Grote brand (sporthal) Stokeind - Moergestel 12-05-2016

Auteur Topic: Grote brand (sporthal) Stokeind - Moergestel 12-05-2016  (gelezen 3542 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2016, 18:23:11
Video van de brand, sporthal volledig verwoest:

https://www.youtube.com/watch?v=mXHYcINZma4


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2016, 18:38:24
Citaat van: honderd link=msg=1423675 date=1463058903
Gaat de opschaling in MWB anders dan in de rest van Nederland? Eerste alarmering voor 2x TS, daarna wordt bij middelbrand een 3e TS opgeroepen, en bij grote brand nog eens 2. Daarna nog een TS (Rijen), maar die is hoogstwaarschijnlijk ter assistentie van opbouw GWT is.
Moergestel is 1 van de posten die  momenteel overdag wat moeilijk zitten (er zitten wle nieuwe mensen in de opleiding geloof ik), voor bepaalde meldingen wordt er meteen een tweede TS (Tilburg 6733)gealarmeerd, die door rijdt als er niet genoeg manschappen in het voertuig van Moergestel zitten OF als dat voertuig wegens geen bevelvoerder/chauffeur niet uit kan rukken. Voor Middelbrand komt dan  een derde TS (ook als Moergestel wel is uitgerukt , maar onderbezet), Oisterwijk 6931. Voor grote brand kwam Berkel-Enschot, Gilze voor de Fire Defender.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #22 Gepost op: 12 mei 2016, 20:24:23
Geen idee de hoeveelste maar in ieder geval heel veel. Misschien dat verzekeraars en/of brandonderzoekers dit registreren.

Ik dacht dat ik ooit een topic er over gestart heb maar kan hem niet vinden. In dit topic kan je dan incidenten plaatsen die begonnen zijn door dakwerkzaamheden.

Citaat van: honderd link=msg=1423682 date=1463059729
Volgens Omroep Brabant zou de brand ontstaan zijn bij werkzaamheden aan het dak. De hoeveelste grote brand waar de oorzaak ligt bij werkzaamheden aan het dak dit jaar?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2016, 11:21:16
Citaat van: Thor link=msg=1423697 date=1463063758
Dit soort bouwsels zijn vaak onbegonnen werk voor de brandweer hoeveel water er ook tegenaan wordt gegooid.
Een sporthal is meestal 1 grote hal met een dak er op, 1 compartiment. Dat gaat zowiezo. Volgens Omroep Brabant zijn wel de kantine en fitness ruimte behouden gebleven.
Nou ja , behouden, ik weet niet of het met de ongetwijfeld aanzienlijke rook en waterschade zinvol is die te laten staan als je de rest van de hal weer  gaat opbouwen of dat je die meteen meeneemt in de herbouwplannen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2016, 12:33:10
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1423737 date=1463077463
Geen idee de hoeveelste maar in ieder geval heel veel. Misschien dat verzekeraars en/of brandonderzoekers dit registreren.

Ik dacht dat ik ooit een topic er over gestart heb maar kan hem niet vinden. In dit topic kan je dan incidenten plaatsen die begonnen zijn door dakwerkzaamheden.

Ik neem aan dat zal worden onderzocht of de nodige voorzorgsmaatregelen in acht zijn genomen,zeker bij dit weer en een dergelijk bouwsel kun je niet voorzichtig genoeg zijn.Als de brand werkelijk door dakreparateurs oid is ontstaan dan hoop ik dat ze goed zijn verzekerd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 13 mei 2016, 12:57:00
Het verplicht melden van "warm werk" op dak zou een hoop narigheid kunnen voorkomen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #27 Gepost op: 13 mei 2016, 21:56:13
Kijk jij maakt gelijk al een mooie risicoanalyse! Eén brandcompartiment en als er al wat behouden wordt en dat is maar een klein (en oud gedeelte) dan gaat alles tegen de vlakte en beginnen we opnieuw. Dus is deze inzet brandweertechnisch goed gegaan? Ik denk van wel!

Citaat van: PBees link=msg=1423846 date=1463131276
Een sporthal is meestal 1 grote hal met een dak er op, 1 compartiment. Dat gaat zowiezo. Volgens Omroep Brabant zijn wel de kantine en fitness ruimte behouden gebleven.
Nou ja , behouden, ik weet niet of het met de ongetwijfeld aanzienlijke rook en waterschade zinvol is die te laten staan als je de rest van de hal weer  gaat opbouwen of dat je die meteen meeneemt in de herbouwplannen.


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2016, 03:46:58
Indrukwekkende beelden een dag na de fatale brand in sporthal aan het Stokeind in Moergestel, 13-05-2016.

https://www.youtube.com/watch?v=hISZeCXVswQ