Brandweer blusrobot

Auteur Topic: Brandweer blusrobot  (gelezen 22935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #30 Gepost op: 21 mei 2016, 14:36:27
Citaat van: oma link=msg=1425204 date=1463822777

Het lijkt soms een onrealistisch filmscenario maar waarom zou een robot met een soort pseudo-artificial intelligence geen woningbrand kunnen blussen terwijl o.a. het Amerikaanse leger al langer druk is met robots die autonoom moeten kunnen bepalen wie en wat ze doodschieten.
Persoonlijk zou ik nog wel het meeste zien in een vliegende drone voor de brandweer. Eentje die direct na binnenkomst van een melding automatisch ter plaatse gaat.

Vervolgens gaat het daar beelden maken voor de meldkamer/als bewijslast, doet luchtmetingen, bepaalt de windrichting en zoekt de brandhaard op. Misschien dat het ook uitgerust kan worden met een luidspreker en dus kan dienen als een plaatselijk luchtalarm of als megafoon voor bijv. de meldkamer om omstanders op afstand te houden of om slachtoffers te informeren.

Bij meerdere (soorten) drones zouden deze prima in contact met elkaar kunnen staan en opereren als één geheel. Gemakkelijker dan tussen mensen, waar bij communicatie een tijdrovend proces is waarbij altijd wel ruis ontstaat.

Correct, volledig autonome inzetten zoals men nu al denkt te realiseren bij bepaalde krijgsmachten is echter nog niet mogelijk. Besluitvorming voor die apparaten bestaat uit wel/niet schieten en worden veelal getest/ingezet in de setting van objectbeveiliging. Brandbestrijding in (voor de computer) onbekend gebied is veel complexer dan dat. Toekomstmuziek dus.


pb_vkr_zh

  • Landelijk bevoegd Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Bij het op straat werken heb ik het naar mijn zin.
Reactie #31 Gepost op: 8 juni 2016, 03:42:48
Het laatste bericht in dit topic, is al weer even geleden.  ;)
Is de robot al aanwezig bij de Amsterdamse Brandweer?
Beroep: Landelijk bevoegd Verkeersregelaar  Vervoer: Dacia Logan + Vouwfiets / Motor Werkgebied: Noord-Holland / Zuid-Holland / Utrecht Woongebied: On


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #32 Gepost op: 9 juni 2016, 15:40:26
Citaat van: Thor link=msg=1425210 date=1463823666
Het grote voordeel van deze robot (dit robotje) is dat het apparaat qua gewicht (400 kg) en afmetingen pas in een bestelbusje als je de specificaties zo leest.

Deze robot is vrij beperkt o.a. een waterkanon 1500 l/min terwijl tegenwoordig de meeste voertuigen voor industrie en tunnelbranden etc. 15000 l/min zijn. Met 1500 l/min gevoed door een 3" slang doe je bij een beetje brand vrijwel niets.
Bij industriebranden worden mobiele monitoren ingezet die ook weer aanmerkelijk grotere capaciteiten hebben dan de nieuwe voertuigen.


Aangezien het een modulair platform is zou je een grotere monitor erop kunnen zetten met 1 of 2 150mm slangen eraan. Ik gok dat je over korte afstanden dan wel richting die 10.000l/m moet kunnen.

Robot is inmiddels ook al geleverd aangezien je hem op de open dagen al kon bewonderen:
http://numrush.nl/2016/05/14/amsterdamse-brandweer-test-robot/

Hierbij het linkje naar de robot:
http://www.tecdron.fr/en/scarab-tx/

Nadelen die ik nu 1,2,3 kan verzinnen:
- Relatief lage topsnelheid (CVT bak zou de snelheid kunnen verhogen)
- Korte inzetduur 2 tot 4 uur? Of is dat 2 tot 4 uur rijden?
- Ik krijg het idee dat het waterkanon aparte zendapparatuur heeft en dat de aansluiting en aandrijving niet via de scarab gebeurd, als dat werkelijk zo is vind ik dat een niet zo nette oplossing... Dat zou betekenen dat de modulaire units duurder zijn, dat je meerdere zendmodules hebt die informatie versturen in plaats van één module en daarnaast is deze zendapparatuur niet beschermd tegen brokstukken of andere invloeden.

Voordelen:
- Laag zwaartepunt + mogelijkheid tot trappen op.
- Modulair platform

Kortom als je als brandweer aan TECDRON modulaire units kan laten maken naar eigen wensen kun je een heel eind komen. De website geeft geen informatie over de specifieke sensoren die het apparaat aan boord heeft.

Niets is perfect, maar op het eerste gezicht zijn er nog wel wat verbeterpuntjes. Ben benieuwd naar de testresultaten! Hoe is BAA van plan de robot te vervoeren, in een MB sprinter oid?


3286

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #33 Gepost op: 15 juni 2016, 12:36:35
Iedereen natuurlijk  bedankt voor alle reacties.
Ik lees wat over de mogelijk een tekort debiet leverende monitor. Vergeet niet dat een grote monitor ook veel water nodig heeft om een grotere worplengte te krijgen. Nu rijden we dichter op het doel af en kunnen  misschien wel met kleiner af. Maar ook hier gaan we kijken waar de beperkingen en kansen liggen, misschien komen we wel op een 6 m3 monitor uit. En wat het kennisdelen betreft, we hebben korte lijntjes met enkele TU's , defensie, politie en TNO.
Zoals ik al eerder schreef is dit een ontdekkingsreis naar een veiliger repressie voor de branden van overmorgen, en het is ontzettend makkelijk om allerlei tegenargumenten aan te dragen waarom iets niet zou werken.  Liever kijk ik naar de kansen. En misschien is dit wel niks, maar over twee jaar weten we dan wel waarom het niks is, aan alleen maar roepen hebben we tenslotte niets.
Morgen symposium robotica  op BOCAS, en na de vakanties gaan we los. Ik houd u op de hoogte van de vorderingen.
Suggesties en adviezen blijven natuurlijk van harte welkom.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #34 Gepost op: 15 juni 2016, 15:35:33
Citaat van: 3286 link=msg=1430149 date=1465986995
Zoals ik al eerder schreef is dit een ontdekkingsreis naar een veiliger repressie voor de branden van overmorgen, en het is ontzettend makkelijk om allerlei tegenargumenten aan te dragen waarom iets niet zou werken.  Liever kijk ik naar de kansen.

Mijn post was ook niet bedoeld om de SCARAB af te kraken, want het feit dat het een modulair platform is en dat het een vrij mobiel (terreinwaardig + trappen klimmen) voertuig is geeft jullie heel erg veel mogelijkheden. Het voertuig kan daarom ook bij veel soorten incidenten ingezet worden.

Als jullie dan zelf vorm kunnen geven aan de modulaire units die op de SCARAB geplaatst worden denk ik dat het best een succes kan worden. Succes en ik ben benieuwd!


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #35 Gepost op: 17 juni 2016, 20:16:48


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 11 april 2018, 21:03:46
Proeftuinen onbemenste inzet van start

11 april 2018

De samenleving kent steeds meer technologische complexiteit, waardoor incidenten veranderen. Om daar in de toekomst beter invulling aan te kunnen geven, start vandaag een project met drie pilotregio’s. Haaglanden, Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland gaan de komende tijd met elkaar aan de slag om de inzet van robots te testen in de zogenoemde proeftuinen.

‘Het gros van de incidenten zal ook in de toekomst bestreden kunnen worden met de conventionele middelen, maar we voorzien wel steeds meer incidenten die een andere manier van bestrijding vragen of een langere bestrijdingstijd vergen. Het is noodzakelijk dat we aanvullende hulpmiddelen en technieken ontwikkelen en testen om incidenten veiliger en effectiever te bestrijden. Dit onderzoekt Brandweer Nederland in de proeftuinen’, legt Gerard van Klaveren, voorzitter regiegroep Innovatie Moed, uit.

Complexe bouwwerken
Ricardo Weewer, lector Brandweerkunde vult aan: ‘Bouwwerken zijn vandaag de dag ingewikkelder. Er wordt steeds dieper onder de grond en hoger de lucht in gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan de bouw van steeds meer grote parkeergarages of lange tunnels, zoals de tunnel die nu bij de Rotterdamsebaan wordt gemaakt. Het komt steeds vaker voor dat de branden te gevaarlijk zijn om onze mensen naar binnen te sturen. De hoeveelheden water voor blussing of bescherming van belendende percelen geeft veel milieuschade door vervuiling van grond en oppervlaktewater, waar RWS en hoogheemraadschappen vervolgens de handen aan vol hebben.’

Landelijk
Gerard van Klaveren, voorzitter regiegroep vervolgt: ‘Drie regio’s beschikken inmiddels over een blusrobot. Drie heel verschillende versies die voor verschillende inzetten bruikbaar lijken. Recente ervaringen in de grotten in Zuid-Limburg hebben echter aangetoond dat we wel precies moeten aangeven aan welke eisen de onbemenste inzet moet voldoen, dat we het materiaal goed moeten testen en dat we moeten vaststellen voor welk incident welk apparaat geschikt is. Zo bleek in Zuid-Limburg dat een robot goed te gebruiken is voor waarneming. We konden beoordelen of het veilig was om naar binnen te gaan. Voor het blussen bleek de robot weer niet geschikt bij deze inzet. Daarom gaan de drie regio’s nu in proeftuinen aan de slag om dit gestructureerd aan te pakken en voor het hele land in kaart te brengen.’

Proeftuinen
Het doel van de proeftuinen is om gegevens te verkrijgen op basis waarvan we een visie ontwikkelen waarin de (on)mogelijkheden van een onbemenste inzet in beeld worden gebracht. We gaan door middel van testen op zoek naar antwoorden op vragen als voor welke scenario’s deze systemen het meest geschikt zijn, wanneer hebben ze toegevoegde waarde, hoe voldoen deze systemen bij daadwerkelijke inzet, welke onderhoudskosten brengt dit met zich mee en welke verbeteringen moeten (mogelijk) worden aangebracht et cetera. De proeftuinen worden uitgevoerd door de regio’s in samenspraak met de Regiegroep Innovatie Moed en ondersteuning door het Lectoraat Brandweerkunde.

Meedoen?
Heb je als regio ook interesse in de inzet van robots? Haak dan vooral aan bij de proeftuinen. Voor meer informatie kun je een mail sturen naar: innovatiemoed@brandweernederland.nl

https://twitter.com/GerardZomer/status/984027928156692481
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 13 april 2018, 10:29:21
De complexe bouwsels moeten digitaal in kaart o.i.d worden gebracht, het systeem moet middels DGPS/GPS o.i.d kunnen worden geopereerd om zinvol op afstand te kunnen worden ingezet en de brandhaarden moeten redelijk qua positie bekend zijn.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 19 april 2018, 01:00:59

WOS Nieuws
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2020, 13:34:42
Samen sterk in de hulpverlening!