kan je dit wel hypoglycaemie noemen

Auteur Topic: kan je dit wel hypoglycaemie noemen  (gelezen 8307 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #10 Gepost op: 7 november 2012, 08:47:57
Dus een verlaagde glycaemiespiegel maakt geen deel uit van het hongersignaal?
Wat maakt dat een persoon honger krijgt? Ik veronderstelde dat een verlaging van de suikerspiegel één van de aanleidingen was om iets te eten.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #11 Gepost op: 7 november 2012, 14:44:38
Hypoglycaemie is normaal gesproken een glucose onder de 3.5 mmol/l
Een hyperglycaemie is een bloedsuiker boven de 18 mmol/l
Dit zijn althans de waarden die binnen het ambulanceporotocol gehanteerd worden.

Echter zijn er situaties waarin andere normen gelden:
Op een IC werkt men met waardes tussen de 4.4 mmol/l en 6.5 mmol/l
Een diabetesverpleegkundige heeft het bij waarden boven de 7 soms ook al over een hyperglycaemie.

Het is dus een beetje afhankelijk van de toestand. Diabeet of niet? Ernstig ziek of niet?

En dan is het ook nog zo dat een hypoglycaemie in feite subjectief is.
Een diabeet die altijd zo rond de 10 mmol/l zit kan spreken over een hypoglycaemie bij 6.0 mmol/l
Hij kan dan alle symptomen van een hypo hebben!

Daarnaast is het snel dalen van een glucosespiegel (of dat nou van 20 mmol/l naar 10 mmol/l is of van 10 mmol/l naar 3 mmol/l) de aanleiding om hypo-achtige klachten te krijgen.

Hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt?

Oh ja, nog even de meest duidelijke symptomen:

Hypoglycaemie:
Stemmingswisselingen
Vermoeidheid
Trillerigheid
Hoofdpijn
Bleekheid
Honger
Zweten
Slecht zien
Duizeligheid
Uiteindelijk resulterend in bewustzijnsdalingen tot zelfs coma

Hyperglycaemie:
Vermoeidheid
Droge mond
Dorst
veel plassen
En ook hier kan uiteindelijk bewustzijnsverandering optreden met uiteindelijk coma

Symptomen komen niet altijd allemaal voor!!!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 7 november 2012, 17:43:10
Wat maakt dat een persoon honger krijgt? Ik veronderstelde dat een verlaging van de suikerspiegel één van de aanleidingen was om iets te eten.

Een normaal persoon krijgt geen hypo van niet eten. Je lichaam houdt normaal gesproken het bloedglucosegehalte redelijk constant. Een lege maag en de start van gluconeogenese (het maken van suiker uit reservestoffen) dragen vooral bij aan een hongergevoel.
Arts  www.alphalog.nl


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #13 Gepost op: 7 november 2012, 18:03:57
Oh ja, nog even de meest duidelijke symptomen:

Hypoglycaemie:
Stemmingswisselingen
Vermoeidheid
Trillerigheid
Hoofdpijn
Bleekheid
Honger
Zweten
Slecht zien
Duizeligheid
Uiteindelijk resulterend in bewustzijnsdalingen tot zelfs coma

Hyperglycaemie:
Vermoeidheid
Droge mond
Dorst
veel plassen
En ook hier kan uiteindelijk bewustzijnsverandering optreden met uiteindelijk coma

Symptomen komen niet altijd allemaal voor!!!
Yep bedankt voor het lijstje. Gelijk geprint en in werkmap auto gedaan. Altijd handig als je bij een onwelwording terecht komt onderweg. Als ex-pleeg ben ik het na zoveel jaar beetje aan het vergeten. Maar in de nieuwe functie is het weer een geheugensteuntje. O0


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #14 Gepost op: 10 november 2012, 19:23:52
Een normaal persoon krijgt geen hypo van niet eten.

Helemaal mee eens, althans, zo is het mij ook geleerd. Echter: het verhaal van de snel dalende bloedsuiker geeft wel hypo-klachten. Dus iemand kan toch symptomatisch een "hypo" doormaken terwijl de waarden niet laag hoeven te zijn. En dat kan ook bij gezonde mensen. Alleen zullen die klachten nooit resulteren in een comateuse toestand. Was het niet zo dat die reactie traag is? Dus de hypoklachten ontstaan bij een snelle daling omdat de alternatieve verbranding nog op gang moet komen?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2013, 19:48:59
Wat ik zelf ervaar:
Als ik eens zoetigheid neem, zoals chocola of snoepjes, kan het gebeuren dat ik 30-60 minuten na het eten daarvan ook dit verschijnsel krijg. Sterk hongergevoel incl. beetje licht in het hoofd, misselijk, etc. De verklaring die ik gehoord heb (weet niet of het wetenschappelijk klopt, maar het klinkt aannemelijk): door de suiker maakt je lichaam ineens veel insuline aan wat dan weer tot een dip in het suikergehalte in het bloed leidt.
Maar dat lost zich vanzelf binnen korte tijd weer op. Het is bij mij na een kwartiertje weer over; of ik nu wel, of niet wat eet.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2013, 20:02:02
nog even aanvullend; ik was te traag met wijzigen;
In het alternatieve circuit wordt dit verschijnsel, dat volgens mij doodnormaal is, als een aandoening gezien: hypoglycemie syndroom.
ik denk dat de mensen in de openingspost die aandoening denken te hebben.