Brandweer blusrobot

Auteur Topic: Brandweer blusrobot  (gelezen 22933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2016, 08:49:08
Citaat van: 3286 link=msg=1424886 date=1463692722

Ander: in onze haven staan veel opslagloodsen met een WBDBO van 0 minuten, die kan je vergeten. Maar de buren op twee mater afstand wil natuurlijk geen brand. In het verleden posteerden we collega's tussen deze twee panden ( iets met onveilig gebied) nu trekt de robot honderden meters waterscherm in de valschaduw op z'n plaats. Maar goed, onze testen, en ik hoop veel inzetten gaat ons (on)gelijk bewijzen.

Beetje ongelukkig voorbeeld, vroeger werden daartoe de L wagens 360m3/uur met waterkanon of straatwaterkanonnen of een blusboot 2400 m3/uur etc. ingezet en nmm geen collega's.
Honderden meters waterscherm middels een kanon voeding middels een 3" slang lijkt mij aan de optimistische kant.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2016, 10:15:32
Citaat van: Danny722 link=msg=1424920 date=1463724489
Ik ben zeker ook benieuwd naar de resultaten! Lijkt me geweldig om eens te kijken wat het effect is van een blusrobot in een parkeergarage of tunnel - in een zodanige situatie dat het eigenlijk voor de brandweer nauwelijks meer mogelijk is om naar binnen te gaan.1. Krijgt de robot nog voldoende zuurstof om de motor te laten draaien? Is de robot bestand tegen de enorme temperaturen?2. Zijn de camera's nog bruikbaar als er een laagje roet op zit door de brand?

Vragen die ik ook heb bij de blusrobot die in Zoetermeer staat en die ik in Zutphen aan het werk heb gezien. Op locatie, buiten, denk ik dat het een prima systeem is. 3.Maar je moet de robot per dieplader vervoeren en dan ook nog eens inzetgereed krijgen. De meeste branden zullen dan voor een groot deel al uit zijn.

4.Maar nogmaals: heel benieuwd! Ik hoop dat jullie een aantal mooie en realistische testen in gedachte hebben.

1.Bij elektromotoren lijkt mij dat geen probleem.
2.De vraag is of de camera's bij zeer dichte rook nog effectief zijn
3.De loonwerkers etc. vervoeren de (rups)graafmachines (van ongeveer het zelfde gewicht) op aanhangers, dus voor deze robot heb je geen dieplader nodig. Verder een paar hijspunten eraan en je kunt de robot qua gewicht makkelijk met een mobiel kraan op een vrachtwagen vervoeren.
4.Het lijkt mij dat duidelijk is omschreven waarvoor de robot zou kunnen worden ingezet en ter vervanging van wat en hoe.
   Een dat wordt getest.


imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2016, 10:22:46
Citaat van: Thor link=msg=1424925 date=1463726948
Beetje ongelukkig voorbeeld, vroeger werden daartoe de L wagens 360m3/uur met waterkanon of straatwaterkanonnen of een blusboot 2400 m3/uur etc. ingezet en nmm geen collega's.
Honderden meters waterscherm middels een kanon voeding middels een 3" slang lijkt mij aan de optimistische kant.

Zoals ik het begrijp brengt de robot alleen het scherm op zijn plek, in gevaarlijk gebied, zonder dat er manschappen in de valschaduw komen. Het voeden kan dan met, bijvoorbeeld, het nieuwe blusponton gebeuren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2016, 11:48:46
Citaat van: 3286 link=msg=1424886 date=1463692722
In het verleden posteerden we collega's tussen deze twee panden ( iets met onveilig gebied) nu trekt de robot honderden meters waterscherm in de valschaduw op z'n plaats. Maar goed, onze testen, en ik hoop veel inzetten gaat ons (on)gelijk bewijzen.

Bij honderden meters waterscherm heb je over de lengte de nodige aansluitingen nodig.
Het lijkt mij zinvol de armaturen en aansluitingen voor het waterscherm vast aan te brengen, de kosten in verhouding tot de kosten van de bouw van een loods oid zijn het niet.
Honderden meters waterscherm, met de nodige aansluitingen etc., met een robot tussen de loodsen doortrekken vereist wel een redelijk gladde ondergrond en geen obstakels waarop de boel kan vastlopen.


3286

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #24 Gepost op: 20 mei 2016, 12:33:07
Maar zoals ik al eerder schreef: " we gaan een pilottraject in"  dus proberen we alles uit.
De tijd, en ik hoop enkele leuke inzetten, zullen het leren.
Ga allemaal graag door met suggesties over wat we vooral wel moeten proberen. En laat weten waar je absoluut géén heil in ziet, dan proberen we dat ook!
Koffietafelorakels in de geest van " ik vind het niks, dus het is niks" daar heb ik helaas niks mee.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 20 mei 2016, 14:28:02
Citaat van: imotmart link=msg=1424947 date=1463732566
Zoals ik het begrijp brengt de robot alleen het scherm op zijn plek, in gevaarlijk gebied, zonder dat er manschappen in de valschaduw komen. Het voeden kan dan met, bijvoorbeeld, het nieuwe blusponton gebeuren.

Het nieuwe blusponton 2400m3/uur is qua inzet geografisch maar beperkt.
Tegenwoordig kun je 2400m3/uur(6xdpu 400 m3/uur) makkelijk op een trailer kwijt,universeel Inzetbaar,snel ter plaatse,goedkoper qua aanschaf en onderhoud.
Inclusief brandstof en schuim etc.


