Lesauto (geven van een stopteken)

Auteur Topic: Lesauto (geven van een stopteken)  (gelezen 12807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Gepost op: 12 mei 2016, 13:07:28
Op het moment dat ik aan het werk ben en na een x aantal auto's het verkeer van mijn kant weer moet stopzetten en er in het aankomend verkeer een lesauto zit, wil ik zelf als de situatie het toelaat, heel bewust de lesauto een stopteken geven.  ;)

Ik ben benieuwd of er naast mij ook Verkeersregelaars, Politie en RDW bevoegde personen zijn
die bewust en bij gelegenheid een lesauto uitkiezen die aan komt rijden, om die een stopteken te geven?


Tijdens de rijles ga ik er vanuit dat de rijinstructeur dan in de praktijk een uitleg geeft... O0


Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2016, 18:43:18
Dat doe ik als t ff kan, ja. Goede les voor de leerling. Weet hij zij meteen hoe te handelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2016, 19:23:29
Ik geef een lesauto alleen een stopteken als ik geen L op het dak zie en de indruk krijg (gezien de rijstijl) dat men wel aan het lessen is. Ik ben het wel eens tegen gekomen dat er alleen een L sticker op de zijkant van de auto stond, waardoor het voor het overige verkeer niet duidelijk wordt dat er gelest wordt. Dit bord op het dak is wettelijk verplicht.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2016, 19:24:58
Ik deed het praktisch altijd als ik een auto moest prikken en ik zag een lesauto.

Heb ook ooit een klacht gehad van een instructeur. Na 4x vond hij het niet leuk meer. Heb toen gezegd dat als hij het niet meer wou hebben hij een andere route moest kiezen (was elke keer wel een andere leerling(e))
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2016, 19:42:05
Fijn om deze antwoorden te zien en zie dat ik niet de enige ben.  O0
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2016, 23:16:12
Dit bord op het dak is wettelijk verplicht.
De L moet aan de voor- en achterzijde zichtbaar zijn. Dat kan ook anders dan op het dak...,


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2016, 23:27:32
Citaat van: Bert65 link=msg=1423768 date=1463087772
De L moet aan de voor- en achterzijde zichtbaar zijn. Dat kan ook anders dan op het dak...,

Volgens mij moet dit aan de voor- en achterzijde zichtbaar op het dak staan, in ieder geval tijdens examens:

Citaat
Een lesauto moet zijn voorzien van een bord of sticker met een witte letter L tegen een blauwe achtergrond. Voor het doen van een examen is het bord op het dak verplicht, de sticker is dan niet voldoende.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lesauto

Hoe exacte wetgeving is vind ik niet zo vlug.

EDIT: wat meer info op de site van het CBR:

Citaat
voorzien van het wettelijk voorgeschreven L-bord, in verticale stand aangebracht op het dak van het motorvoertuig en zodanig bevestigd dat het niet door (rij)wind of anderszins kan losraken.
De L-aanduiding mag een onderdeel vormen van een rijschoolnaam(reclame)bord, dat goed bevestigd is en aangebracht op een verticaal vlak en overeenkomstig de bepalingen over afmetingen.
Het L-bord moet in verticale stand en haaks op de lengteas van het voertuig aanwezig zijn en moet zowel aan de voor- als achterzijde goed leesbaar zijn; eventuele dak(reclame)borden zijn zodanig bevestigd dat zij niet door de (rij)wind of op een andere manier kunnen losraken.
op (het dakbord van) het examenvoertuig staat de naam vermeld van de opleider via wie dit praktijkexamen is aangevraagd. Bij examens in de categorie B is slechts één rijschoolnaam op het examenvoertuig toegestaan. Deze naam is naar het uitsluitende oordeel van het CBR prominent aanwezig ten opzichte van andere uitingen die op het voertuig zijn aangebracht.
De naam van de opleider die het examen heeft aangevraagd, moet overeenstemmen met de naam op het examenvoertuig en met de naam waaronder de opleider bij het CBR is ingeschreven;
Bron: CBR punt 12
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2016, 01:33:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1423771 date=1463088452
Volgens mij moet dit aan de voor- en achterzijde zichtbaar op het dak staan, in ieder geval tijdens examens:
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lesauto

Je plaatst een linkje van Wikipedia maar je hebt de tekst niet gelezen? Daar staat dus als laatste vermeld:
Citaat
Een lesauto moet zijn voorzien van een bord of sticker met een witte letter L tegen een blauwe achtergrond. Voor het doen van een examen is het bord op het dak verplicht, de sticker is dan niet voldoende.
Het CBR verzint zijn eigen regeltjes en vindt dus dat bij een examen de L op het dak moet staan. Voor de rest is een (magneet-)sticker op de voor- en achterzijde wettelijk voldoende.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2016, 19:23:17
Citaat van: DeMassel link=msg=1423724 date=1463073898
Ik deed het praktisch altijd als ik een auto moest prikken en ik zag een lesauto.

Heb ook ooit een klacht gehad van een instructeur. Na 4x vond hij het niet leuk meer. Heb toen gezegd dat als hij het niet meer wou hebben hij een andere route moest kiezen (was elke keer wel een andere leerling(e))

Geen echt fanatieke instructeur lijkt me dat dan. Als ik rij instructeur was zou ik het juist fijn vinden, kun je weer wat dingen uitleggen adh van de praktijk. Zeker als het zoals jij zegt telkens een andere leerling is. Als het telkens dezelfde was dan zou dat na een aantal maal wel vervelend worden denk ik ja, maar dan nog, dat kan jij niet zien en hij zal ook wel doorhebben dat je het met opzet doet.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2016, 22:16:11
Ik zou het ook irritant vinden hoor.

De regels omtrent verkeersregelaars zitten ook gewoon in de theorie en de instructeur kan het ook met de leerling bespreken als hij je ziet staan zonder dat je hem specifiek laat stoppen.