Brandweer blusrobot

Auteur Topic: Brandweer blusrobot  (gelezen 22945 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2016, 14:44:48
Citaat van: Defender link=msg=1424803 date=1463658680
Ik ben ook heel benieuwd. Er zijn absoluut situaties waar een robot van meerwaarde kan zijn. Zeker voor veiliger repressief optreden of verkenning. Echter deze incidenten zijn denk ik zeer schaars. Ik kan er een paar bedenken de afgelopen jaren. Ook staat of valt alles bij de techniek van de robot. Begaanbaarheid, hitte, bereikbaarheid en besturing in bijvoorbeeld betonnen constructies. We gaan het zien.
Het is fijn om te lezen dat er een test komt met een robot.  O0
De toekomstige resultaten en bevindingen uit de praktijk zullen we vast hier kunnen lezen... en heb geen vooroordelen ;)
Voor wat betreft de tunnels in Amsterdam, die gaan maandelijks in onderhoud, een leuke gelegenheid om de bereikbaarheid en de werking te testen...  O0
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


3286

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2016, 18:56:52
Leuk om te lezen dat de meningen verdeeld zijn. Ten tijde van onze testen met Cobrasystemen viel zo'n beetje heel brandweer Nederland over ons heen, want wat moest je nou met zo'n Kärcher?
Inderdaad robots zijn niet nieuw, maar wel in hulpverleningsland. Maar niemand heeft hier ooit uitgebreid mee geëxperimenteerd, dus wéten we niet of dit meerwaarde heeft. Waar je in het buitenland veel monorole systemen vind zoeken wij naar het schaap met de 5 poten dat zich ook nog eens eenvoudig laat bedienen.
En wellicht komt er uiteindelijk uit dat een UGV géén toegevoegde waarde heeft. En ja dan heeft het geld gekost, maar dan wéten we het ook in plaats van vermoedens en meningen te spuien.
Uiteindelijk heb ik maar één doel en dat is  repressie nog veiliger proberen te maken voor mijn collega's, maar dan wel op een werkbare manier.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2016, 21:08:59
Ja ik denk ook dat een brandweerrobot weinig inzetten zal kennen maar is dat een reden om er niet mee te testen? Want dat is namelijk de reden van deze robot: ervaring er mee op doen en lessen trekken. Ik denk dat een heel goed idee is, wie weet wat we er van leren en misschien zelfs wel efficiënter mee kunnen optreden. USAR en STH zullen ook weinig inzet worden maar dat is nog geen reden om deze teams niet op te richten, toch!?

Ja ben ik helemaal ben je eens, en die onderzoeken worden ook zeker gedaan maar heeft niets met deze robot te maken. Niemand houdt jou tegen iets uit te vinden.


Citaat van: Thor link=msg=1424797 date=1463656908
De inzet van deze robot zal maar zeer beperkt zijn en je moet bij innovaties altijd kijken naar het eventuele rendement van de investering.

Bij de huidige problemen met de bluswatervoorziening in sommige gebieden zou bijvoorbeeld een "uitvinding" waardoor de benodigde hoeveelheid bluswater drastisch wordt terug gebracht welkom zijn.

Te denken valt aan natuurbranden, stranden, duinen, gebieden als Drenthe  etc.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2016, 22:20:51
Citaat van: 3286 link=msg=1424839 date=1463677012
maar dan wéten we het ook in plaats van vermoedens en meningen te spuien.
Misschien was de toon van mijn reactie een beetje negatief.

Ik weet zeker dat drones en en andere robots in de toekomst een grote rol gaan spelen binnen de brandweer. Gezien de aard van de werkzaamheden van de brandweer is er nou eenmaal veel plaats voor 'mechanisatie'. Wellicht dat drones die volledig autonoom meldingen afhandelen in de toekomst tot de mogelijkheden gaat behoren.

Het is wel belangrijk om te beseffen dat "willen weten of iets een toegevoegde waarde heeft" op zichzelf nog geen reden is om te gaan investeren in dit soort projecten. Anders krijgen we situaties als bij de CIA tijdens de koude oorlog; miljoenen investeren in een kat waarmee je kunt afluisteren, wordt overreden bij eerste inzet :-X

Vooraf discussiëren over het verwachtte rendement, zoals Thor al zei, is dus wel degelijk belangrijk. En past het als brandweer binnen je prioriteiten? Ook wanneer het rendement positief is kost het project NU alleen nog maar tijd en geld. Gaat dat niet ten koste van andere zaken?


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2016, 22:43:57
@3286 Mag ik vragen op wat voor manier jij precies verbonden bent aan deze test bij de brandweer?


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2016, 22:53:27
Citaat van: 3286 link=msg=1424839 date=1463677012
Leuk om te lezen dat de meningen verdeeld zijn. Ten tijde van onze testen met Cobrasystemen viel zo'n beetje heel brandweer Nederland over ons heen, want wat moest je nou met zo'n Kärcher?
Inderdaad robots zijn niet nieuw, maar wel in hulpverleningsland. Maar niemand heeft hier ooit uitgebreid mee geëxperimenteerd, dus wéten we niet of dit meerwaarde heeft. Waar je in het buitenland veel monorole systemen vind zoeken wij naar het schaap met de 5 poten dat zich ook nog eens eenvoudig laat bedienen.
En wellicht komt er uiteindelijk uit dat een UGV géén toegevoegde waarde heeft. En ja dan heeft het geld gekost, maar dan wéten we het ook in plaats van vermoedens en meningen te spuien.
Uiteindelijk heb ik maar één doel en dat is  repressie nog veiliger proberen te maken voor mijn collega's, maar dan wel op een werkbare manier.
Duidelijk geschreven.  O0
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


3286

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2016, 23:07:32
Citaat van: LSPD link=msg=1424875 date=1463690637
@3286 Mag ik vragen op wat voor manier jij precies verbonden bent aan deze test bij de brandweer?

