Zeer grote brand compagnie inzet (heide) - Hoog Soeren 06-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand compagnie inzet (heide) - Hoog Soeren 06-05-2016  (gelezen 12979 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #40 Gepost op: 6 mei 2016, 17:22:57


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #41 Gepost op: 6 mei 2016, 17:24:59


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 6 mei 2016, 18:08:11
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1422590 date=1462549833
! No longer available

Luke een behoorlijke blusklus, goed  in kort bestek in beeld gebracht.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #44 Gepost op: 6 mei 2016, 18:43:02
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1422578 date=1462545891

Een brandje van 8 hectare op de Veluwe kunnen de lokale ploegen met gemak zelf aan. Daar is geen helikopter of Handcrew voor nodig.  :)

Ik vind dat toch een vrij ruim begrip van "lokaal". Dat woord gebruik je denk ik toch  vooral voor en inzet die een post in het eigen verzorgingsgebied zelf kan behappen, eventueel met een buurpost erbij.
Foto's en filmpjes geven me ook niet de indruk dat het erg  gecompliceerd terrein was, vegetatie ook minder dood gras dan bij grotere branden. Pomphulweg is ook de meest genoemde naar voor natuurbrandalarmeringen, het terrein zal dus wel bekend zijn en wellicht minder vuurlast door eerdere branden en beheer


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #45 Gepost op: 6 mei 2016, 18:49:38
Citaat van: PBees link=msg=1422596 date=1462552982
Ik vind dat toch een vrij ruim begrip van "lokaal". Dat woord gebruik je denk ik toch  vooral voor en inzet die een post in het eigen verzorgingsgebied zelf kan behappen, eventueel met een buurpost erbij.

Inderdaad. Daar heb je helemaal gelijk in. De regionale korpsen klinkt beter dan. Ondanks dat er 16 natuurbrand voertuigen terplaatse zijn is het voor alle ploegen redelijk bekend gebied en hoeft niemand echt ver te rijden, dat zou in andere delen van het land wel zo zijn.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 6 mei 2016, 18:52:29
Citaat van: PBees link=msg=1422596 date=1462552982
Ik vind dat toch een vrij ruim begrip van "lokaal". Dat woord gebruik je denk ik toch  vooral voor en inzet die een post in het eigen verzorgingsgebied zelf kan behappen, eventueel met een buurpost erbij.
Dit is ook geen lokale inzet meer. Dat de ingezette eenheden er niet meer warm of koud van worden heeft te maken met het feit dat ze al vaker met dit bijltje hebben moeten hakken, aangezien het niet de eerste maal is op deze locatie. Zodra je eenheden vanuit de regio moet gaan halen, en zelfs buurregio's is het lokale karakter van de brand voorbij. En dat is juist ook de opzet van regionalisering. Snellere slagkracht, en de eenheden spreken dezelfde taal en weten waar ze aan toe zijn.

Ondanks dat deze brand op een bekende plaats was, mag je hem nooit benaderen zoals je de andere branden hebt benadert. Elke brand is anders, elke brand reageert anders. En van elke brand zul je moeten uitvinden wat die wil, en waar de mogelijkheden liggen om hem te stoppen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #47 Gepost op: 6 mei 2016, 18:59:06
Grote natuurbrand Hoog Soeren onder controle

Sinds 9.30 uur bestreden meerdere brandweerploegen het vuur
HOOG SOEREN - Bij een grote heidebrand in Hoog Soeren is vrijdag een gebied ter grootte van vijftien voetbalvelden verbrand. Dat heeft de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland laten weten.
 
Iets na 12.00 uur was de brand op de Veluwe onder controle. Volgens de brandweer gaat de nacontrole nog wel enige tijd duren. Sinds 9.30 uur bestreden meerdere brandweerploegen het vuur. Door de natte vennetjes kon de brandweer moeilijk bij het vuur komen.
 
Naast de 3 pelotons aan brandweer voertuigen van de regio Noord en Oost Gelderland werd ook een peloton van Gelderland Midden ingezet. De korpsen van Garderen, Harskamp, Otterlo en Voorthuizen werden ingezet met een tankautospuit. De waterwagen van Kootwijkerbroek werd ook ingezet evenals twee waterwagens van Apeldoorn.








Deze, en veel meer andere foto's op:
http://www.112barneveld.nl/page/Nieuwsdetail/33865/grote-natuurbrand-hoog-soeren-onder-controle
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 6 mei 2016, 19:14:17
Hoe vaak is die Fendt ingezet om brandweervoertuigen los te trekken en was het zwaar werk?
Reed er meer dan een tractor of andere sleepvoertuigen in het gebied en werd(en) deze bij de compagnie inzet direct mede gealarmeerd.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #49 Gepost op: 6 mei 2016, 19:16:44
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1422599 date=1462553378
Inderdaad. Daar heb je helemaal gelijk in. De regionale korpsen klinkt beter dan. Ondanks dat er 16 natuurbrand voertuigen terplaatse zijn is het voor alle ploegen redelijk bekend gebied en hoeft niemand echt ver te rijden, dat zou in andere delen van het land wel zo zijn.  :)
Ik wou het ook geen "regionale inzet"noemen.. Dat ging me net te ver, met de grootte van VNOG in het achterhoofd. Ik denk dat "de lokaal bekende ploegen" eigenlijk wel beter zou zijn, daarmee dek je de lading ook nog als er wat van VGGM komt helpen zonder dat je het meteen over "interregionaal optreden"of zelfs "hulp uit andere regio's"gaat hebben want dat klinkt  meteen zo "grote ramp-achtig".
Citaat van: Peter71 link=msg=1422602 date=1462553549
Ondanks dat deze brand op een bekende plaats was, mag je hem nooit benaderen zoals je de andere branden hebt benadert. Elke brand is anders, elke brand reageert anders. En van elke brand zul je moeten uitvinden wat die wil, en waar de mogelijkheden liggen om hem te stoppen.
Nou kreeg ik zo na een minuut of twee  van het filmpje het idee dat ik naar een vakantiefilmpje zat te kijken. Lekker met zijn allen uit het dak, helm af, jasje uit, en gaan met de banaan...