iedereen bedanken voor het bijdragen, vond het leuk om te lezen hoe jullie de casus aan zouden pakken.

De ontknoping (en die gaat tegenvallen ;-), hij was helemaal niet zo spannend achteraf gezien )

Zelf was ik 5 jaar geleden de EHBO'er bij dit slachtoffer, we waren met 2 EHBO'ers aanwezig.
Ik heb zelf toen wel het zelfde gedaan als Red Cross Medic en heb zijn hoofd vastgepakt. Het slachtoffer lied dit toe. Key was dat hij heel graag geholpen wilde worden. Duidelijk communiceren wat ik ging doen en waarom zorgen ervoor dat hij het accepteerde.

Of het nodig was? geen idee, bij mij is het er ook gewoon ingestampt: vermoeden van CWK problemen (ongeachte waar in de CWK), immobiliseren.

Het slachtoffer was initieel aan het hyperventileren als gevolg van pijn/paniek. Gelukkig lukte het aardig om hem te kalmeren.

De ambulance is gekomen, chauffeur heeft positie bij het hoofd overgenomen. Er was ook een stagiaire aanwezig op de ambulance. Hierdoor was er 4 man beschikbaar om het slachtoffer met een log rol te draaien (Chauffeur, stagiaire en 2 rode kruisers). De AVP heeft een wervel onderzoek uitgevoerd, waarbij er veel pijn was toen zij rond de L2 wervel kwam. Hierop is besloten dat het slachtoffer op de plank ging.

Eenmaal op de plank zijn met een pen langs zijn voetzool zijn reflexen/gevoel gecontroleerd. Hierbij reageerde 1 voet normaal. Bij de andere voelde hij de aanraking niet en bleef reactie uit.

De volgende dag kwamen de EHBO'ers het slachtoffer weer tegen, hij strompelde bij binnenkomst naar ze toe, maar liep dus zelf. In het ziekenhuis was niets te zien op de scans, foto's etc. Door de val/klap waren er spieren in zijn rug verkrampt, welke zenuwen beknelde. Met wat (pijn)medicatie en na in totaal een uurtje of 8 in het ziekenhuis gelegen te hebben kwam het gevoel weer terug en is hij uit het ziekenhuis ontslagen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #42 Gepost op: 3 mei 2016, 17:10:10
Citaat van: René van der Helm link=msg=1422011 date=1462285842
De jongeman is niet bewusteloos (geweest) en geeft aan pijn te hebben in de onderrug.
Ik zou hem laten liggen en zie geen reden om zijn hoofd vast te moeten houden.
Ook niet met de alarmbel dat de onderbenen niet meer voelbaar zijn?
Pijn in rug en uitvalverschijnselen zou voor mij genoeg reden te zijn om idd te immobiliseren.  

Maar dat is met de kennis en kunde die mij is aangeleerd. Als iemand kan onderbouwen waarom dit niet hoeft in deze casus zou ik dat graag lezen!  :)
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


helm

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 3 mei 2016, 17:14:14
5 jaar geleden zou ik ook zijn hoofd vastgehouden hebben.
In mijn d.d. zat een neurogene shock, dat leek mij wat spannender dan kramp.  ;)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #44 Gepost op: 3 mei 2016, 17:18:12
Citaat van: René van der Helm link=msg=1422021 date=1462288454
5 jaar geleden zou ik ook zijn hoofd vastgehouden hebben.
In mijn d.d. zat een neurogene shock, dat leek mij wat spannender dan kramp.  ;)
Wat maakt dat je het nu niet meer zou doen dan?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


helm

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 3 mei 2016, 17:46:31
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1422025 date=1462288692
Wat maakt dat je het nu niet meer zou doen dan?

onder meer dit topic
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93678.0


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #46 Gepost op: 3 mei 2016, 19:30:08
Citaat van: René van der Helm link=msg=1422021 date=1462288454
5 jaar geleden zou ik ook zijn hoofd vastgehouden hebben.
In mijn d.d. zat een neurogene shock, dat leek mij wat spannender dan kramp.  ;)
Je verwachte van mij toch geen spannende letsels. Daarvoor ben ik geen Rode Kruiser. Als het spannend moest zijn was ik wel geneeskunde gaan studeren ;-) als je me in het echt kent weet je dat ik best saai ben meestal ;-)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #47 Gepost op: 3 mei 2016, 20:03:34
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1422025 date=1462288692

Wat maakt dat je het nu niet meer zou doen dan?


Omdat het bedoelde effect van deze handeling tot dusver is niet door onderzoek kan worden aangetoond. Wel zijn er bewezen nadelen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #48 Gepost op: 4 mei 2016, 00:21:59
Citaat van: Expert link=msg=1422075 date=1462298614
Omdat het bedoelde effect van deze handeling tot dusver is niet door onderzoek kan worden aangetoond. Wel zijn er bewezen nadelen.
A oke, maar stel dat bewusteloosheid meermaals voorkomt, zou dit dan wel een handeling zijn die u aanraad?
Dit ivm de spierspanning die dan wegvalt?

Of zou daar in deze casus geen aanleiding toe zijn, en zijn we bij defensie, politie en het rode kruis gewoon oudbollig?  e050
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge