Secundaire striping

Auteur Topic: Secundaire striping  (gelezen 37202 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Gepost op: 4 mei 2016, 11:25:54
Zojuist is er op ambulanceblog een stuk geschreven over de secundaire striping. Ik dacht dat deze een tijd geleden helemaal afgeschaft was? En de huisarts had toch toestemming voor ambustriping? De tekst huisarts was zelfs een officiële functiebenaming voor op de auto...

Denk dat het wel weer goed is om onderscheid aan te geven. Mijn inziens had dan ook de particuliere ambulancediensten, waarvan de auto geheel voldoet aan bijvoorbeeld de LPA eisen, secundair laten plakken.... Iedereen zn eigen striping laten bedenken geeft ook niet veel duidelijkheid.

Hier een link naar het stukje:
http://www.ambulanceblog.nl/secundaire-striping-ambulance-voertuigen/




mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2016, 12:41:41
Leuk stukje op ambulanceblog, er word beweert dat er geen huidige veranderingen in de regeltjes zijn, maar ik denk dat dit niet helemaal klopt.

de BLS ambulances van Utrecht 406-407 en A'dam (401 en 402) waren bij aflevering voorzien van secundaire striping nieuwe stijl, dit is de laatste tijd weer aangepast naar normale volledige striping met blauwe en rode strepen.

BLS ambulances van Haaglanden 15-439 15-438 15-437  en 15-431 15-432 15-434 zijn allemaal voorzien van nieuwe volledige striping blauw rood, in plaatst van de oude secundaire striping (alleen blauw).
Deze voertuigen hadden voorheen zelfs geen OGS, ook dit is aangepast.

Ik kan me niet voorstellen dat de bovengenoemde ambu diensten de striping uit zichzelf aan gaan passen terwijl Haaglanden bijvoorbeeld al jaren alleen de blauwe secundaire striping op de vortuigen had. Hier heeft het IFV wel degelijk wat geregeld en aangepast.

Hoe het nu zit met de secundaire striping nieuwe stijl weet ik niet precies, ik heb nu nog een aantal logistieke voertuigen met deze striping.

En wat overheidstriping op particuliere voertuigen betreft, dat hoort daar gewoon niet op thuis, gewoon niet doen. Al maak je daar wel een punt, want sommige particuliere diensten met buitenland vervoer, internationale ambulances, mogen weer wel de volledige ambu striping voeren. Laatst genoemde hebben dan wel weer een roepnummer en staan geregistreerd als internationale ambu.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2016, 21:18:25
Citaat van: cavia link=msg=1422154 date=1462353954
Hier een link naar het stukje:
http://www.ambulanceblog.nl/secundaire-striping-ambulance-voertuigen/

Citaat
De regeling “ambulancehuisstijl” is dus al sinds 2000 op dezelfde wijze vorm gegeven. Hierin zijn sinds 2000 slechts 2 wijzigingen geweest, in 2013 contourmarkering en in 2015 de rode dakband.
Dit klopt niet, de laatste maanden is er namelijk nog twee wijziging geweest.

-ambulances hebben twee extra strepen erbij gekregen zodat de striping verder doorloopt tot op de schuifdeur.

-Secundaire striping nieuwe stijl is ingevoerd, en later weer verandert naar normale striping (rood blauw) op alle BLS ambulances, hierdoor zien alle BLS ambulances er tegenwoordig hetzelfde uit als ALS ambulances, terwijl voorheen grote verschillen per regio waren.

Door het artikel lijkt het alsof er sinds 2000 niets op striping gebied is gebeurt maar dat klopt totaal niet want de laatst 3 jaar rommelt het nogal.

De laatste jaren handhaaft het IFV ook nog eens streng op striping op wens ambulances, particuliere ambulances en niet overheidsvoertuigen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2016, 00:29:44
Citaat van: mark hes link=msg=1422262 date=1462389505
Dit klopt niet, de laatste maanden is er namelijk nog twee wijziging geweest.

-ambulances hebben twee extra strepen erbij gekregen zodat de striping verder doorloopt tot op de schuifdeur.

-Secundaire striping nieuwe stijl is ingevoerd, en later weer verandert naar normale striping (rood blauw) op alle BLS ambulances, hierdoor zien alle BLS ambulances er tegenwoordig hetzelfde uit als ALS ambulances, terwijl voorheen grote verschillen per regio waren.

Door het artikel lijkt het alsof er sinds 2000 niets op striping gebied is gebeurt maar dat klopt totaal niet want de laatst 3 jaar rommelt het nogal.

De laatste jaren handhaaft het IFV ook nog eens streng op striping op wens ambulances, particuliere ambulances en niet overheidsvoertuigen.

En toch de nieuwste wijziging dat de rode streep bovenlangs niet meer erop moet?

Wat me wel opvalt nog is dat hier in Limburg Noord nog altijd de BLS ambulances alleen secundair gestriped zijn nog altijd. Netzoals piket en logistieke auto's. Alleen blauwe strepen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2016, 13:00:39
Die extra strepen zijn erbij gekomen gelijk met contour wijziging. En die secundaire striping heeft altijd al bestaan maar is gewijzigd met de extra gele strepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk



cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2016, 13:05:23
Citaat van: Bernt link=msg=1422343 date=1462446039
Die extra strepen zijn erbij gekomen gelijk met contour wijziging. En die secundaire striping heeft altijd al bestaan maar is gewijzigd met de extra gele strepen.

.

Klopt, alleen zijn er veel voertuigen die sec gestriped zijn vrij snel weer omgeplakt.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2016, 14:14:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1422301 date=1462400984
En toch de nieuwste wijziging dat de rode streep bovenlangs niet meer erop moet?


https://veiligeambulancestriping.petities.nl/  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2016, 10:19:07
En degene die striping aanbrengt op voertuigen die lacht zich krom.  98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2016, 22:11:06
Citaat van: Markvniel link=msg=1423003 date=1462781947
En degene die striping aanbrengt op voertuigen die lacht zich krom.  98uiye
Ik denk inderdaad dat er voor de volgende wijziging gewoon een striping ontworpen moet worden die aan de hoogste eisen voldoet ontworpen moet worden ipv deze die door oplapwerk redelijk zichtbaar is
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2016, 22:12:45
Citaat van: jvo link=msg=1430509 date=1466107866
Ik denk inderdaad dat er voor de volgende wijziging gewoon een striping ontworpen moet worden die aan de hoogste eisen voldoet ontworpen moet worden ipv deze die door oplapwerk redelijk zichtbaar is

Je ziet al zo'n groot verschil tussen de striping met hoge reflectie klasse en de 'standaard' klasse striping...