Brandweer blusrobot

Auteur Topic: Brandweer blusrobot  (gelezen 22934 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 13 mei 2016, 17:32:39




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2016, 17:40:54

Brandweer Amsterdam-Amstelland test robot

Brandweer Amsterdam-Amstelland (BAA) is begonnen met een 2-jarige proef met robotica. Het doel is om erachter te komen hoe, en überhaupt of,  een onbemand systeem effectief kan worden ingezet als ondersteuning bij het bestrijden van brand en andere incidenten.

Voor de proef heeft BAA de SCARAB TX van de firma Tecdron uit Frankrijk aangeschaft. Deze robot is op afstand bestuurbaar en kan worden uitgerust met divers materieel zoals een water/schuimkanon, ventilatoren, camera's, meetapparatuur en brancarddragers.

De afdeling Brandweerkunde van BAA onderzoekt de komende tijd de mogelijkheden van de SCARAB. Maar de robot zal ook zo snel mogelijk beschikbaar zijn voor ondersteuning bij echte inzetten. Met name de vele tunnels, industrie en haven behoren tot de inzetmogelijkheden in en rondom Amsterdam.

Brandweer Amsterdam-Amstelland is het eerste korps in Nederland dat experimenteert met een dergelijk systeem. Met de SCARAB hoopt BAA een belangrijke bijdrage te leveren aan de doorontwikkeling van veilige incidentbestrijding.

De SCARAB is binnenkort te bezichtigen tijdens drie open dagen: in Aalsmeer (21 mei), Driemond (28 mei) en op Pier Afrika (4 juni).


https://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/actueel/nieuws/@43503/brandweer-amsterdam/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2016, 17:51:14


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2016, 20:00:23
Het lijkt mij niet bepaald een wereldschokkende vernieuwing mbt het aanpakken van branden.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2016, 09:54:48
Wereldschokkend en innovatief is het niet nee, maar dat wil niet zeggen dat deze apparatuur geen bijdrage kan leveren. Op het eerste gezicht is de meest handige functie dat het een modulair platform is waarbij er verschillende soorten apparatuur (sensoren, waterkanon, etc) gebruikt kan worden.

Toepassing is inderdaad bij grote tunnelbranden (te veel hitte om naar binnen te gaan) of parkeergarages (rook, hitte, kans om te verdwalen).

Hoe zit het met die andere robot van BAA?
http://bocas.nl/Nieuwsbericht/78/Demonstratie_Blusrobot.html


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2016, 21:18:40
Meen je dat nu? Dus wij hebben nu eigenlijk al de spullen en personen die hetzelfde als deze robot kan?

Citaat van: Thor link=msg=1423938 date=1463162423
Het lijkt mij niet bepaald een wereldschokkende vernieuwing mbt het aanpakken van branden.

Als ik dit zo zie is dit geen robot geweest van BAA maar een soort reclamestunt/promotie van een leverancier. Staat natuurlijk altijd erg leuk als je ff snel jouw product van Nederlandse brandweerstriping voorziet. Het logo is trouwens in spiegelbeeld....  ;D

Citaat van: Djseb link=msg=1424595 date=1463558088
Hoe zit het met die andere robot van BAA?
http://bocas.nl/Nieuwsbericht/78/Demonstratie_Blusrobot.html


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2016, 09:27:45
Haha nu je het zegt ;D Denk dat je gelijk hebt, maar ik dacht dat ik er een aantal jaren geleden meer over gelezen had. Dat staat me dan misschien verkeerd bij.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2016, 13:21:48
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1424696 date=1463599120
Meen je dat nu? Dus wij hebben nu eigenlijk al de spullen en personen die hetzelfde als deze robot kan?

De inzet van deze robot zal maar zeer beperkt zijn en je moet bij innovaties altijd kijken naar het eventuele rendement van de investering.

Bij de huidige problemen met de bluswatervoorziening in sommige gebieden zou bijvoorbeeld een "uitvinding" waardoor de benodigde hoeveelheid bluswater drastisch wordt terug gebracht welkom zijn.

Te denken valt aan natuurbranden, stranden, duinen, gebieden als Drenthe  etc.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2016, 13:22:53
Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen. Om eerlijk te zijn ben ik sceptisch. Hele leuke foto's en filmpjes tot nu toe, maar ik heb het nog geen echte brand zien blussen.

En hoeveel tijd het gaat kosten om dat ding TP te krijgen, gereed te maken en bij het vuur te krijgen... :| Om vervolgens geconfronteerd te worden met de limieten van het apparaat in de zin van batterijduur, bereik en evt. onbegaanbaar terrein.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2016, 13:51:20
Ik ben ook heel benieuwd. Er zijn absoluut situaties waar een robot van meerwaarde kan zijn. Zeker voor veiliger repressief optreden of verkenning. Echter deze incidenten zijn denk ik zeer schaars. Ik kan er een paar bedenken de afgelopen jaren. Ook staat of valt alles bij de techniek van de robot. Begaanbaarheid, hitte, bereikbaarheid en besturing in bijvoorbeeld betonnen constructies. We gaan het zien.