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #26 Gepost op: 20 mei 2016, 17:30:43
Citaat van: Thor link=msg=1424943 date=1463732132
1.Bij elektromotoren lijkt mij dat geen probleem.
2.De vraag is of de camera's bij zeer dichte rook nog effectief zijn
3.De loonwerkers etc. vervoeren de (rups)graafmachines (van ongeveer het zelfde gewicht) op aanhangers, dus voor deze robot heb je geen dieplader nodig. Verder een paar hijspunten eraan en je kunt de robot qua gewicht makkelijk met een mobiel kraan op een vrachtwagen vervoeren.
4.Het lijkt mij dat duidelijk is omschreven waarvoor de robot zou kunnen worden ingezet en ter vervanging van wat en hoe.
   Een dat wordt getest.
Fijn om te lezen dat ideeën welkom zijn.  O0
2. Wellicht kun je ook een infrarood camera testen, ik heb geen idee of je daarmee door rook kunt kijken?
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2016, 10:51:29
Citaat van: 3286 link=msg=1424886 date=1463692722
Daar heb je een punt, maar we hebben uitgebreid gesproken voor we de bestelbon de deur uit deden.
Een van de redenen was het feit dat er een einde komt aan de bescherming die we de collega's kunnen bieden, maar het werk gaat door!  Klein voorbeeld: vroegâh stonden parkeergarages vrij, tegenwoordig wordt er volop bovenop gebouwd. Rood-wit lint kan altijd nog, maar als er tal van woningen bovenop staan, of belangrijke bedrijven, instanties etc gaan we toch optreden, maar dan wel veilig.
Ander: in onze haven staan veel opslagloodsen met een WBDBO van 0 minuten, die kan je vergeten. Maar de buren op twee mater afstand wil natuurlijk geen brand. In het verleden posteerden we collega's tussen deze twee panden ( iets met onveilig gebied) nu trekt de robot honderden meters waterscherm in de valschaduw op z'n plaats. Maar goed, onze testen, en ik hoop veel inzetten gaat ons (on)gelijk bewijzen.
Ik denk dat zo'n robot wel nut kan hebben. Alleen niet bij elke brand. Bij grote industriebranden wordt er al snel een statisch straatwaterkanon neer gezet. Die kan in veel gevallen oscilleren. Maar blijft op de plek dan staan. Met een robot kun je de locatie aanpassen. Net zo bij tunnelbranden of in parkeergarages.
In de situaties waar je niet graag mensen meer naar binnen wild sturen stuur je die robot naar binnen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2016, 11:26:17
Citaat van: pb_vkr_zh link=msg=1425064 date=1463758243
Fijn om te lezen dat ideeën welkom zijn.  O0
2. Wellicht kun je ook een infrarood camera testen, ik heb geen idee of je daarmee door rook kunt kijken?

Wellicht kan je kennis bundelen van brandweermensen met het robotica talent van de Nederlandse technische universiteiten omdat infraroodbeelden o.a. temperatuurverschillen kunnen onderscheiden en je een slachtoffer kan zien liggen. Je kan de robot een soort hersenen geven door het ding zelf te laten nadenken, bijv. door interpretatie van de temperatuurverschillen bepalen waar de brandhaard zit waardoor de robot zelf de ideale blusaanval inzet.

Ik weet dat ze o.a. in Dubai en Qatar ontzettend druk zijn met dit soort robots en drones voor civiele toepassingen. Het gaat dan om toepassingen door hulpdiensten maar ook door het nationale postbedrijf van Qatar, binnen een jaar gaan drones pakketjes afleveren bij klanten.

Het lijkt soms een onrealistisch filmscenario maar waarom zou een robot met een soort pseudo-artificial intelligence geen woningbrand kunnen blussen terwijl o.a. het Amerikaanse leger al langer druk is met robots die autonoom moeten kunnen bepalen wie en wat ze doodschieten.

Danny722 geeft aan dat de robot momenteel nog onhandig is omdat je een dieplader nodig hebt. Ik begon als arts in een ziekenhuis waar de baliejuf met vulpen alles op kaarten schreef, daarna kwamen de ponskaarten, vervolgens de eerste computer die zo groot was dat er een speciale kamer noodzakelijk was die geheel gevuld was met de computer. Ik zit nu in de nadagen van mijn loopbaan, mijn iPhone kan meer veel sneller en beter doen dan die eerste computer.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2016, 11:41:06
Het grote voordeel van deze robot (dit robotje) is dat het apparaat qua gewicht (400 kg) en afmetingen pas in een bestelbusje als je de specificaties zo leest.

Deze robot is vrij beperkt o.a. een waterkanon 1500 l/min terwijl tegenwoordig de meeste voertuigen voor industrie en tunnelbranden etc. 15000 l/min zijn. Met 1500 l/min gevoed door een 3" slang doe je bij een beetje brand vrijwel niets.
Bij industriebranden worden mobiele monitoren ingezet die ook weer aanmerkelijk grotere capaciteiten hebben dan de nieuwe voertuigen.

Robotjes zijn interessant voor o.a. verkenningswerk maar als je een werkelijke inzet bij brand wilt hebben moet het apparaat aanmerkelijk meer bluscapaciteit en mogelijkheden hebben. Dat type is er in vele soorten en maten.

N.B.De vertegenwoordiger in Amsterdam schrijft dat de Brandweer A-A het apparaat heeft aanschaft om er twee jaar mee te kunnen experimenteren.