Zeer grote brand compagnie inzet (heide) - Hoog Soeren 06-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand compagnie inzet (heide) - Hoog Soeren 06-05-2016  (gelezen 12978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #50 Gepost op: 6 mei 2016, 19:21:04
Citaat van: Thor link=msg=1422607 date=1462554857
Hoe vaak is die Fendt ingezet om brandweervoertuigen los te trekken en was het zwaar werk?
Reed er meer dan een tractor of andere sleepvoertuigen in het gebied en werd(en) deze bij de compagnie inzet direct mede gealarmeerd.
Zoals we hier bij een natuurbrandavond van een OvD te horen kregen, er kan in het terrein altijd wel een voertuig vast raken dus vanaf pelotonsinzet laat hij altijd iets komen dat voertuigen los kan trekken. Hij heeft zelf de voorkeur van een shovel boven een trekker omdat die eventueel wat meer kan doen dan alleen trekken. Tot zover de theorie, ik heb nog nooit een shovel of trekker daarvoor  bij een brand in, ook niet bij een compagnies inzet. Maar ik vind het wel logisch om "iets" mee te laten komen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #51 Gepost op: 6 mei 2016, 19:38:04
Citaat van: PBees link=msg=1422609 date=1462555264
Zoals we hier bij een natuurbrandavond van een OvD te horen kregen, er kan in het terrein altijd wel een voertuig vast raken dus vanaf pelotonsinzet laat hij altijd iets komen dat voertuigen los kan trekken. Hij heeft zelf de voorkeur van een shovel boven een trekker omdat die eventueel wat meer kan doen dan alleen trekken. Tot zover de theorie, ik heb nog nooit een shovel of trekker daarvoor  bij een brand in, ook et bij een compagnies inzet. Maar ik vind het wel logisch om "iets" mee te laten komen.

Het ware interessant om de voor- en nadelen van bijvoorbeeld trekkers en shovels eens naast elkaar te zetten, afhankelijk van o.a. het terrein etc.
mobilisatiesnelheid, lokale bekendheid, ervaring, kostenplaatjes

Rijden deze apparaten soms ook wel met kettingen om de banden om eventueel meer grip etc. te krijgen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #52 Gepost op: 6 mei 2016, 19:44:51
Citaat van: Thor link=msg=1422607 date=1462554857
Hoe vaak is die Fendt ingezet om brandweervoertuigen los te trekken en was het zwaar werk?
Reed er meer dan een tractor of andere sleepvoertuigen in het gebied en werd(en) deze bij de compagnie inzet direct mede gealarmeerd.

Deze tractor is ingezet. Een kleinere tractor met achteropbouwlier, en een grote Haakarm op dumper chassis. Hoevaak het gebruikt is weet ik niet. Maar ik heb wel 4 of 5 vastgereden voertuigen op de rechterflank gezien.

De meeste voertuigen zijn door 1 van deze 3 losgetrokken, en waar nodig of waar mogelijk helpen de tankautospuiten elkaar gewoon.

Er is geen vaste alarmering voor dit soort dingen. De verkenner belt meestal zelf met bedrijven waar men vaak gebruik van maakt, in dit geval Zweeverink uit Hoog Soeren zelf.

Omdat zij zo kort op het incident zitten waren zij redelijk snel terplekke. Het materieel wordt regelmatig bestuurt door brandweermannen met ervaring op dat gebied. En in dit geval ging er iemand van de Logistieke eenheid mee ter coördinatie en voor de verbindingen. Het was erg jammer dat het grootste lostrek-voertuig niet bij de brand in de buurt kon komen omdat de politie hem niet door de afzetting wilde laten. Het heeft behoorlijk wat voet in aarde gekost voordat het voertuig uiteindelijk toch door mocht rijden.

Tractors zijn erg leuk om los te trekken maar mijn ervaring is dat de tractors soms ook erg veel moeite hebben voertuigen los te krijgen. Veel beter gaat dat inderdaad met shovels, of nog mooier met een graafmachine (Bij voorkeur op rups) deze kan zelf stil blijven staan terwijl hij met zijn hydrolische arm het voertuig een aantal meters naar zich toe trekt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #53 Gepost op: 6 mei 2016, 19:59:26
@Luke.
De loonwerkers uit mijn kennissen en vriendenkring zijn inderdaad erg enthousiast over het gebruik van lieren van tractoren etc.
of de armen/lepels van graafmachines.
Een rups moet waarschijnlijk uit de buurt komen of worden aangevoerd met een vrachtwagen/dieplader maar is inderdaad effectiever dan apparaten op wielen.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #54 Gepost op: 6 mei 2016, 20:14:48
Hebben de natuurbrandvoertuigen eigenlijk rijplaten op de voertuigen, zoals bijvoorbeeld de Dakar voertuigen? Kan (uit eigen ervaring) zeggen dat het soms net het beetje grip kan opleveren dat je nodig hebt om los te komen...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #55 Gepost op: 6 mei 2016, 20:27:44
Citaat van: Scaniafan link=msg=1422618 date=1462558488
Hebben de natuurbrandvoertuigen eigenlijk rijplaten op de voertuigen, zoals bijvoorbeeld de Dakar voertuigen? Kan (uit eigen ervaring) zeggen dat het soms net het beetje grip kan opleveren dat je nodig hebt om los te komen...
de 4 iveco's BT-SB's die hebben 4 rijplanten op het voertuig. De Volvo's niet zover ik weet. Maar zeker weten doe ik dat niet.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #56 Gepost op: 6 mei 2016, 21:20:38
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1422616 date=1462556691
Het was erg jammer dat het grootste lostrek-voertuig niet bij de brand in de buurt kon komen omdat de politie hem niet door de afzetting wilde laten. Het heeft behoorlijk wat voet in aarde gekost voordat het voertuig uiteindelijk toch door mocht rijden.
:o Nee toch he....

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1422616 date=1462556691
Maar ik heb wel 4 of 5 vastgereden voertuigen op de rechterflank gezien.
Het is geen schande als je in het terrein vast komt te zitten. N


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #57 Gepost op: 6 mei 2016, 21:33:22
Citaat van: PBees link=msg=1422632 date=1462562438
:o Nee toch he....
Het is geen schande als je in het terrein vast komt te zitten. N

Misschien eens even kijken naar de makkelijk toepasbare en praktische oplossingen die agrariërs etc. in de loop der jaren  tegen het vastraken hebben bedacht.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Reactie #58 Gepost op: 6 mei 2016, 22:08:19
Hoe ernstig is het voertuig van Hoenderloo er aan toe welke in brand heeft gestaan?


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #59 Gepost op: 6 mei 2016, 22:15:50
Citaat van: tygerpower link=msg=1422651 date=1462565299
Hoe ernstig is het voertuig van Hoenderloo er aan toe welke in brand heeft gestaan?
luchtfilter heeft vonken aangezogen en daardoor is het luchtfilter en luchtfilterhuis verbrand/ gesmolten. Tijdelijk nieuw luchtfilter op de inlaat geplaatst. Luchtfilterhuis in bestelling.
Voertuig is zelfstanding het terrein uitgereden. Zover te zien valt het mee. Op post zuid eerdaags ff goed nazien.