Het is een project van mijn afdeling, samen met een collega trekken we deze pilot.


3286

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2016, 23:18:42
Citaat van: LSPD link=msg=1424872 date=1463689251
Misschien was de toon van mijn reactie een beetje negatief.

Ik weet zeker dat drones en en andere robots in de toekomst een grote rol gaan spelen binnen de brandweer. Gezien de aard van de werkzaamheden van de brandweer is er nou eenmaal veel plaats voor 'mechanisatie'. Wellicht dat drones die volledig autonoom meldingen afhandelen in de toekomst tot de mogelijkheden gaat behoren.

Het is wel belangrijk om te beseffen dat "willen weten of iets een toegevoegde waarde heeft" op zichzelf nog geen reden is om te gaan investeren in dit soort projecten. Anders krijgen we situaties als bij de CIA tijdens de koude oorlog; miljoenen investeren in een kat waarmee je kunt afluisteren, wordt overreden bij eerste inzet :-X

Vooraf discussiëren over het verwachtte rendement, zoals Thor al zei, is dus wel degelijk belangrijk. En past het als brandweer binnen je prioriteiten? Ook wanneer het rendement positief is kost het project NU alleen nog maar tijd en geld. Gaat dat niet ten koste van andere zaken?

Daar heb je een punt, maar we hebben uitgebreid gesproken voor we de bestelbon de deur uit deden.
Een van de redenen was het feit dat er een einde komt aan de bescherming die we de collega's kunnen bieden, maar het werk gaat door!  Klein voorbeeld: vroegâh stonden parkeergarages vrij, tegenwoordig wordt er volop bovenop gebouwd. Rood-wit lint kan altijd nog, maar als er tal van woningen bovenop staan, of belangrijke bedrijven, instanties etc gaan we toch optreden, maar dan wel veilig.
Ander: in onze haven staan veel opslagloodsen met een WBDBO van 0 minuten, die kan je vergeten. Maar de buren op twee mater afstand wil natuurlijk geen brand. In het verleden posteerden we collega's tussen deze twee panden ( iets met onveilig gebied) nu trekt de robot honderden meters waterscherm in de valschaduw op z'n plaats. Maar goed, onze testen, en ik hoop veel inzetten gaat ons (on)gelijk bewijzen.


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2016, 04:22:04
Citaat van: 3286 link=msg=1424886 date=1463692722
Daar heb je een punt, maar we hebben uitgebreid gesproken voor we de bestelbon de deur uit deden.
Een van de redenen was het feit dat er een einde komt aan de bescherming die we de collega's kunnen bieden, maar het werk gaat door!  Klein voorbeeld: vroegâh stonden parkeergarages vrij, tegenwoordig wordt er volop bovenop gebouwd. Rood-wit lint kan altijd nog, maar als er tal van woningen bovenop staan, of belangrijke bedrijven, instanties etc gaan we toch optreden, maar dan wel veilig.
Ander: in onze haven staan veel opslagloodsen met een WBDBO van 0 minuten, die kan je vergeten. Maar de buren op twee mater afstand wil natuurlijk geen brand. In het verleden posteerden we collega's tussen deze twee panden ( iets met onveilig gebied) nu trekt de robot honderden meters waterscherm in de valschaduw op z'n plaats. Maar goed, onze testen, en ik hoop veel inzetten gaat ons (on)gelijk bewijzen.
Wat ik hier een beetje in lees, is dat de nieuwe manier van bouwen (dichter naast en op elkaar)...  ::)
Ook vraagt om een nieuwe en met name ook een veiliger en grensoverschrijdende manier van hulpverlening.  O0
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2016, 08:08:09
Citaat van: 3286 link=msg=1424839 date=1463677012
Leuk om te lezen dat de meningen verdeeld zijn. Ten tijde van onze testen met Cobrasystemen viel zo'n beetje heel brandweer Nederland over ons heen, want wat moest je nou met zo'n Kärcher?
Inderdaad robots zijn niet nieuw, maar wel in hulpverleningsland. Maar niemand heeft hier ooit uitgebreid mee geëxperimenteerd, dus wéten we niet of dit meerwaarde heeft. Waar je in het buitenland veel monorole systemen vind zoeken wij naar het schaap met de 5 poten dat zich ook nog eens eenvoudig laat bedienen.
En wellicht komt er uiteindelijk uit dat een UGV géén toegevoegde waarde heeft. En ja dan heeft het geld gekost, maar dan wéten we het ook in plaats van vermoedens en meningen te spuien.
Uiteindelijk heb ik maar één doel en dat is  repressie nog veiliger proberen te maken voor mijn collega's, maar dan wel op een werkbare manier.

Ik ben zeker ook benieuwd naar de resultaten! Lijkt me geweldig om eens te kijken wat het effect is van een blusrobot in een parkeergarage of tunnel - in een zodanige situatie dat het eigenlijk voor de brandweer nauwelijks meer mogelijk is om naar binnen te gaan. Krijgt de robot nog voldoende zuurstof om de motor te laten draaien? Is de robot bestand tegen de enorme temperaturen? Zijn de camera's nog bruikbaar als er een laagje roet op zit door de brand?

Vragen die ik ook heb bij de blusrobot die in Zoetermeer staat en die ik in Zutphen aan het werk heb gezien. Op locatie, buiten, denk ik dat het een prima systeem is. Maar je moet de robot per dieplader vervoeren en dan ook nog eens inzetgereed krijgen. De meeste branden zullen dan voor een groot deel al uit zijn.

Maar nogmaals: heel benieuwd! Ik hoop dat jullie een aantal mooie en realistische testen in gedachte hebben.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding