Hatzoloh Antwerpen (vrijwilligersorganisatie Joodse Gemeenschap)

Auteur Topic: Hatzoloh Antwerpen (vrijwilligersorganisatie Joodse Gemeenschap)  (gelezen 13241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Naar aanleiding van een scootertje op de foto bij dit (tragisch) nieuwsbericht eens gaan zoeken waar dat scootertje van was. Blijkt van Hatzoloh Antwerpen te zijn, volgens hun eigen site met o.a. een meldkamer die nog voor de 100 meldkamer staat voor de Joodse gemeenschap.

Citaat
Via een oproep naar de Hatzoloh-centrale, wordt medische urgentie gemeld en worden de spoeddiensten verwittigd. Vrijwilligers worden opgeroepen via een two-way radio communication walkie-talkie systeem en bereiken de plaats van het (on)geval doorgaans altijd voordat de ambulances en MUG aanwezig zijn.

Nu ben ik wel eens benieuwd of er mensen hier zijn met ervaring / samenwerking met Hatzoloh (niet perse Antwerpen, maar het principe bestaat op meer plekken). Daarnaast ben ik benieuwd naar de mening van mensen hier. Is het noodzaak / toegevoegde waarde dat er voor "aparte" gemeenschappen een aparte meldkamer is?

Voordelen in mijn ogen:

- Geen taalbarriere tussen hulpbehoevende en meldkamer / hulpverleners
- Grotere mate van vertrouwdheid bij (met name) ouderen in de gemeenschap
- Meer (volgens organisatie ook sneller) getrainde mensen ter plaatse

Nadelen:

- Extra lijn tussen incident en hulpverleningsinstanties vanuit overheid, "aan de lijn blijven" voor 100 / 112 centrale lijkt mij niet mogelijk
- Meer mensen ter plaatse kan tot chaos leiden
- Straks voor andere gemeenschappen ook aparte meldkamers?


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Er zit natuurlijk wel veel verschil in hoe de ambulance diensten werken in België en in Nederland.
Hatzoloh kan zelf een erkende ambulance dienst zijn. Je hebt er daar meer van in België, zij worden aangestuurd door de 100 centrale. Wat ik opmaak uit hun website is dat dat ook hier het geval is.
Slachtoffers bellen gewoon 112/100, waarna die centrale de noodzakelijke hulpdiensten inschakelen. Ik lees dat Hatzoloh vrijwilligers heeft die ze inzetten in de 100 centrale. Ook zie ik nergens een eigen alarmnummer van hen. Dus volgens mij zit er geen extra lijn tussen.

Het enige dat ze afwijkend maakt van een reguliere ambulance dienst is dat ze geen fysieke ambulance hebben, dat deze door een andere ambulance dienst gestuurd moet worden


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Het is volgens dit artikel uit 2009 inderdaad een officiële spoeddienst, maar er wordt ook gesproken over

Citaat
maar vandaag heeft elk Joods huishouden in Antwerpen ons telefoonnummer bij de hand’

Lijkt mij een dubbele organisatie, enerzijds mogelijk aangestuurd door de 100 centrale. Anderzijds door direct te bellen waarna zij indien nodig de 100 bellen...

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1422191 date=1462363898
Ik lees dat Hatzoloh vrijwilligers heeft die ze inzetten in de 100 centrale.

Ik denk dat je doelt op dit stukje?

Citaat
Het bestaat uit een aantal opgeleide vrijwilligers, die naast de EHBO-opleiding gevormd worden aan het Provinciaal Instituut voor Brandweer- en Ambulancieropleiding (PIBA) en (voor de vrijwilligers die de alarmcentrale bemannen) in het hulpcentrum “100” van de stad Antwerpen.

Dat lees ik als dat de mensen op de Hatzoloh centrale hun opleiding bij de 100 centrale hebben gehaald. Verderop wordt er ook over de Hatzoloh-centrale gesproken.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt.

Heb ook even een stukje van het filmpje gekeken en daar belt een omstander ook direct naar Hatzoloh en niet naar 100.

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, immers zijn de Hatzoloh dispatchers door de 100 centrale opgeleid en kunnen zij de melding dus correct aannemen van de melder.
Daarnaast kent de 100 centrale Hatzoloh ook en werken ze er mee samen, waarschijnlijk dat Hatzoloh zelf niet naar 100 belt maar dat zij rechtstreeks met de uitgifte centralist van de 100 communiceren.

Er is dan geen extra schakel in feite. De melder kan 100 bellen, melding doen bij de aanname centralist, welke hem doorzet naar de uitgifte centralist of de melder belt Hatzoloh, doen de melding en hatzoloh geeft hem door aan de uitgifte centralist van de 100. Ik neem aan dat als Hatzoloh belt naar de meldkamer dat ze geen volledig ProQA (of andere meldkamer script) hoeven te doorlopen maar dat ze gewoon heel simpel kunnen zeggen welke hulp ze op welke locatie nodig hebben.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik heb vaker Joods hulpverleners gezien bij grote incidenten buiten Israël. Blijkbaar hebben zijn hun eigen hulpdienst voor hun geloofsgenoten. En om eerlijk gezegd vermoedt ik dat ze niet alleen een hulpdienst maar ook veiligheidsorganisatie hebben ter bescherming van de Joden over ter wereld......


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2016, 18:31:33
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1422256 date=1462387499
Ik heb vaker Joods hulpverleners gezien bij grote incidenten buiten Israël. Blijkbaar hebben zijn hun eigen hulpdienst voor hun geloofsgenoten. En om eerlijk gezegd vermoedt ik dat ze niet alleen een hulpdienst maar ook veiligheidsorganisatie hebben ter bescherming van de Joden over ter wereld......

Is het geen Hatzola ipv Hatzoloh? Hatzola is namelijk ook een Joodse vrijwilligersorganisatie, ze doen o.a. ambulancezorg in London

http://hatzola.org/

http://www.hatzolanw.org/

https://www.youtube.com/watch?v=NCA4Q1fqXFE


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2016, 20:04:12
Citaat van: oma link=msg=1423528 date=1462984293
Is het geen Hatzola ipv Hatzoloh? Hatzola is namelijk ook een Joodse vrijwilligersorganisatie, ze doen o.a. ambulancezorg in London

http://hatzola.org/

http://www.hatzolanw.org/

http://www.youtube.com/watch?v=NCA4Q1fqXFE

Het is Hatzoloh, maar wel gelieerd aan Hatzola. In ieder geval in de tijd dat ik  nog ambulancier was bij Ambuce. Prettige organisatie was Hatzoloh om mee te werken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2016, 03:28:31
Ik geloof dat dit verschillende transcripties van dezelfde Hebreeuwse term zijn, zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hatzalah
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2016, 04:18:48
Voor alle duidelijkheid: die mensen hebben eigenlijk niets te maken met een 100-centrale. Zij hebben een eigen netwerk met EHBO'ers en vaak worden zij door hun eigen bevolkingsgroep gealarmeerd bij incidenten in hun omgeving. Zij steken dan een handje toe wanneer de reguliere noodhulp ter plaatse komt. Die noodhulp wordt aangestuurd via de gekende, officiële kanalen. Zij vormen geen erkende hulpdienst, worden ook niet aangestuurd door een 100-centrale of staan niet op een specifieke wijze in contact met een noodcentrale. Dus ook niet met dispatchers die de "uitgifte" doen en wat ik hier nog allemaal lees...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2016, 07:08:12
Dus die samenwerking die ze zeggen te hebben valt eigenlijk wel mee? Hun eigen website laat het dan mooier overkomen dan het werkelijk is.